2. Dyskusyjne postanowienia ogólnych warunków ubezpieczenia, na podstawie których
ubezpieczyciele pomniejszaj± odszkodowanie o kwotê odpowiadaj±c± procentowo okre¶lonej ró¿nicy miedzy wysoko¶ci± zni¿ki, okre¶lonej na podstawie o¶wiadczenia ubezpieczonego o jego dotychczasowym przebiegu ubezpieczenia, a faktycznie przys³uguj±cym jej rozmiarem. Jest to naszym zdaniem dzia³anie nieuprawnione, nosz±ce znamiona „kary umownej" stosowanie której w umowach ubezpieczenia nie powinno mieæ miejsca. Wydaje siê bowiem, ¿e zawieraj±c umowê, powinno siê starannie ustalaæ prawo do zni¿ek w sk³adce, a je¶li mimo tego dosz³o do nieuprawnionego z nich skorzystania - dopuszczalne mo¿e byæ wy³±cznie potr±cenie przez ubezpieczyciela kwoty niedoszacowanej sk³adki z nale¿nego odszkodowania, co powinno przywróciæ równowagê miedzy faktycznie ponoszonym ryzykiem, a wysoko¶ci± faktycznie nale¿nej sk³adki.
3. Problemy wystêpuj±ce w obrocie postanowieñ ogólnych warunków ubezpieczenia, które zezwalaj± ubezpieczycielowi na
pomniejszenie ustalonego odszkodowania o kwotê raty przy odszkodowaniu, mimo ¿e termin jej p³atno¶ci by³ okre¶lony na konkretn±, dalsz± datê. Tak formu³owane zapisy s± naszym zdaniem niekorzystne dla osoby ubezpieczonej i wewnêtrznie niespójne, bo pocz±tkowo wyznacza siê konkretny termin na zap³atê raty sk³adki, a w momencie wyst±pienia szkody, czyli finansowo trudnym dla ubezpieczonej osoby, pozbawia siê j± czê¶ci nale¿nego odszkodowania, gdy¿ pobiera siê od niej sk³adkê, której op³acenie zaplanowa³a wraz z ubezpieczycielem na pó¼niejszy termin.
4.
Zwrot czê¶ci sk³adki w sytuacji wyczerpania siê sumy ubezpieczenia w trakcie jej trwania np. w sytuacji wyst±pienia tzw. szkody ca³kowitej w ubezpieczeniu autocasco. Naszym zdaniem aktualnie kwestia ta powinna byæ rozstrzygana tak jak stanowi to zapis art. 813 §1 k.c.: " Sk³adkê oblicza siê za czas trwania odpowiedzialno¶ci ubezpieczyciela....." i wskazywanie na inne czynniki, np. sumê ubezpieczenia, nie ma uzasadnienia. Liczymy, ¿e w tej kwestii w±tpliwo¶ci zostan± rozstrzygniête w orzecznictwie s±dów.
5.
Problemy na rynku bancassurance w odniesieniu do zwrotu czê¶ci sk³adki pobranej w zwi±zku z ubezpieczeniem kredytobiorcy, gdy ten wcze¶niej ni¿ przewidziano w umowie kredytu dokona jego sp³aty. Niektórzy ubezpieczyciele wskazuj± na to, ¿e w warunkach umowy ubezpieczenia zawartej przez bank na rzecz kredytobiorcy znajduj± siê zapisy które stanowi±, i¿ sk³adka ustalana jest na pe³en okres przewidziany na sp³atê kredytu, a jego wcze¶niejsza sp³ata nie ma wp³ywu na jej wysoko¶æ. Uwa¿amy, ¿e w tym zakresie nadrzêdne s± zapisy bezwzglêdnie obowi±zuj±cego art.813 §1 k.c., a tym samym zwrot czê¶ci sk³adki w takich przypadkach jest w pe³ni nale¿ny.
6.
„Puste" ubezpieczenia czyli problem zasadniczo pojawiaj±cy siê, choæ nie tylko w praktyce bancassurance. Mam tu na my¶li sytuacje,
gdy dochodzi do objêcia ubezpieczeniem osoby, która co do zasady, ju¿ w momencie zawierania z ni± umowy - nie spe³nia³a warunków kwalifikuj±cych j± do skorzystania z ochrony ubezpieczeniowej. Problemy te odnosz± siê np. do starszych wiekiem kredytobiorców, których okre¶lony wiek eliminuje z grona uprawnionych do ¶wiadczenia, a tak¿e do kredytobiorców o z³ym stanie zdrowia, cierpi±cych na schorzenia o przewlek³ym charakterze, których ¶mieræ z powodu tych schorzeñ równie¿ wy³±cza ochronê ubezpieczeniow±. Sk³adka (czasami bardzo wysoka) jest pobierana, umowa zawierana, a i tak ¶wiadczenie nie bêdzie przys³ugiwa³o i umowa pozostanie pusta, bowiem kredytobiorca nie mie¶ci siê w zakresie ochrony ubezpieczeniowej zapisanej w warunkach umowy.
Jak ujawniaj± wskazane powy¿ej przyk³ady odnosz±ce siê do szeroko rozumianej problematyki sk³adki ubezpieczeniowej, a obejmuj±ce swym zakresem jedynie czê¶æ wystêpuj±cych problemów - jest to temat z³o¿ony, wywo³uj±cy w praktyce szereg konfliktów. Zapewne wiele z nich zostanie usuniêtych po zmianach w ustawach ubezpieczeniowych, nad którymi trwaj± prace w Ministerstwie Finansów. Inne za¶ byæ mo¿e z czasem zostan± rozwi±zane za spraw± orzecznictwa s±dowego. Do tego czasu warto by jednak by³o, aby bran¿a ubezpieczeniowa, dbaj±c o swój wizerunek i w sposób ¿yczliwy podchodz±c do spraw spornych, sama rozwi±zywa³a problemy obserwowane w praktyce. Dowodem na to, ¿e z sukcesem mo¿na tak dzia³aæ, jest choæby przyk³ad Link 4, który w sposób przyjazny klientowi rozwi±zuje w wielu przypadkach problem „podwójnego ubezpieczenia" w odniesieniu do obowi±zkowego OC posiadaczy pojazdów.
Warto by by³o, aby tym praktycznym, nieuregulowanym w ustawie, a dobrym standardem, pos³ugiwali siê inni ubezpieczyciele - czego ca³ej bran¿y ubezpieczeniowej nale¿y ¿yczyæ.
Krystyna Krawczyk
dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych