Wtóruje temu równie¿ czê¶æ mediów, które zapowiedzi podwy¿ek taryf sk³adek na to ubezpieczenie traktuj± jako co¶ z za³o¿enia nieakceptowalnego, niezgodnego z prawem, a wrêcz krzywdz±cego obywateli - posiadaczy pojazdów mechanicznych. Przy takich okazjach media wypominaj± ubezpieczycielom przyk³ady z³ych praktyk w likwidacji szkód, zadaj±c w podtek¶cie równolegle pytanie: czy za s³aby poziom ¶wiadczonych us³ug nale¿y siê wiêksza zap³ata - podwy¿szona sk³adka? Przypomnieæ w tym miejscu mo¿na kilka z „dy¿urnych" wrêcz zarzutów stawianych ubezpieczycielom w zwi±zku z likwidacj± szkód w ramach obowi±zkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, jak przyk³adowo:
-
nieuprawnione d±¿enie do kwalifikowania szkody w poje¼dzie jako ca³kowitej;
-
uznaniowe pomniejszanie odszkodowania za naprawê pojazdu o stopieñ amortyzacji wymienianych czê¶ci;
-
brak respektowania woli poszkodowanego w zakresie wyboru przez niego warsztatu naprawczego i czê¶ci zamiennych u¿ytych do naprawy pojazdu;
-
nieadekwatny do rzeczywistego rozmiaru szkody zwrot kosztów wynajmu pojazdu zastêpczego;
-
nadmierna sk³onno¶æ do przypisywania czy podwy¿szenia stopnia przyczynienia siê poszkodowanego do powstania szkody;
-
nieadekwatny do rozmiaru uszczerbku na zdrowiu poziom zado¶æuczynienia za ból i cierpienie jak równie¿ innych sta³ych lub okresowych ¶wiadczeñ jak np. renty.
Mo¿na by wrêcz pokusiæ siê o sformu³owanie bardzo uproszczonego twierdzenia z gatunku „czarnego humoru" i wyj±tkowo dalekiego od idei ubezpieczenia - ¿e posiadacze pojazdów realizuj± zobowi±zania w zakresie uregulowania sk³adki na obowi±zkowe ubezpieczenie OC, p³ac±c pewn± daninê, nazywan± nale¿n± sk³adk±, a ubezpieczyciele w sytuacji wyst±pienia szkody wyp³acaj± ¶wiadczenia, które w odbiorze poszkodowanych s± bardzo czêsto iluzoryczne w swej wysoko¶ci w zestawieniu z faktycznym rozmiarem szkody. To z kolei wyj±tkowo negatywnie odbija siê na pojmowaniu idei ubezpieczeñ przez spo³eczeñstwo, a tak¿e niekorzystnym wizerunku ca³ej ubezpieczeniowej bran¿y, w ocenie obywateli.
W ostatnim czasie obserwujemy szereg czynników, które mia³y bezpo¶redni wp³yw na
zwiêkszenie wyp³at przez ubezpieczycieli na rzecz ofiar wypadków drogowych. Z najistotniejszych nale¿y wymieniæ wej¶cie Polski do Unii Europejskiej i zwi±zane z tym rozszerzenie zakresu terytorialnego udzielanej ochrony z polisy OC posiadaczy pojazdów, zmiany w prawie ubezpieczeniowym rozszerzaj±ce zakres nale¿nych ¶wiadczeñ o zado¶æuczynienie dla najbli¿szych, jak równie¿ obserwowane tendencje w orzecznictwie s±dowym itd. W tym kontek¶cie nie do unikniêcia staje siê dyskusja dotycz±ca prze³o¿enia siê tych czynników na konieczne zmiany w konstruowaniu i podwy¿szaniu taryf sk³adek zamiast jak s±dzimy, wyniszczaj±cej rynek polityki sprzeda¿owej.
Równie negatywnym i pal±cym problemem odnosz±cym siê do sk³adki ubezpieczeniowej, ujawniaj±cym siê w praktyce obrotu, wymagaj±cym pilnych zmian legislacyjnych jest tzw. „
podwójne ubezpieczanie OC". Te bulwersuj±ce konsumentów sytuacje wynikaj± najczê¶ciej z braku znajomo¶ci przepisów prawa przez znacz± grupê posiadaczy pojazdów, co w rezultacie skutkuje objêciem ich ubezpieczeniem przez wiêcej ni¿ jednego ubezpieczyciela. To z kolei powoduje przykry dla konsumenta obowi±zek uregulowania sk³adki ubezpieczeniowej na rzecz wiêcej ni¿ jednego ubezpieczyciela. Upraszczaj±c mo¿na powiedzieæ, ¿e
przyczyn± tego s± g³ównie zapisy ustawy, której zasadniczym celem jest unikniêcie sytuacji braku ubezpieczenia jak np.
automatyzm w zawieraniu umowy na kolejny okres, ale tak¿e
trudno¶ci z dotrzymaniem wskazanych w ustawie terminów, w których, zgodnie z przepisami nale¿y z³o¿yæ o¶wiadczenie o wypowiedzeniu umowy ubezpieczenia.