Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego wymieniają następujące przesłanki do wznowienia postępowania:
-
ujawnienie, iż dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,
-
wydanie decyzji w wyniku przestępstwa,
-
wydanie decyzji przez pracownika lub organ administracji publicznej,
-
brak udziału strony w postępowaniu, który nie był spowodowany winą strony,
-
ujawnienie istotnych dla sprawy, nowych okoliczności faktycznych lub nowych dowodów istniejących w dniu wydania decyzji, nie znanych organowi, który wydał decyzję,
-
wydanie decyzji bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,
-
rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego przez właściwy organ lub sąd administracyjny odmiennie od oceny przyjętej przy wydawaniu decyzji,
-
wydanie decyzji w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
Nieważność decyzji administracyjnej stwierdza się w przypadkach, gdy decyzja:
-
została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,
-
została wydana bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
-
dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,
-
została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie,
-
była niewykonalna w dniu jej wydania, a niewykonalność ma charakter trwały,
-
zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.
W przypadku wystąpienia powyższych okoliczności
dochodzenie należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń należy do powiatowego urzędu pracy na podstawie przepisów u.z.i.r.p., o ile dochodzone należności dotyczą okresu przed przejęciem wypłaty świadczeń przedemerytalnych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a więc okresu, przed dniem 31 lipca 2004 r.