Pomniejszenie warto¶ci czê¶ci koniecznych do naprawy pojazdu (tzw. potr±cenie amortyzacyjne lub merkantylny ubytek warto¶ci) w przypadku likwidacji szkody w ramach obowi±zkowego ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego
Rzecznik Ubezpieczonych od d³u¿szego czasu zajmuje siê problemem dokonywania przez zak³ady ubezpieczeñ potr±ceñ amortyzacyjnych (zwanych te¿ czasami urealnieniem na czê¶ci albo merkantylnym ubytkiem warto¶ci) czê¶ci zamiennych przy wyliczaniu kwoty nale¿nego odszkodowania dochodzonego przez osobê poszkodowan± w ramach umowy obowi±zkowego ubezpieczenia odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.
W praktyce oznacza to, i¿
w ocenie zak³adu ubezpieczeñ zastosowanie nowych czê¶ci do naprawy pojazdu w sytuacji, kiedy pojazd nie jest pojazdem dopiero co zakupionym (nowym), spowoduje bezpodstawne wzbogacenie siê poszkodowanego, bowiem uszkodzone elementy pojazdu by³y ju¿ czê¶ciowo zu¿yte. Urealnienie warto¶ci czê¶ci zamiennych stosuje siê w powi±zaniu z okresem eksploatacji pojazdu, bowiem w ocenie zak³adów ubezpieczeñ oczywiste jest, ¿e zarówno sam pojazd, jak i zamontowane w nim elementy trac± z up³ywem czasu na warto¶ci, a zatem z tych wzglêdów,
bior±c pod uwagê wiek i markê pojazdu przy wyliczaniu warto¶ci czê¶ci na potrzeby odszkodowania, istnieje konieczno¶æ zastosowania wspó³czynników urealniaj±cych ich warto¶æ.
W argumentacji prezentowanej przez zak³ady ubezpieczeñ osobom poszkodowanym mo¿na odnale¼æ wyja¶nienia wskazuj±ce, i¿ istot± stosowania w wycenach wysoko¶ci szkód komunikacyjnych likwidowanych w ramach OC sprawcy wypadku/kolizji drogowej wspó³czynników urealniaj±cych warto¶ci czê¶ci, nie jest a priori unikniêcie wzbogacenia poszkodowanego poprzez u¿ycie do naprawy czê¶ci zakupionych po cenach maksymalnych, za¶
zasadnicz± kwesti± jest zastosowanie optymalnego, ekonomicznego sposobu przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody.
Ponadto, mo¿na spotkaæ argument dotycz±cy konieczno¶ci badania obecnych rynkowych realiów ekonomicznych, podkre¶laj±cy przy tym, i¿ ustalenie kosztów naprawy kilkuletniego pojazdu na maksymalnym poziomie cenowym, stosowanym przez autoryzowane stacje obs³ugi pojazdu, wykracza poza normalne nastêpstwo szkody okre¶lone w art. 361 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny[1]. W konsekwencji
wyliczone ceny czê¶ci koniecznych do naprawy pojazdu, a zatem i nale¿na kwota odszkodowania zostaje pomniejszona o okre¶lony procent ubytku warto¶ci czê¶ci wyliczony przez zak³ad ubezpieczeñ wed³ug sobie tylko znanych wspó³czynników. Z praktyki dzia³añ zak³adów ubezpieczeñ zaobserwowanej przez Rzecznika Ubezpieczonych w trakcie prowadzonych postêpowañ skargowych mo¿na wskazaæ, i¿
najczê¶ciej stopieñ amortyzacji okre¶lany jest na poziomie 50 albo 60%.
W odniesieniu do wieku pojazdu poszkodowanego mo¿na zaobserwowaæ ró¿ne praktyki, tzn.
amortyzacje dokonywane s± w pojazdach kilkuletnich, kilkunastoletnich, jak równie¿ wystêpuj± sytuacje dokonywania potr±ceñ odszkodowania w pojazdach rocznych czy te¿ dwuletnich.