Nale¿y równie¿ dodaæ, i¿ de lege lata brak jest przepisu prawa materialnego na gruncie ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych, który zezwala³by na dokonywanie potr±ceñ amortyzacyjnych, a co za tym idzie wy³±cza³ lub ogranicza³ stosowanie art. 361 §2 k.c.
Zmniejszenie odszkodowania w ¶wietle kodeksu cywilnego dopuszczalne jest jedynie w oparciu o art. 362 k.c. b±d¼ art. 440 k.c. Pierwszy z nich wskazuje jako podstawê zmniejszenia obowi±zku naprawienia szkody sytuacjê,
gdy poszkodowany przyczyni³ siê do powstania lub zwiêkszenia szkody. Przepis ten w sposób oczywisty nie mo¿e stanowiæ podstawy do dokonania potr±ceñ amortyzacyjnych przy restytucji naturalnej w zaistnia³ej sytuacji faktycznej. Wed³ug natomiast art. 440 k.c. ograniczenie obowi±zku naprawienia szkody jest mo¿liwe stosownie do okoliczno¶ci,
je¿eli ze wzglêdu na stan maj±tkowy poszkodowanego lub osoby odpowiedzialnej za szkodê wymagaj± tego zasady wspó³¿ycia spo³ecznego.
Równie¿ w przypadku tej instytucji trudno mówiæ, i¿ stanowi ona legitymacjê do dokonania potr±ceñ amortyzacyjnych. Wyra¼nie bowiem z tre¶ci tego przepisu wynika, i¿ ograniczenie wysoko¶ci obowi±zku naprawienia szkody implikowane jest jedynie przyczyn± w postaci stanu maj±tkowego poszkodowanego lub osoby odpowiedzialnej za szkodê, nie za¶ faktem konieczno¶ci urealnienia zastosowania nowych czê¶ci oryginalnych w celu przywrócenia uszkodzonego pojazdu do stanu poprzedniego.
Zak³ady ubezpieczeñ, uzasadniaj±c swoje stanowisko wskazuj±, i¿ zastosowanie urealnienia na nowe czê¶ci w wysoko¶ci np. 50% w poje¼dzie, którego wiek wynosi np. 6 lat, jest jak najbardziej zasadne, bowiem zastosowanie nowych czê¶ci spowoduje wzrost warto¶ci pojazdu i z tych wzglêdów nale¿y miarkowaæ wysoko¶æ kwoty nale¿nego odszkodowania. Konsekwentnie stosuj±c wiêc tak± logikê rozumowania, w sytuacji, kiedy wiek pojazdu poszkodowanego wynosi³by 9 lat, wspó³czynnik amortyzacji powinien wynosiæ 75%, za¶ w sytuacji, kiedy pojazd u¿ytkowany by³by przez 12 lat, amortyzacja na czê¶ci powinna wynosiæ 100% (wed³ug zasady 6 letni pojazd - wspó³czynnik amortyzacji w wysoko¶ci 50%;
pojazd 12 letni - wspó³czynnik amortyzacji w wysoko¶ci 100%),
zatem w takiej sytuacji poszkodowany nie powinien w ogóle otrzymaæ jakiejkolwiek kwoty odszkodowania, a byæ mo¿e powinien jeszcze zwróciæ poniesione przez zak³ad ubezpieczeñ koszty prowadzonego postêpowania likwidacyjnego. Jednak¿e - w mojej ocenie - nale¿y wskazaæ, i¿ taka alogiczna konkluzja by³aby sprzeczna nie tylko z tre¶ci± art. 361 § 2 k.c., który odzwierciedla cywilistyczn± zasadê pe³nej kompensacji szkody jak równie¿ stanowiskiem doktryny i judykatury, zaprezentowanym poni¿ej. Warunkiem nieodzownym do przyjêcia takiego rozumowania by³aby równie¿ konieczno¶æ zmiany przepisów kodeksu cywilnego (np. poprzez zmianê tre¶ci art. 440 k.c.), które musia³yby na pierwszym miejscu wyeksponowaæ interes sprawcy szkody, a tym samym poprzez takie miarkowanie odszkodowania, jak w przedstawionym wy¿ej przyk³adzie, podwa¿yæ funkcjê kompensacyjn± odpowiedzialno¶ci cywilnej.
Analiza orzecznictwa oraz tez zawartych w doktrynie prawa cywilnego uzasadnia konkluzjê, i¿ powszechne jest stanowisko wskazuj±ce, ¿e
je¿eli dla osi±gniêcia celu naprawienia szkody, którym jest przywrócenie uszkodzonego pojazdu do takiego stanu u¿ywalno¶ci, jaki istnia³ przed wyrz±dzeniem szkody, konieczne jest u¿ycie nowych czê¶ci (brak jest mo¿liwo¶ci dokonania lakierowania, prostowania, naprawiania uszkodzonych czê¶ci pojazdu), to poniesione na nie wydatki wchodz± w sk³ad niezbêdnych i ekonomicznie uzasadnionych kosztów naprawy pojazdu.
Egzemplifikacjê powy¿szego stanowiska, potwierdzaj±cego jednocze¶nie bezzasadno¶æ stosowania a priori w ka¿dej sytuacji potr±ceñ amortyzacyjnych, stanowi± wyroki S±du Najwy¿szego z dnia 20 pa¼dziernika 1972 r. (sygn. akt II CR 425/72, opubl. OSNC 1973, nr 6, poz. 111); z dnia 5 listopada 1980 r. (sygn. akt III CRN 223/80, opubl. OSNC 1981, nr 10, poz. 186); z dnia 25 kwietnia 2002 r. (sygn. akt I CKN 1466/99, opubl. OSNC 2003, nr 5, poz. 64), czy te¿ wyrok S±du Najwy¿szego z dnia 11 czerwca 2003 r. (sygn. akt V CKN 308/01, niepubl.). W szczególno¶ci SN w uzasadnieniu wyroku z dnia 20 pa¼dziernika 1972 r. wskaza³, i¿: „Z zasady, wyra¿onej w art. 363 § 1 k.c., a ponadto z podstawowej normy art. 361 § 2 k.c. wynika równie¿, ¿e w wypadku uszkodzenia rzeczy w stopniu umo¿liwiaj±cym przywrócenie jej do stanu poprzedniego osoba odpowiedzialna za szkodê obowi±zana jest zwróciæ poszkodowanemu wszelkie celowe, ekonomicznie uzasadnione wydatki, poniesione w celu przywrócenia stanu poprzedniego rzeczy uszkodzonej. Do wydatków tych nale¿y zaliczyæ w zasadzie tak¿e koszt nowych czê¶ci i innych materia³ów, których u¿ycie by³o niezbêdne do naprawienia uszkodzonej rzeczy.