Odmienny pogl±d S±du Wojewódzkiego prowadzi do niemo¿liwego do przyjêcia wniosku, ¿e w sytuacji gdy uszkodzona zosta³a rzecz ju¿ czê¶ciowo u¿ywana, to ciê¿ar jej przywrócenia do stanu poprzedniego spoczywa czê¶ciowo na poszkodowanym. Do takiego obci±¿enia poszkodowanego skutkami zawinionego dzia³ania sprawcy szkody lub innej osoby odpowiedzialnej cywilnie za tê szkodê nie ma uzasadnionej podstawy prawnej.
Przywrócenie bowiem rzeczy uszkodzonej do stanu poprzedniego polega na doprowadzeniu jej do stanu u¿ywalno¶ci w takim zakresie, jaki istnia³ przed wyrz±dzeniem szkody. Je¿eli do osi±gniêcia tego celu konieczne jest u¿ycie nowych elementów i materia³ów, to poniesione na to wydatki wchodz± w sk³ad kosztu naprawienia szkody przez przywrócenie rzeczy do stanu poprzedniego, a w konsekwencji wydatki te w ostatecznym wyniku obci±¿aj± osobê odpowiedzialn± za szkodê".
Podobne tezy zawar³ SN w uzasadnieniu wyroku z dnia 5 listopada 1980 r: „(...) w razie uszkodzenia rzeczy w stopniu umo¿liwiaj±cym przywrócenie jej do stanu poprzedniego osoba odpowiedzialna za szkodê obowi±zana jest zwróciæ poszkodowanemu wszelkie celowe, ekonomicznie uzasadnione wydatki poniesione w celu przywrócenia stanu poprzedniego rzeczy uszkodzonej. Do wydatków tych nale¿y zaliczyæ tak¿e koszt nowych czê¶ci i innych materia³ów, których u¿ycie by³o niezbêdne do naprawienia uszkodzonej rzeczy. Poszkodowany, chc±c przywróciæ stan poprzedni uszkodzonego w wypadku pojazdu, nie ma mo¿liwo¶ci zakupu starych czê¶ci czy te¿ nie ma mo¿liwo¶ci ¿±dania, aby stacja obs³ugi wykonuj±ca naprawê w miejsce uszkodzonych w czasie wypadku czê¶ci pojazdu wmontowa³a stare czê¶ci ju¿ czê¶ciowo zu¿yte".
Jednocze¶nie S±d Najwy¿szy w przedmiotowym wyroku wskaza³, i¿ mo¿liwo¶æ zastosowania zasady compensatio lucri cum damno, (skompensowania uszczerbku doznanego przez poszkodowanego z uzyskan± przez niego korzy¶ci±), czyli pomniejszenia kwoty odszkodowania z uwagi na zwiêkszenie warto¶ci rzeczy (samochodu) po naprawie mo¿na by uwzglêdniæ tylko wówczas, gdyby chodzi³o o wykonanie napraw takich uszkodzeñ, które istnia³y przed wypadkiem, albo ulepszeñ w stosunku do stanu przed wypadkiem. Poszkodowany by³by zatem zobowi±zany do zwrotu nadwy¿ki warto¶ci, je¿eli naprawa pojazdu obejmowa³aby uszkodzenia istniej±ce przed wyrz±dzeniem szkody albo polega³aby na dokonaniu ulepszeñ w porównaniu do stanu poprzedniego. W wyroku z dnia 25 kwietnia 2002 r., choæ stan faktyczny dotyczy³ wyp³aty odszkodowania w ramach ubezpieczenia autocasco to warto jednak¿e wskazaæ na stanowisko i argumentacjê SN, które to analogicznie mo¿e znale¼æ zastosowanie w przypadku likwidacji szkody w ramach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Mianowicie SN podkre¶li³, i¿
ubezpieczony nabywaj±c czê¶ci samochodowe - nie ma obowi±zku poszukiwaæ sprzedawcy oferuj±cego je najtaniej, a tak¿e, ¿e warto¶æ czê¶ci zamiennych do samochodów zagranicznych nale¿y ustaliæ wed³ug cen stosowanych w przedstawicielstwach marek tych pojazdów lub autoryzowanych stacjach obs³ugi.
Podobne stanowisko przyjmuje doktryna prawa ubezpieczeniowego. Jak wskazywa³ A. W±siewicz[3] - w sytuacji uszkodzenia czê¶ci pojazdu, powinny byæ one zast±pione nowymi, je¿eli wskutek uszkodzenia nast±pi³o obni¿enie ich warto¶ci u¿ytkowej, a ewentualna naprawa nie przywróci im w pe³ni tej warto¶ci, za¶ zasada zast±pienia czê¶ci zniszczonych lub uszkodzonych czê¶ciami nowymi dotyczy równie¿ przypadku u¿ycia do naprawy pojazdu ulepszonych i zmodernizowanych czê¶ci lub zespo³ów, których przed wypadkiem nie mia³, je¿eli naprawienie pojazdu bez tych czê¶ci jest niemo¿liwe. Podobnie wskazywa³ A. Szpunar, i¿ zgodnie z przyjêt± teori± ró¿nicy nale¿y uwzglêdniaæ zmiany w warto¶ci ca³ego maj±tku, zatem w razie utraty w³asno¶ci poszkodowany mo¿e domagaæ siê sumy pieniê¿nej potrzebnej do nabycia nowej rzeczy[4].