Pan Tomasz próbował wyjaśnić problem w MTU. „
W zakładzie ubezpieczeń poinformowali mnie, że nabywca wypowiedział im umowę i tym samym jest taki zapis, że ja muszę opłacić składkę za te 30 dni, której miał nabywca na wypowiedzenie umowy. A w ciągu 30 dni była do opłacenia 4 rata. Nic nie zrobię, trzeba płacić. Agent przeczytał mi artykuł 31… Wychodziłoby na to, że przed tym nie idzie się obronić” – relacjonuje.
Agent podający się za pracownika MTU na naszym Forum wyjaśnił tę kwestię nieco dokładniej: „Nawet jeśli sprzedałeś samochód kilka dni przed terminem wymagalności raty, to pamiętaj, że gdy nabywca wypowiada umowę (nawet gdy zrobi to pierwszego dnia po nabyciu pojazdu) to i tak ustawowo musisz zapewnić mu miesiąc ochrony - czyli opłacić składkę za ten okres” – napisał on.
Jednakże
ustawa nic nie mówi na ten temat! Ani we wspomnianym artykule 31., ani w żadnym innym, dotyczącym obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie ma
ani słowa o konieczności zapewnienia nabywcy przez zbywcę 30-dniowego okresu ubezpieczenia. Owszem,
ustawa mówi o solidarnej odpowiedzialności zbywcy i nabywcy, ale odpowiedzialność zbywcy wygasa z chwilą skutecznego poinformowania zakładu ubezpieczeń o zbyciu pojazdu – czyli w momencie, gdy do MTU dotarło pismo, w którym Pan Tomasz informował o sprzedaży samochodu. Mówi o tym art. 32 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.
Potwierdza to Rzecznik Ubezpieczonych, do którego zwróciliśmy się z prośbą o komentarz w sprawie:
„Odpowiadając na przedstawiony problem, pragniemy poinformować, iż podstawową kwestią w tej sprawie jest data poinformowania ubezpieczyciela przez zbywcę o fakcie zbycia pojazdu oraz o danych osobowych nabywcy. Jest to ważne dlatego, że zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, „Zbywca pojazdu mechanicznego ponosi wraz z nabywcą odpowiedzialność solidarną wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki ubezpieczeniowej należnej zakładowi ubezpieczeń za okres do dnia powiadomienia zakładu ubezpieczeń o okolicznościach, o których mowa w ust. 1.”
Natomiast ust. 1 stanowi „Zbywca pojazdu mechanicznego jest obowiązany do przekazania nabywcy dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie 30 dni od dnia zbycia pojazdu mechanicznego, o fakcie zbycia tego pojazdu i o danych osobowych nabywcy.”
Przedstawione stanowisko zakładu ubezpieczeń może wynikać z niewiedzy pracownika. Zgodnie z art. 31 ust. 1 przywołanej wcześniej ustawy na nabywcę przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z umowy. Odwołując się do cytowanego wcześniej art. 32 ust. 3 odpowiedzialność solidarna zbywcy kończy się z dniem poinformowania zakładu ubezpieczeń o fakcie zbycia pojazdu oraz przekazaniu danych osobowych nabywcy. Zgodnie z art. 61 kodeksu cywilnego, oświadczenie woli (poinformowanie zakładu ubezpieczeń) jest skuteczne z chwilą kiedy druga strona (zakład ubezpieczeń) mogła się z nim zapoznać. Ciężar dowodu, czyli udowodnienie, że zakład ubezpieczeń został poinformowany o zbyciu pojazdu, spoczywa na zbywcy (art. 6 kodeksu cywilnego)”.
Tak więc MTU miało prawo zwrócić się do Pana Tomasza z żądaniem uregulowania składki należnej tylko do dnia, w którym do ubezpieczyciela została dostarczona umowa kupna-sprzedaży auta.
W opisanym przypadku, gdy termin zapłaty czwartej raty ubezpieczenia przypada po sprzedaży auta, jest się zobowiązanym do opłacenia tylko części składki proporcjonalnej do okresu, w którym ponosiło się współodpowiedzialność za posiadanie OC, a nie do uregulowania całej czwartej raty za polisę.
Za uwagę zasługuje także fakt, że większość ubezpieczycieli stosuje dżentelmeńską zasadę, zgodnie z którą odpowiedzialność zbywcy ustaje w momencie sprzedaży auta. Tak działa m.in. PZU.