Analiza finansowa to dokument pomagający w analizowaniu potrzeb ubezpieczeniowo- finansowych klienta. Służy agentowi do określenia aktualnych potrzeb klienta i na tej podstawie przygotowania odpowiadającej mu oferty.
Można zaryzykować twierdzenie, że sprzedaż ubezpieczenia na życie bez wypełniania tego dokumentu figurującego w różnych firmach pod różnymi nazwami jest pójściem na łatwiznę, bowiem takie ubezpieczenie NIGDY nie odpowiada aktualnym potrzebom Klienta.
Analizę finansową powinno się robić na każdym spotkaniu handlowym, którego celem jest sprzedaż ubezpieczenia życiowego, bądź modyfikacja już istniejącej umowy (na przykład w każdą rocznicę polisy).
Agent obowiązkowo powinien poinformować klienta, że jego dane osobowe będą przetwarzane.
Po uzyskaniu zgody na przetwarzanie danych osobowych i podpisaniu przez klienta zamieszczonego na druku oświadczenia, agent przygotowuje ofertę zgodną z potrzebami klienta.
Wg mnie tak przygotowana profesjonalna analiza finansowa (a z taką spotykam się niezwykle rzadko) powinna znaleźć się w dokumentacji polisy klienta (kopię powinien zachować agent), aby podczas każdego spotkania można było modyfikować zakres ubezpieczenia i jego wysokość w zależności od zmieniających się potrzeb.
Uproszczone analizy finansowe można znaleźć w internecie.
Każdy potencjalny klient otrzymuje ode mnie na pierwszym spotkaniu, za darmo, druk profesjonalnej analizy, bądź jej wersję elektroniczną.
Przykład: Ubezpieczam młode małżeństwo z kredytem na sumę 400.000 zł, przy czym oboje małżonkowie twierdzą, że zależy im wyłącznie na zabezpieczeniu majątku (mieszkania), ponieważ każde z nich jest w stanie sobie poradzić w zakresie utrzymania.
Co robi zwykle przeciętny agent?
Spisuje wnioski na 400.000 zł dla męża i żony, a po paru tygodniach wręcza im dumnie polisy „zabezpieczające kredyt”, wypija kawę i wychodzi w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku.
Czasami jeszcze robi cesję na bank, jeżeli bank tego wymaga.