Karencja
Ubezpieczyciele stosują tzw. okres karencji, czyli możliwość korzystania z niektórych świadczeń medycznych dopiero po kilku miesiącach od początku ubezpieczenia, (chyba, że nastąpi nieszczęśliwy wypadek). Zazwyczaj karencja dotyczy świadczeń droższych, takich jak leczenie stomatologiczne, prowadzenie ciąży lub hospitalizacja. Oznacza to w praktyce, że od momentu zawarcia umowy przez okres karencji nie przysługują nam świadczenia, za które już płacimy składkę. Może to być nawet 8 -12 miesięcy.
Chodzi o to, aby ubezpieczenie na siebie „zarobiło” i żeby uniknąć sytuacji, w których ktoś celowo wykupuje ubezpieczenie zdrowotne, gdy planuje korzystać z kosztownych świadczeń zdrowotnych. Argumenty niby zrozumiałe, ale z punktu widzenia pacjenta - niezbyt mile widziane, żeby nie powiedzieć – nie do przyjęcia. Wyobraźmy sobie choćby sytuację kobiety, która chce zapewnić sobie profesjonalne prowadzenie ciąży w ramach polisy zdrowotnej. W tym celu musi wykupić ubezpieczenie zdrowotne na 12 miesięcy przed zajściem w ciążę, ponieważ dopiero po tym czasie upływa okres karencji. W takim przypadku należy zdecydować się na abonament medyczny. Tu ze wszystkich świadczeń korzystamy od początku trwania umowy – jest to jedna z bardziej istotnych zalet abonamentów w stosunku do ubezpieczeń.
Abonamenty głównie dla firm
Abonamenty medyczne kupują głównie firmy dla swoich pracowników. W szczególności dotyczy to większych firm działających w dużych miastach. Polisy zdrowotne są bardziej popularne wśród klientów indywidualnych, w szczególności tych, mieszkających w mniejszych miejscowościach. Od 2007 roku wykupienie dla pracowników abonamentu jest tak samo korzystne podatkowo, jak wykupienie polisy ubezpieczenia grupowego.
Zofia Dmochowska