Warunki, jakie musi spełniać przedsiębiorca
Przedsiębiorca, który wysyła pracownika do pracy za granicę, powinien prowadzić znaczącą działalność. Przyjmuje się, że firma prowadzi znaczącą działalność w kraju, jeśli osiąga w nim ok. 25 proc. swoich obrotów.
Bierze się również pod uwagę liczbę zawartych kontraktów w Polsce i za granicą oraz zatrudnionych w kraju pracowników.
Jeśli wszyscy pracownicy są wysyłani do pracy za granicę, oznacza to, że działalność nie jest prowadzona w Polsce i pracodawca nie jest uprawniony do opłacania składek w Polsce.
Podlegamy ubezpieczeniu nie dłużej niż 12 miesięcy!
Osoba, która jest zatrudniona w innym państwie członkowskim UE, może nadal podlegać ustawodawstwu państwa, w którym znajduje się siedziba pracodawcy, jednak nie może to trwać dłużej niż 12 miesięcy.
Decyzję o tym podejmuje jednak instytucja ubezpieczeniowa, a nie ZUS.
Jeśli chcemy, aby nasze ubezpieczenie w kraju trwało dłużej niż 12 miesięcy, pracodawca musi zgłosić się do zagranicznej instytucji z odpowiednim formularzem (E 102) z prośbą o przedłużenie stosowania polskiego ustawodawstwa.
Wówczas jest ono najczęściej przeciągnięte do 24 miesięcy, jednak istnieją i sytuacje wyjątkowe.
Czasami instytucje zawierają między sobą nadzwyczajne porozumienie, które dotyczy jednostkowych sytuacji.
Taka sytuacja może wystąpić, gdy konieczne jest przedłużenie oddelegowania pracownika z prawem ubezpieczenia w Polsce na okres dłuższy niż 24 miesiące.