Szczegółowe wyjaśnienia dotyczące tych danych można uzyskać w każdej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS oraz na stronie internetowej Zakładu www.mojaemerytura.zus.pl. Na tej stronie zamieszczony jest również „Kalkulator emerytalny”, tj. narzędzie, przy pomocy którego można wyliczyć prognozowaną wysokość przyszłego świadczenia emerytalnego z I filaru, w zależności od indywidualnie określonych parametrów.
Ponadto, w „Informacji” Zakład zamieszcza tekst: „Ponadto Zakład informuje, że kobiety, urodzone po dniu 31 grudnia 1948 r., będące członkami otwartego funduszu emerytalnego, mają prawo do uzyskania – obok emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – okresowej emerytury kapitałowej ze środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym. Jeżeli jednak kwota tych środków – ustalona na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego zostanie przyznana emerytura – jest niższa od 20-krotności obowiązującej w tym dniu kwoty dodatku pielęgnacyjnego, środki te zwiększają podstawę obliczenia emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.”
W ten sposób Zakład sygnalizuje, że kobiety (tj. osoby ubezpieczone, dla których wiek 60 lat stanowi wiek emerytalny), będące członkami OFE, po osiągnięciu wieku 60 lat mają możliwość uzyskania, obok emerytury z FUS (tj. z I filaru), także okresowej emerytury kapitałowej ze środków zgromadzonych w OFE (tj. z II filaru).
Szersze informacje na ten temat znajdują się na stronach internetowych Zakładu.
Składanie reklamacji w ZUS
Reklamacje można składać:
-
na formularzu ZUS ZRU, który jest dostępny w placówkach ZUS oraz na stronach internetowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych www.mojaskladka.zus.pl, www.mojaemerytura.zus.pl,
-
w formie dowolnie sformułowanego pisma, z podaniem danych umożliwiających identyfikację ubezpieczonego w systemie informatycznym ZUS (tj. nazwiska i imienia, numerów PESEL i NIP, a w przypadku braku tych numerów lub jednego z nich – serii i numeru dowodu osobistego lub paszportu) oraz adresu i numeru telefonu.
Do reklamacji należy dołączyć dokumenty potwierdzające prawidłowe dane oraz informację otrzymaną od płatnika składek – po przeprowadzonej przez niego, na wniosek ubezpieczonego, weryfikacji dokumentów – o prawidłowości danych przekazanych do ZUS lub odmowie sprostowania danych.
W reklamacji dotyczącej kwoty zwaloryzowanego kapitału początkowego wskazane jest podanie daty wystawienia i znaku decyzji ZUS w sprawie kapitału początkowego, a także wysokości kapitału początkowego, wykazanej w tej decyzji (w przypadku otrzymania z ZUS kilku decyzji w sprawie kapitału początkowego należy podać wymienione dane z ostatniej z nich).
Reklamację można:
-
przesłać za pośrednictwem poczty lub złożyć bezpośrednio w placówce ZUS,
-
przekazać drogą elektroniczną - wykorzystując formularz dostępny poprzez serwis internetowy Zakładu (wymagane jest posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego),
-
zgłosić telefonicznie - jeśli nie jest wymagane załączenie dodatkowych dokumentów.
Ubezpieczeni, którzy będą chcieli osobiście wyjaśnić zapisy na swoim koncie w ZUS, zobowiązani są wylegitymować się dokumentem potwierdzającym tożsamość. Reklamacje składane w imieniu ubezpieczonych przez inne osoby będą przyjmowane, lecz ze względu na konieczność zapewnienia ochrony danych osobowych odpowiedź zostanie przesłana ubezpieczonemu w formie pisemnej na adres korespondencyjny.
Podstawa prawna: art. 50 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) oraz art. 25 i 173 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227 z późn. zm).
Waldemar Grzegorczyk, ZUS