Komu ZUS potwierdzi okresy pracy i kwoty wynagrodzeń
Wówczas oddziały ZUS na podstawie dokumentacji własnej potwierdzają okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu oraz okresy opłacania składek na to ubezpieczenie i wysokość podstawy wymiaru składek jedynie w stosunku do osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz osób z nimi współpracujących, a także osób pozostających w stosunku pracy, jeżeli
dokonywane były imienne zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego oraz imienne rozliczenia składek na to ubezpieczenie.
Natomiast do osób w stosunku do których dokonywane były imienne zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego, a rozliczanie składek miało charakter bezimienny oddziały ZUS wystawiają jedynie zaświadczenia potwierdzające okresy podlegania ubezpieczeniu społecznemu.
Dotyczy to np. osób wykonujących prace na podstawie umów-zleceń zawartych ze zleceniodawcą innym niż uspołeczniony zakład pracy zatrudniającym do 20 osób wykonujących umowy oraz osób z nimi współpracujących.
Następca prawny wystawi zaświadczenia
Jeżeli zakład pracy został zlikwidowany, a było to przedsiębiorstwo państwowe były pracownik powinien zwrócić się o wydanie odpowiednich dokumentów do następcy zlikwidowanego zakładu.
Następcami mogą być np. przedsiębiorstwa państwowe powstałe w wyniku zmian organizacyjnych, spółki prawa cywilnego lub handlowego, które
powstały po sprywatyzowaniu przedsiębiorstwa państwowego i przejęły majątek oraz akta zlikwidowanego lub przekształconego przedsiębiorstwa.
W razie braku następcy należy zwrócić się do organu założycielskiego albo nadrzędnego swojego byłego pracodawcy, którym najczęściej był wojewoda lub właściwy minister.
Związek rewizyjny potwierdzi pracę w spółdzielni
W przypadku zlikwidowanych spółdzielni likwidator przekazuje uporządkowaną dokumentację niearchiwalną, której okres przechowywania jeszcze nie upłynął związkowi rewizyjnemu, w którym była zrzeszona spółdzielnia, a jeśli takiego związku nie ma lub w razie jego likwidacji Krajowej Radzie Spółdzielczej z siedzibą w Warszawie.
Pracę w prywatnej firmie potwierdzi właściciel
Natomiast zlikwidowane spółki prawa cywilnego i handlowego, czyli firmy prywatne zobowiązane są zabezpieczyć we własnym zakresie dokumentację pracowniczą i inną niearchiwalną
Niektóre z nich przekazują ją na dalsze, odpłatne przechowywanie firmom zajmującym się przechowalnictwem akt.
Niekiedy dokumentację pracowniczą przechowują byli właściciele danej firmy.
Pewne wskazówki dotyczące miejsc przechowywania dokumentacji można uzyskać za pośrednictwem wydziałów rejestrowych właściwych terytorialnie sądów lub urzędów administracji państwowej.
W ZUS znajdziesz wykaz
Pewną pomocą może służyć dostępny w jednostkach terenowych ZUS oraz na stronach internetowych Zakładu wykaz zlikwidowanych i przekształconych zakładów pracy
zawierający informacje o miejscu przechowywania dokumentacji osobowo – płacowej pracowników tych firm.