Czy osobie, która pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy, przysługuje emerytura? Odpowiedź brzmi oczywiście „tak”, z tym, że dotyczy to wyłącznie osób, które ukończyły powszechny wiek emerytalny.
Taka zamiana jednego świadczenia na inne odbywa się całkowicie automatycznie i dokonywana jest przez ZUS z urzędu, co oznacza, że nie trzeba w tej sprawie składać żadnych wniosków.
W praktyce wygląda to tak, że kobiecie, która ukończyła 60 lat ZUS naliczy i wypłaci emeryturę zamiast dotychczas wypłacanej renty, a do domu przyśle list z decyzją o zamianie świadczeń i informacją o wysokości emerytury. Mężczyzna może liczyć na podobną zamianę po ukończeniu 65 roku życia.
Komu należy się emerytura "z urzędu"?
Emeryturę z urzędu przyznaje się osobom uprawnionym do renty z tytułu częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy spowodowanej ogólnym stanem zdrowia. Dotyczy to zarówno
osób, którym przyznano renty na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, jak i tych, które dostały renty na podstawie przepisów wcześniejszych.
Także osoby pobierające rentę przyznaną w drodze wyjątku przez prezesa ZUS oraz osoby uprawnione do renty uczniowskiej otrzymają emeryturę z urzędu. Jedynym warunkiem dla tych wszystkich osób jest posiadanie przez nie jakiegokolwiek okresu ubezpieczeniowego (może to być choćby miesiąc), w którym podlegały one obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym.
Kiedy nie zostanie ona przyznana?
ZUS nie przyzna z urzędu emerytury osobie uprawnionej do renty z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem lub chorobą zawodową, a także osobie pobierającej rentę inwalidy wojennego lub wojskowego.