Wszystkie firmy – i te duże i te małe – pragną zagwarantować sobie i swoim klientom zachowanie tajemnicy zarówno co do treści umów jakie zawierają, jak i danych osobowych, czy danych finansowych.
Stąd w wielu umowach pojawiają się różnego rodzaju klauzule dotyczące szczegółów umowy, a nawet informowania o fakcie jej zawarcia, wielkości kontraktów, cenach, terminach i wielu innych.
Generalnie sprawy te reguluje art. 19 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej.
Zgodnie z nim zakład ubezpieczeń i osoby, które zatrudnia lub osoby i podmioty, za pomocą których zakład ubezpieczeń wykonuje czynności ubezpieczeniowe, są zobowiązane do zachowania tajemnicy dotyczącej poszczególnych umów ubezpieczenia.
Osobami takimi są także agenci ubezpieczeniowi, zwłaszcza mający pełnomocnictwo do działania w imieniu zakładu ubezpieczeń. Obowiązek taki wynika też z ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.
Zgodnie z tym przepisem agent ubezpieczeniowy jest obowiązany zachować w tajemnicy wszystkie informacje uzyskane w związku z wykonywaniem czynności agencyjnych, dotyczące zakładu ubezpieczeń, drugiej strony umowy ubezpieczenia oraz podmiotu szukającego ochrony ubezpieczeniowej.
Obowiązek ten ciąży na agencie ubezpieczeniowym również po rozwiązaniu umowy agencyjnej.