Zalane mieszkanie – co robić w przypadku szkody?
Kiedy już mamy odpowiednią polisę, warto wiedzieć jak z niej skorzystać, aby zapewnić sobie jak najszybszą i bezproblemową wypłatę odszkodowania. Oto, co powinieneś zrobić, kiedy zastaniesz zalane mieszkanie:
-
Zlokalizuj miejsce i źródło wycieku (będzie to najprawdopodobniej łazienka lub kuchnia, uszkodzeniu ulegają najczęściej wężyki doprowadzające wodę do pralek, zlewów, zmywarek, toalet, itp.).
-
Zneutralizuj źródło wycieku (zakręć główny zawór doprowadzający wodę do mieszkania; nie pozwól, aby woda doprowadziła do zwiększenia szkody w mieniu Twoim lub mieniu sąsiada; jeżeli woda kapie z sufitu, poinformuj sąsiada z góry o zalewaniu).
-
Zacznij ratować mienie – przystąp do zbierania wody, suszenia, itp. Uwaga. W miarę możliwości pozostaw miejsce szkody bez dokonywania zmian do czasu oględzin, chyba że zmiana jest niezbędna w celu zabezpieczenia pozostałego mienia lub zmniejszenia rozmiaru szkody; jeżeli musisz uprzątnąć miejsce zdarzenia, uszkodzone mienie złóż w jednym miejscu, aby umożliwić likwidatorowi dokonanie jego oględzin; najlepiej zanim dokonasz zmian na miejscu szkody sporządź zdjęcia dokumentujące szkodę.
-
Niezwłocznie powiadom administratora, zarządcę lub właściciela budynku (lokalu) – uzyskaj potwierdzenia takiego zgłoszenia na odpowiednim formularzu wydrukowanym ze strony towarzystwa ubezpieczeń lub pobranym od administratora. Uwaga, niektórzy ubezpieczyciele wymagają takiego zgłoszenia tylko w przypadku, gdy odpowiedzialnym za szkodę może być właściciel budynku, w którym znajduje się ubezpieczony lokal lub sprawcą zalania jest inny lokator/właściciel mieszkania, którego tożsamości nie można ustalić lub który odmawia udzielenia jakichkolwiek informacji czy wyjaśnień w sprawie zaistniałego zdarzenia.
-
Zgłoś szkodę ubezpieczycielowi - najlepiej telefonując na infolinię, zostaniesz wówczas zapytany o numer polisy oraz dane osobowe, więc przygotuj te informacje – numer telefonu alarmowego znajduje się zazwyczaj na polisie; większość towarzystw wyznacza na zgłoszenie szkody maksymalny termin 3 dni roboczych od momentu zaistnienia szkody lub powzięcia informacji o szkodzie, ale lepiej nie zwlekać i zrobić to niezwłocznie, kiedy tylko uda się opanować sytuację. Upewnij się, co możesz, a czego nie powinieneś robić. Bez zgody Towarzystwa nie podejmuj żadnych działań, które mogą uniemożliwić ustalenie przyczyny szkody oraz jej zakresu lub wartości. Szkodę możesz zgłosić również osobiście w przedstawicielstwie towarzystwa a także korespondencyjnie (pocztą zwykłą lub mailową) – na stronach internetowych ubezpieczycieli znajdziesz szczegółowe instrukcje oraz specjalne formularze zgłoszenia szkody, u niektórych ubezpieczycieli będziesz mógł zgłosić szkodę bezpośrednio przez stronę internetową.
-
Podejmij współpracę z likwidatorem, który po zgłoszeniu przez ciebie szkody zadzwoni w celu umówienia terminu oględzin
Sprawdź swoją składkę!