Zgodnie z art. 826 kodeksu cywilnego w razie zajścia wypadku ubezpieczający obowiązany jest użyć wszelkich dostępnych mu środków w celu zmniejszenia szkody w ubezpieczonym mieniu oraz w celu zabezpieczenia bezpośrednio zagrożonego mienia przed szkodą.
Dzieje się tak w sytuacji, w której na skutek powstania szkody ubezpieczający bagatelizuje sytuację dalszego powstawania szkód i nie podejmuje próby uniknięcia większych zniszczeń będących przedmiotem działania kataklizmu.
Jeżeli więc ubezpieczający umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa nie zastosował wszystkich niezbędnych środków, ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności za szkody powstałe z tego powodu.
Czyli w sytuacji, w której dochodzi o pierwszej szkody wywołanej zjawiskiem atmosferycznym i następuje bierna postawa ubezpieczającego, która w konsekwencji powoduje powstanie kolejnej szkody, tej kolejnej szkody nie będzie honorował ubezpieczyciel.
Ubezpieczyciel obowiązany jest, w granicach sumy ubezpieczenia, zwrócić ubezpieczającemu poniesione przez niego koszty wynikłe z zastosowania wszelkich środków, jeżeli środki te były celowe, chociażby okazały się bezskuteczne.
Niezachowanie określonych w umowie ubezpieczenia środków mających na celu ratowanie przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżeniu szkodzie, jeśli jest następstwem umyślnego działania bądź rażącego niedbalstwa, zwalnia ubezpieczyciela z odpowiedzialności za szkodę.
Należy pamiętać, że zachowanie osoby ubezpieczonej w obliczu zajścia wypadku ubezpieczeniowego może mieć wpływ na odpowiedzialność ubezpieczyciela. W przypadku niezastosowania dostępnych ubezpieczającemu środków w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów, ubezpieczyciel może zwolnić się z odpowiedzialności za szkody powstałe z winy umyślnej bądź rażącego niedbalstwa.
Szkodę z ubezpieczenia mieszkania lub domu, powstałą wskutek huraganu czy wiatru, można zgłosić w najbliższym przedstawicielstwie ubezpieczyciela.
W takim przypadku ubezpieczyciel nie powinien odsyłać osoby zgłaszającej szkodę do innego oddziału. Należy bowiem podjąć niezwłocznie odpowiednie kroki, gdyż kwestia umowy ubezpieczenia powinna zakładać współpracę ubezpieczyciela z ubezpieczającym.
Towarzystwo ubezpieczeń powinno podjąć postępowanie likwidacyjne i w ramach struktury wewnętrznej przekazać zgłoszenie szkody do właściwej komórki likwidacyjnej.
Umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą przewidywać, że ubezpieczający ma obowiązek w określonym terminie powiadomić ubezpieczyciela o wypadku.
W razie zawarcia umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek obowiązkiem określonym w paragrafie poprzedzającym można obciążyć zarówno ubezpieczającego, jak i ubezpieczonego. Chyba że ubezpieczony nie wie o zawarciu umowy na jego rachunek.
Ubezpieczam się!