Symptomy pogorszenia sytuacji powinny być wykrywane na podstawie pomiarów, które zawarto również w tym dokumencie. Między innymi w oparciu o dane, uzyskane dzięki stałemu monitorowaniu sytuacji, menadżerowie mogą podejmować decyzje, które zapewnią rentowność firmy i pozwolą zrealizować wcześniej przyjęte cele.
Oszczędzać, ale jak?
Rentowność firmy to jeden z podstawowych czynników, na którym menadżerowie zwykle skupiają swoją uwagę. Podstawą prawidłowego oszczędzania jest przemyślane działanie, tak by również ograniczenie wydatków prowadziło do realizacji nadrzędnych celów, zawartych w strategii.
Oszczędności przeprowadzane bez głębszej analizy, na zasadzie równego zmniejszania budżetów we wszystkich obszarach, mogą prowadzić m.in. do sytuacji, w której firma wyjdzie z kryzysu bez żadnych atutów, takich jak chociażby innowacyjne produkty, mocny wizerunek, czy doświadczona kadra. Właśnie dlatego planując działania umożliwiające przetrwanie gorszego okresu na rynku, spółka musi brać pod uwagę swoją docelową pozycję w dłuższej perspektywie czasu.
Kryzys oprócz zagrożenia, stwarza również szansę na poprawę wielu aspektów w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Bywa, że w okresie dekoniunktury, w związku ze spadkiem poziomu sprzedaży, część zespołu jest mniej obciążona pracą. W takiej sytuacji istnieją zasadniczo dwa rozwiązania, które mogą prowadzić do polepszenia sytuacji finansowej firmy w kryzysie.
Rozwiązaniem raczej krótkowzrocznym jest ograniczenie zatrudnienia, dzięki któremu spółka może zmniejszyć wydatki. Taka decyzja może skazać przedsiębiorstwo na brak wykwalifikowanych i sprawdzonych pracowników, gdy koniunktura powróci i sprzedaż wzrośnie.