W celu korzystania z państwowej opieki zdrowotnej musimy wystąpić o wpisanie nas do rejestru SSN w ośrodku zdrowia ASL, czyli w regionalnej placówce państwowej opieki zdrowotnej. Powinniśmy wtedy otrzymać książeczkę zdrowia, która będzie nam umożliwiała korzystanie ze wszystkich świadczeń.
Książeczka zdrowia jest zaświadczeniem, o dokonaniu wpisu do SSN i umożliwia korzystanie z publicznej opieki zdrowotnej. Dokumenty potrzebne do jej uzyskania to:
-
fotokopia pozwolenia na pobyt,
-
fotokopia numeru identyfikacji podatkowej ("codice fiscale"),
-
oświadczenie o miejscu zamieszkania ("certificato di residenza") - ewentualnie "autocertificazione"
Żeby wpisano nas do SSN niezbędnych jest szereg dodatkowych dokumentów, takich jak:
-
oświadczenie o stałym miejscu zameldowania (residenza);
-
ważne pozwolenie na pobyt lub dokument potwierdzający, że się oczekuje na jego wznowienie lub wystawienie karty stałego pobytu;
-
numer identyfikacji podatkowej (codice fiscale) - ewentualnie "autocertificazione";
-
oświadczenie, że ASL zostanie powiadomiona o każdej zmianie danych osobowych (adresu etc.);
-
w przypadku bezrobotnych oświadczenie o wpisie do rejestru bezrobotnych (wydawane przez Centro per l'impiego).
Wpis do rejestru SSN obowiązuje przez cały okres ważności naszego pozwolenia na pobyt albo karty stałego pobytu (dokumenty te mają tę samą datę ważności).