Ministerstwo Zdrowia chce uporządkować rynek istniejących już ubezpieczeń dodatkowych, umożliwić rozwój kolejnych produktów i jednocześnie ułatwić i zwiększyć dostęp do opieki zdrowotnej osobom korzystającym z publicznej służby zdrowia.
Założenia do projektu ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym opublikowane w Biuletynie Informacji publicznej pod koniec października określają narzędzia realizacji tych celów:
-
określenie jaki jest zakres dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego,
-
kompleksowa regulacja uprawnień przysługujących ubezpieczonym na podstawie umowy dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego oraz obowiązków zakładów ubezpieczeń,
-
przesądzenie, iż dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne będzie mogło być oferowane wyłącznie przez zakład ubezpieczeń,
-
określenie relacji pomiędzy płatnikami prywatnymi i płatnikiem publicznym, wprowadzenie obowiązków przekazywania danych o osobach korzystających ze świadczeń w ramach polisy dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego,
-
stworzenie mechanizmów zabezpieczających sposób realizacji świadczeń na rzecz pacjentów korzystających wyłącznie ze świadczeń opieki zdrowotnej w ramach powszechnego systemu opieki zdrowotnej,
-
umożliwienie objęcia prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym świadczeń medycyny pracy,
-
wprowadzenie możliwości finansowania polis ubezpieczenia zdrowotnego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Ubezpieczyciele aby móc być aktywnym „dodatkowym” płatnikiem świadczeń opieki zdrowotnej powinny zatem być konkurencyjne na rynku tego typu polis zarówno pod względem składki, jak i zakresu oferowanego ubezpieczenia.
Produkty ubezpieczeń zdrowotnych już dostępnych na rynku różnie się w tym względzie prezentują.
Jedną z głównych różnic dostrzegalnych na pierwszy rzut oka w oferowanych produktach ubezpieczeń zdrowotnych jest forma rozliczenia otrzymanych świadczeń.
Mamy możliwość:
-
leczenia się w wybranych przez towarzystwo ubezpieczeniowe placówkach gwarantujących usługi na najwyższym poziomie – dostępne m.in. w AXA, InterRisk, Inter Polska, PZU, Signal Iduna,
-
leczenia w dowolnych placówkach medycznych i u dowolnych lekarzy, wybranych indywidulanie, zakład ubezpieczeń na podstawie rachunków pokrywa całość lub znaczną część poniesionych kosztów – dostępne m.in. w Inter Polska, Uniqa, Interrisk,
-
otrzymania umówionej kwoty w przypadku pobytu w szpitalu, poważnego zachorowania lub po operacji, otrzymane świadczenie może być rozdysponowane dowolnie przez ubezpieczonego – dostępne m.in. w Axa, InterRisk, Uniqa.
Składka wyliczana jest w zależności od wybranego zakresu świadczeń, dostępnych zazwyczaj w kilku wariantach i obejmujących leczenie ambulatoryjne lub również leczenie szpitalne, a także płci i ilości osób ubezpieczonych – możemy ubezpieczyć się indywidualnie lub wraz z najbliższą rodziną.
Zależna jest także od listy placówek, w których świadczenia mogą być realizowane. W różnych towarzystwach różnie się kształtuje – od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.
Być może zmiany, które planuje Ministerstwo Zdrowia, dzięki wykorzystaniu masowości tych dodatkowych ubezpieczeń pobudzą towarzystwa ubezpieczeniowe do uatrakcyjniania tych produktów zarówno pod względem zakresu usług jak i ceny za polisę.
Przyszły i 2014 rok powinny rozstrzygnąć, czy projekt Ministerstwa Zdrowia zostanie w końcu urzeczywistniony, czy po raz kolejny utknie na którymś z etapów legislacyjnych.
Sylwia Krukowska