Brak odpowiedniego ubezpieczenia podczas wyjazdu na narty może być przyczyną wielu przykrych doświadczeń i dużych wydatków. Narciarz bez ubezpieczenia, który ulega wypadkowi na stoku, sam pokrywa koszty akcji ratunkowej. Zależnie od kraju i udzielonej pomocy wydatki plasują się na różnym poziomie. Na przykład zwiezienie ze stoku toboganem w Austrii lub we Włoszech może kosztować ok. 100 – 400 €. Kompleksowa akcja ratownicza wraz z transportem helikopterem do placówki medycznej, to już wydatek rzędu 3 – 4 tys. €. Wysokość końcowego rachunku, który ponosi osoba bez ubezpieczenia, uzależniona jest od ilości członków ekipy ratowniczej, stopnia trudności akcji oraz czasu transportu helikopterem.
Narciarze, którzy ulegli wypadkowi na stoku, często wymagają specjalistycznego transportu do Polski. Kosztów tego rodzaju świadczenia zazwyczaj nie pokrywa NFZ. Przykładowo, cena transportu z popularnego kurortu narciarskiego Livigno do Warszawy ambulansem w asyście ratownika medycznego, którego obecność jest standardem w przypadku złamań, wynosi ok 9000 PLN.
Problemy mogą pojawić się mimo że klient posiada EKUZ (Europejska Kartę Ubezpieczeń Zdrowotnych). Może bowiem okazać się, że poszkodowany znajdzie się w placówce prywatnej, która nie honoruje tej karty. Wówczas leczenie, w tym nawet skomplikowane operacje, musimy opłacić sami. Bywa, że karta EKUZ nie pokrywa wszystkich wydatków, nawet jeśli dana placówka (państwowa bądź publiczna) ją honoruje. Osoba poszkodowana jest w takim wypadku zmuszona sięgnąć do własnego portfela, by opłacić część świadczeń.
W przypadku choroby i pobytu w obcym kraju, stawienie czoła takiemu wyzwaniu może być kłopotliwe. Dlatego planując wyjazd na narty warto wcześniej się ubezpieczyć. Kluczowym elementem polisy dla narciarzy jest assistance, które zapewnia nam organizację wszystkich świadczeń medycznych Posiadając polisę i dołączony do niej assistance wystarczy wykonać jeden telefon. Narciarze nie muszą wtedy angażować swoich środków, gdyż assistance gwarantuje bezgotówkową pomoc. Po połączeniu się z centrum alarmowym, czynnym całą dobę, konsultant zorganizuję nam świadczenia oferowane przez polisę.
Sonia Kostyszyn
Manager Działu Operacyjnego, Inter Partner Assistance Polska SA