Wakacje to czas podróży. Wyjeżdżamy w celach czysto turystycznych, odwiedzamy rodzinę, znajomych.
Oczywiście liczymy na to, że wyjazd będzie udany, wszystko pójdzie po naszej myśli i po kilku czy kilkunastu tygodniach wrócimy zdrowi i zadowoleni do domów. Niestety, nie zawsze tak jest. Także na wakacjach może nam się przydarzyć wypadek, choroba czy choćby ból zęba.
Poniżej przedstawione są zasady opieki zdrowotnej w poszczególnych krajach europejskich dotyczące cudzoziemców - obywateli Unii Europejskiej.
-
Przed wyjazdem do jednego z krajów Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii lub Szwajcarii, osoba ubezpieczona w Narodowym Funduszu Zdrowia powinna zaopatrzyć się w odpowiedni dokument - Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
-
EKUZ jest wydawana na wniosek ubezpieczonego złożony ustnie (w oddziale wojewódzkim NFZ), listownie lub za pośrednictwem faksu.
-
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego jest dowodem, że dana osoba jest uprawniona do świadczeń zdrowotnych w ramach systemu zabezpieczenia społecznego w swoim kraju, a w przypadku Karty, stanowi ona także dowód zgody ubezpieczyciela na pokrycie kosztów niezbędnego z przyczyn medycznych leczenia, w trakcie pobytu za granicą.
-
Brak odpowiedniego dokumentu może skutkować koniecznością pokrycia kosztów leczenia bezpośrednio z kieszeni pacjenta.
-
Z wnioskiem o zwrot poniesionych wydatków można wystąpić bezpośrednio do instytucji ubezpieczenia zdrowotnego w państwie, w którym świadczenia były udzielone lub po powrocie do kraju do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ.