Zaświadczenie jest wydawane, gdy na koncie płatnika składek nie występuje zadłużenie z tytułu składek.
Przepisy nie ustalają żadnej granicznej kwoty minimalnej, która stanowiąc zadłużenie, pozwalałaby na wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek.
Czy płatnik składek, który ma podpisany z Zakładem układ ratalny otrzyma zaświadczenie o niezaleganiu – odpowiada Agata Wiśniewska, dyrektor Departamentu Realizacji Dochodów Centrali ZUS. Posłuchaj (dźwięk-układ ratalny).
Warto pamiętać, że zaświadczenie o którym mówimy stwierdza, że płatnik nie miał zaległości w dniu jego wydania. Może się jednak zdarzyć, że po wydaniu zaświadczenia zajdą okoliczności zmieniające ten stan rzeczy.
Sam płatnik może np. złożyć korektę, która zmieni dane z dokumentów wcześniej zaewidencjonowanych.
Także niedotrzymanie warunków udzielonej płatnikowi przez ZUS ulgi (np. odroczenia terminu płatności składek), będzie skutkowało tym, że na koncie pojawi się zadłużenie. Sytuację taką może także spowodować przeprowadzona przez ZUS kontrola.
W przypadku, gdy zachodzą okoliczności, które uniemożliwiają wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, ZUS wydaje płatnikowi składek decyzję o odmowie wydania zaświadczenia. Od tej decyzji przysługuje płatnikowi odwołanie do sądu.
O potwierdzenie autentyczności zaświadczeń zwraca się do ZUS wiele instytucji np. banki. Takich próśb jest na tyle dużo, że ZUS przygotowuje specjalną elektroniczną usługę.
Przez system internetowy zainteresowane podmioty będą mogły spytać się czy Zakład wydał płatnikowi X, legitymującemu się danymi Y, zaświadczenie o konkretnym numerze i serii.
Prace w tym zakresie są zaawansowane i udostępnienie usługi prawdopodobnie nastąpi jeszcze przed wakacjami.