Twój dotychczasowy fundusz musi zostać powiadomiony o zawarciu umowy z nowym OFE. Ten obowiązek spoczywa na Tobie. Wbrew pozorom nie jest to takie proste.
Aby powiadomienie było skuteczne, zgodnie z obowiązującym prawem, musi mieć odpowiednią formę.
Nie wystarczy zadzwonić, czy też ustnie powiadomić agenta albo pracownika funduszu o zmianie funduszu. Konieczne jest dostarczenie do siedziby Twojego dotychczasowego OFE poprawnie wypełnionego druku „Zawiadomienia o zawarciu umowy o członkostwo z innym otwartym funduszem emerytalnym”.
Warto nadmienić, że wzór zawiadomienia jest ściśle regulowany przez przepisy i dokumenty niezgodne z tym wzorem nie są brane pod uwagę.
Terminy
Wypełnienie umowy o członkostwo i napisanie zawiadomienia to jeszcze nie wszystko, co jest ważne w procesie zmiany OFE.
Musisz pamiętać także o terminach, ściśle związanych z sesjami transferowymi.
Aby mogło dojść do faktycznej zmiany funduszu emerytalnego w danej sesji transferowej, umowa z nowym funduszem musi zostać zawarta najpóźniej do 25. dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc transferowy, a zawiadomienie musi zostać dostarczone do siedziby dotychczasowego funduszu najpóźniej do 10. dnia miesiąca transferowego.
Umowa zawarta pod wpływem błędu
A co w sytuacji, gdy decyzję podpisania umowy z innym OFE podjąłeś pod wpływem nieprawdziwych informacji?
Czy to oznacza, że teraz musisz czekać aż dwa lata, żeby bez ponoszenia kosztów powrócić do poprzedniego OFE (lub zmienić fundusz na jeszcze inny)?
Nic bardziej błędnego. Wystarczy, że do swojego dotychczasowe funduszu wystosujesz kolejne pismo – potocznie zwane uchyleniem.
Z treści pisma musi wynikać, że umowa z nowym funduszem została podpisana pod wpływem istotnego błędu i uchylasz się od jej skutków prawnych.