W okresie kryzysu Polska była jedynym krajem w UE, w którym PKB rósł. Rząd chwalił się Zieloną Wyspą, ale nie zwracał uwagi na to, że przyczyny tak dobrej kondycji polskiej gospodarki w latach 2008-2009 będą miały w kolejnych latach negatywne konsekwencje - gwałtowne pogorszenie sytuacji finansów publicznych.
Nie podjęto działań, które uprzedzałyby te negatywne konsekwencje i których podjęcie było niezbędne już od wielu lat. W efekcie w 2010 r. deficyt budżetowy wyniósł 7,9 proc. PKB, a dług publiczny bliski 55 proc. PKB z perspektywą pogłębiania się złej sytuacji finansów publicznych w kolejnych latach.
Tak
drastycznie pogarszające się wyniki finansów publicznych spowodowały, że rząd zaczął szukać w 2010 r. dodatkowych źródeł wpływów do budżetu państwa - padło na
wzrost stawki podstawowej VAT z 22 do 23 proc. oraz wzrost stawek obniżonych. Jednak te 5-6 mld zł okazało się zbyt małą kwotą na potrzeby obniżania deficytu budżetowego w 2011 r. Zaczęto szukać innego źródła wpływów do budżetu państwa. Zdecydowano o zmniejszeniu transferu składek emerytalnych do OFE z 7,3 proc. do 2,3 proc. i przeniesieniu 5 punktów procentowych tych składek do ZUS.
PKPP Lewiatan uważa, że
sytuacja finansów publicznych jest kluczem do dynamicznego i stabilnego rozwoju polskiej gospodarki. Od lat wskazujemy niezbędne reformy - zniesienie przywilejów emerytalnych, zwiększenie efektywności wydatkowanych na cele społeczne pieniędzy z budżetu, poszerzenie bazy podatkowej, etc. Uważamy, że nie ma dzisiaj nic ważniejszego niż tak właśnie ukierunkowana reforma finansów publicznych. Zdajemy sobie jednak sprawę, że te reformy wymagają czasu - przygotowania zmian w prawie i uwzględnienia praw nabytych tam, gdzie jest to konieczne. Dlatego
niezbędne jest czasowe wsparcie finansów publicznych dodatkowymi środkami. Zmniejszenie transferu składek emerytalnych do OFE może stanowić takie czasowe rozwiązanie - z 7,3 proc. na 3,5 proc. na dwa lata, z powrotem do poziomu 7,3 proc. w trzecim roku.
Taka decyzja spowoduje, że:
-
zmniejszą się potrzeby pożyczkowe budżetu państwa - o ok. 7 mld zł w 2011 r., a w 2012 r. o ponad 11 mld zł,
-
zmniejszą się w związku z tym koszty finansowe,
-
w 2011 r. deficyt budżetowy będzie mniejszy o ok. 7 mld zł, a w 2012 r. - o ponad 11 mld zł,
-
a w efekcie zmniejszy się przyrost długu publicznego.
W efekcie finanse publiczne otrzymają „zastrzyk" potrzebny do przygotowania i rozpoczęcia prawdziwych reform finansów publicznych, które inne kraje europejskie już podjęły.
Utrzymanie zmniejszonych transferów do OFE ponad zakładane przez PKPP Lewiatan 2 lata nie będzie sprzyjało przeprowadzeniu tych niezbędnych reform. Może także spowodować, że pojawi się u polityków chęć sięgnięcia po pozostałą część składki emerytalnej do OFE, a później - także po już zgromadzony tam przez przyszłych emerytów kapitał ponad 200 mld zł.
Starając się pogodzić krótko- i długookresowe potrzeby państwa i obywateli PKPP Lewiatan proponuje:
-
Dla doraźnego ratowania finansów publicznych warunkowe zmniejszenie składki przekazywanej do OFE z 7,3% do 3,5% przez 2 lata.
-
Po dwóch latach przywrócenie składki do obecnego poziomu 7,3%.
-
Wykorzystanie zmniejszenia transferu do OFE w całości do zmniejszenia długu publicznego.
-
Wsparcie gromadzenia dobrowolnych oszczędności na emeryturę ulgą w podatku dochodowym.
-
Uchwalenie ustawy zwiększającej efektywność OFE i redukującej koszty systemowe - do końca września 2011 roku.
-
Przyspieszenie prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa przez giełdę, przy wykorzystaniu akcjonariatu obywatelskiego.
-
Zintensyfikowanie negocjacji z Komisją Europejską w sprawie sposobu liczenia długu publicznego, który uwzględniałby specyfikę krajów, które zreformowały systemy emerytalne.
-
Warunkiem porozumienia jest zadeklarowanie przez rząd szybkiego podjęcia reform trwale poprawiających stan finansów publicznych. Katalog tych reform powstanie we współpracy z partnerami społecznymi, następnie zostanie dokonana ocena efektywności proponowanych rozwiązań i kalendarz ich wprowadzenia. Wśród tych reform powinny znaleźć się: reforma emerytur pracowników służb mundurowych, sędziów i prokuratorów, górników i rolników, objęcie rolników podatkiem dochodowym i składkami zdrowotnymi, powiązanie wieku emerytalnego z długością trwania życia, reforma systemu rentowego, rewizja nieefektywnych świadczeń społecznych i ulg podatkowych, wprowadzenie jednolitej stawki VAT połączone z osłoną dla najuboższych, redukcja nadmiernego zatrudnienia w administracji rządowej i samorządowej oraz szkolnictwie, reforma ochrony zdrowia.
-
Utworzenie biura aktuariusza krajowego, który będzie dokonywać bieżących wyliczeń długu jawnego i ukrytego, oceni sytuację demograficzną i przedstawi rekomendacje.
-
Powołanie przy Trójstronnej Komisji komitetu monitorującego, z udziałem ekspertów delegowanych przez partnerów społecznych i rząd. Komitet oceniać będzie stan systemu emerytalnego i opiniować propozycje niezbędnych korekt.
-
Objęcie gwarancjami Prezydenta RP wypracowanej w drodze kompromisu nowej umowy społecznej dotyczącej systemu emerytalnego.
Informacja prasowa Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan z dnia 22.02.2011 r.