Na jaką pomoc może liczyć pracownik w razie wypadku przy pracy? Co gwarantuje ubezpieczenie NNW pracownika? Co należy do obowiązków pracodawcy? Zachęcamy do lektury zarówno pracowników jak i przedsiębiorców.
Osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę nie muszą martwić się o odprowadzanie składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ani opłacanie podatków od dochodów. Koszty te w ich imieniu pokrywa pracodawca. Składają się na nie:
-
składka emerytalna,
-
rentowa,
-
chorobowa,
-
zdrowotna
-
podatek dochodowy.
PORÓWNAJ OFERTY NNW!
Łączna suma tych wartości pomniejsza wynagrodzenia pracownika. Co więcej pracodawca ponosi koszt zatrudnienia pracownika – ciąży na nim obowiązek opłacania dodatkowych składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe oraz na ubezpieczenie wypadkowe, a także dokładania się do Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a w niektórych branżach również Funduszu Emerytur Pomostowych. Łącznie koszty te są dość znaczne, ale przekładają się na realną wartość dla pracownika, który np. w przypadku choroby i braku możliwości świadczenia pracy w dalszym ciągu jest uprawniony do otrzymywania wynagrodzenia.
Za pierwsze 33 dni zwolnienia lekarskiego w roku kalendarzowym pracownikowi należy się wynagrodzenie z zakładu pracy. Jeśli jednak brak możliwości wykonywania pracy ma swój związek z wypadkiem przy pracy, już nie pracodawca, a ZUS wypłaca zasiłek, który w tym przypadku równy jest 100% wartości wynagrodzenia (wynagrodzenia za czas choroby ustalane jest na poziomie 80% jego wartości).
Wypadek przy pracy
Podstawowym warunkiem otrzymania świadczenia w związku z wypadkiem przy pracy jest zajście … wypadku przy pracy. Chodzi o taką sytuację, która została wywołana przyczyną zewnętrzną, powstała nagle, spowodowała uraz lub zgon pracownika oraz miała związek z wykonywaną przez niego pracą. Pracodawca powołuje zespół powypadkowy, który badając okoliczności zdarzenia, rozstrzyga czy spełnia ono definicje wypadku przy pracy. Protokół powypadkowy jest podstawą uzyskania świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego.
Analogiczne zasady obowiązują również przedsiębiorców, którzy z tytułu prowadzonej działalności objęci są ubezpieczeniem wypadkowym. Zasiłek przysługuje im od pierwszego dnia niezdolności do pracy powstałej w związku z wypadkiem przy pracy, a jego wysokość stanowi 100% przychodu.
Dodatkowe ubezpieczenie NNW
Niezależnie od możliwości uzyskania świadczeń z ZUS pracownik lub przedsiębiorca, który uległ wypadkowi przy pracy będzie mógł otrzymać także dodatkowe świadczenie z tytułu dobrowolnego ubezpieczenia NNW - pod warunkiem, że wykupił tego typu polisę. Na rynku jest bardzo duży wybór produktów zapewniających ochronę w zakresie następstw nieszczęśliwych wypadków, w tym równie sporo ofert
ubezpieczeń NNW dla pracowników. Pracownik może przystąpić do programu, który bardzo często dostępny jest w zakładzie pracy lub ubezpieczyć się we własnym zakresie. Warto wspomnieć, że w przypadku ubezpieczeń grupowych, przygotowywanych dla konkretnego pracodawcy i w oparciu o konkretną bazę pracowników, warunki zarówno dotyczące zakresu jak i wysokości składki mogą być atrakcyjniejsze od otrzymywanych indywidualnie.
PORÓWNAJ OFERTY NNW!