Jeśli jesteś fanem białego szaleństwa i wykupiłeś ubezpieczenie swojego sprzętu sportowego, powinieneś zwrócić uwagę na to, w jakiej sytuacji otrzymasz odszkodowanie, a kiedy ubezpieczyciel ma prawo do odmowy wypłaty świadczenia.
Za zniszczone narty otrzymasz odszkodowanie z tytułu polisy, która obejmuje swoim zakresem sprzęt sportowy.
Najczęściej tego typu polisa obejmuje szkody powstałe w wyniku wypadku czy zejścia lawiny, a także kradzieży. Pamiętaj jednak, że
nie odzyskasz pieniędzy, jeśli sprzęt skradziono Ci na stoku. Na wypłatę zadośćuczynienia jest szansa jedynie wówczas, gdy ekwipunek zginie z zamkniętego pokoju hotelowego, schowka, na który masz pokwitowanie lub zamkniętego bagażnika.
Ważne jest również to, że
nie każde ubezpieczenie obejmuje swoją ochroną dodatkowy sprzęt, czyli kask, gogle, buty narciarskie i kombinezon. Dlatego wykupując polisę,
powinieneś sprawdzić, co ubezpieczyciel rozumie pod hasłem "sprzęt sportowy". Jeżeli w dołączonych do polisy ogólnych warunkach wyczytasz, że oprócz sprzętu ubezpieczony jest także osprzęt i ekwipunek, powinieneś również sprawdzić, co oznaczają dla towarzystwa ubezpieczeniowego te pojęcia.
Jak ubezpieczyciel wyceni zniszczony lub utracony sprzęt?
Przy wypłacie odszkodowania ubezpieczyciel wycenia utracony sprzęt według różnych wartości.
-
Jeśli zniszczony sprzęt oddajemy do naprawy, firma ubezpieczeniowa pokrywa koszty wskazane na naszej fakturze lub rachunku za naprawę,
-
Jeżeli sprzęt nie nadaje się do naprawy lub utracimy go w wyniku kradzieży, może on być wyceniony na dwa sposoby:
- wycena według wartości rzeczywistej, czyli aktualnej ceny na rynku z uwzględnieniem zużycia sprzętu (mniej korzystna dla ubezpieczonego),
- wycena według wartości odtworzeniowej (czyli nowej) lub rynkowej. Za takie odszkodowanie możemy odkupić nowy sprzęt o tych samych parametrach, co utracony.
OZ