Wykupując ubezpieczenie na życie, klient może wskazać osobę bądź osoby uposażone, czyli takie, które w przypadku śmierci ubezpieczonego otrzymają świadczenia. Co powinien zrobić uposażony, gdy dojdzie do takiej sytuacji?
Aby otrzymać świadczenie, uposażony powinien dostarczyć do określonego towarzystwa ubezpieczeniowego:
-
akt zgonu ubezpieczonego,
-
swój dowód osobisty,
-
oryginał polisy na życie.
W siedzibie towarzystwa zainteresowany będzie musiał również wypełnić odpowiedni
formularz.
Uposażony powinien być przygotowany na to, że towarzystwo może poprosić np. o dane adresowe placówek medycznych, w których leczyła się osoba zmarła lub, jeśli zgon był wynikiem wypadku, dokumenty dotyczące okoliczności tego wypadku.
Zgodnie z prawem, zakład ubezpieczeń jest zobowiązany do
wypłaty świadczenia w terminie 30 dni od daty otrzymania pisemnego zgłoszenia roszczenia.
Kto otrzyma świadczenie, jeśli ubezpieczony nie wskazał osób uposażonych lub zmarły one wcześniej niż ubezpieczony?
W takiej sytuacji odszkodowanie należy się innym uprawnionym osobom, wskazanym w ogólnych warunkach ubezpieczenia zgodnie z obowiązującym prawem spadkowym, a mianowicie:
-
współmałżonkowi/ce ubezpieczonego,
-
dziecku lub dzieciom ubezpieczonego (jeżeli żyje więcej niż jedno dziecko, świadczenie zostanie wypłacone w równych częściach),
-
rodzicom ubezpieczonego (jeżeli żyją oboje - świadczenie zostanie im wypłacone w równych częściach), rodzeństwu ubezpieczonego (jeżeli żyje więcej niż jedna osoba, świadczenie zostanie wypłacone w równych częściach).
Jeśli osoby wyżej wymienione nie żyją lub nie są uprawnione do otrzymania świadczenia, będzie ono wypłacone innym osobom, zgodnie z zasadami dziedziczenia ustawowego określonymi w kodeksie cywilnym (z wyłączeniem Skarbu Państwa).
OZ
Kup ubezpieczenie