Prawie połowa Polaków w wieku 20 – 29 lat twierdzi, że największą przeszkodą w rozpoczęciu oszczędzania na emeryturę jest brak pieniędzy – wynika z badania „Młodzi, niezamożni, pragmatyczni” przeprowadzonego przez AEGON. Ale czy tylko kwestie finansowe są ograniczeniem w pomnażaniu majątku młodych Polaków?
Ponad połowa ankietowanych Polaków nie wierzy, że państwowa emerytura wystarczy, aby prowadzić wygodne życie. Jednocześnie ponad 60% nie ma planu oszczędzania na emeryturę ani indywidualnie dobranych produktów finansowych, które pomogą ten kapitał na przyszłość zgromadzić.
Wśród czynników, które najbardziej zachęcają do oszczędzania na emeryturę znajdują się: podwyżka (70%), udogodnienia podatkowe (42%) oraz dobry plan emerytalny zapewniony przez pracodawcę (42%).
Który z poniższych czynników zachęciłby Panią/Pana do oszczędzania na poczet przyszłej emerytury?
Wyniki badań potwierdzają siłę mitu, który pokutuje wśród młodych Polaków, że oszczędzanie na emeryturę wymaga dużych nakładów finansowych. Tymczasem na rynku możemy znaleźć szereg produktów emerytalnych, które mogą pomóc w zapewnieniu stabilizacji oraz poczucia bezpieczeństwa finansowego po zakończeniu aktywności zawodowej – mówi Marcin Hadyś, członek zarządu AEGON.
Chociaż dwudziestolatkowie mają aspiracje, by w trakcie swojej jesieni życia podróżować (66%) oraz oddawać się przyjemnościom związanym z hobby (55%), to przemawia przez nich pesymizm. Ponad 40% badanych utożsamia słowo emerytura z ubóstwem, niepewnością oraz problemami zdrowotnymi, a ponad połowa twierdzi, że w ciągu kolejnych 12 miesięcy sytuacja gospodarcza w Polsce się pogorszy.
Na podstawie wyników raportu można także stwierdzić, że choć większość respondentów nie planuje swojej emerytury, brak wystarczających środków finansowych jest tylko jednym z powodów. Kluczową rolę odgrywa także sposób wydawania pieniędzy.
Największą przeszkodą w oszczędzaniu na emeryturę, przytaczaną przez 15% respondentów, jest albo niewiedza w temacie długoterminowych inwestycji, złożoność produktów inwestycyjnych i opłat z nimi związanych, albo brak potrzeby, by w ogóle oszczędzać. Rozwiązaniem tej kwestii jest m.in. podniesienie poziomu wiedzy młodych pracowników na temat planowania emerytury i zapewnienie dostępu do profesjonalnych porad finansowych. AEGON aktywnie wspiera inicjatywy zmierzające do podniesienia wiedzy ekonomicznej młodych ludzi – w listopadzie 2013 r. w ramach Światowego Dnia Przedsiębiorczości ponad 20 wolontariuszy z AEGON odwiedziło 11 szkół w Warszawie i w województwie śląskim i przeprowadziło lekcje przedsiębiorczości.
Raport pokazuje również, że dzięki lepszym informacjom oraz prostym produktom, więcej ludzi decydowałoby się na oszczędzanie. Ponad jedna czwarta badanych przyznaje, że łatwiejsze w zrozumieniu i częściej dostarczane informacje na temat oszczędności emerytalnych zachęciłyby ich do gromadzenia kapitału.
Badanie AEGON „Młodzi, niezamożni, pragmatyczni” zostało przeprowadzone w 2013 roku na reprezentatywnej grupie ponad 10 000 pracowników w 11 krajach, w których obecny jest AEGON (w tym ponad 1100 respondentów w Polsce). Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie www.aegon.com.
Źródło:
AEGON