Najnowszy raport Komisji Nadzoru Finansowego i Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przedstawia m.in. problemy zidentyfikowane w toku kontroli likwidacji szkód i ¶wiadczeñ komunikacyjnych. Poni¿ej przedstawiono g³ówne nieprawid³owo¶ci z tego zakresu, do jakich dochodzi³o w latach 2005-2009
1.
Nieterminowa realizacja odszkodowañ i ¶wiadczeñ przejawiaj±ca siê w:
- naruszeniu art. 817 k.c., zgodnie z którym ubezpieczyciel obowi±zany jest spe³niæ ¶wiadczenie w terminie trzydziestu dni, licz±c od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku,
- naruszeniu art. 14 ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych, zgodnie z którym zak³ad ubezpieczeñ wyp³aca odszkodowanie w terminie 30 dni licz±c od dnia z³o¿enia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie, a w razie konieczno¶ci wyja¶nienia okoliczno¶ci niezbêdnych do ustalenia odpowiedzialno¶ci zak³adu ubezpieczeñ albo wysoko¶ci odszkodowania, w ci±gu 90 dni od dnia zawiadomienia o szkodzie.
2.
Naruszenie zasady pe³nego odszkodowania, zgodnie z któr± naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniós³, oraz korzy¶ci, które móg³by osi±gn±æ, gdyby mu szkody nie wyrz±dzono (art. 361 § 2 k.c.). Na tle powy¿szego najczêstsze praktyki zak³adów ubezpieczeñ to:
- amortyzacja/merkantylny ubytek warto¶ci czê¶ci/urealnienie kosztów naprawy/ optymalizacja kosztów naprawy – praktyka polegaj±ca na obni¿aniu/potr±caniu kosztów naprawy (cen czê¶ci) z uzasadnieniem, ¿e do naprawy u¿ywanych samochodów nale¿a³o u¿yæ starych czê¶ci, ewentualnie czê¶ci nieoryginalnych. St±d, je¶li poszkodowany u¿y³ czê¶ci nowych/oryginalnych, zak³ad ubezpieczeñ obni¿a odszkodowanie o okre¶lony wspó³czynnik wynikaj±cy z tzw. amortyzacji;
- brak uznawania roszczeñ z tytu³u utraty warto¶ci handlowej pojazdu – praktyka polegaj±ca na nieuznawaniu roszczeñ dotycz±cych utraty warto¶ci handlowej pojazdu je¶li pojazd ten nie spe³nia okre¶lonych kryteriów (m.in. wiek, rodzaj uszkodzeñ, brak wcze¶niejszych uszkodzeñ);
- stosowanie korekt i wspó³czynników prowadz±cych do obni¿enia warto¶ci odszkodowania – praktyka polegaj±ca na stosowaniu ujemnych korekt z tytu³u m.in. stanu utrzymania pojazdu, importu prywatnego, liczby w³a¶cicieli, itp.;
- odmowa refundacji wynajêcia samochodu zastêpczego – problem dotycz±cy g³ównie osób fizycznych, którym zak³ady ubezpieczeñ odmawiaj± refundacji wynajmu pojazdu zastêpczego w ramach ubezpieczenia OC, uzasadniaj±c to brakiem konieczno¶ci u¿ywania pojazdu. Ubezpieczyciele uwzglêdniaj± roszczenia jedynie w szczególnych sytuacjach (np. dowóz dzieci do szkó³, dojazdy na leczenie/rehabilitacjê, wykonywanie okre¶lonego zawodu, itp.);
- szkoda ca³kowita – problem sprowadza siê do metody wyliczania wysoko¶ci odszkodowania. Przy likwidacji szkody metod± szkody ca³kowitej odszkodowanie wyliczane jest jako ró¿nica pomiêdzy warto¶ci± pojazdu przed szkod± i po szkodzie (tzw. warto¶æ pozosta³o¶ci). Zak³ady ubezpieczeñ niejednokrotnie zani¿aj± warto¶æ pojazdów przed szkod± przy jednoczesnym zawy¿aniu warto¶ci tzw. wraka. Tym samym dochodzi do „sp³aszczenia” kwoty nale¿nej do wyp³aty;
- uznaniowo¶æ przy refundacji kosztów leczenia – problem dotycz±cy szkody osobowej sprowadza siê do nieuznawania pe³nych kosztów leczenia, szczególnie w sytuacji, gdy czê¶ci tych kosztów poszkodowani dochodz± na podstawie o¶wiadczeñ. Dotyczy to m.in. nastêpuj±cych rodzajów kosztów:
- przejazdów na leczenie/rehabilitacjê,
- lepszego od¿ywiania,
- odwiedzin osób bliskich,
- materia³ów i urz±dzeñ wykorzystywanych przy rehabilitacji,
- opieki osób bliskich.
3.
Naruszenie obowi±zków informacyjnych:
- brak informowania osób wystêpuj±cych z roszczeniem o dokumentach wymaganych do ustalenia odpowiedzialno¶ci zak³adu ubezpieczeñ lub wysoko¶ci ¶wiadczenia – art. 16.1 ustawy o dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej;
- brak informowania uprawnionych o przyczynach braku mo¿liwo¶ci zaspokojenia roszczenia w terminie oraz o przypuszczalnym terminie zajêcia ostatecznego stanowiska w sprawie – art. 14.2 ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych – art. 16.2 ustawy o dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej;
- brak wskazywania okoliczno¶ci uzasadniaj±cych ca³kowit± lub czê¶ciow± odmowê wyp³aty odszkodowania – art. 16.3 ustawy o dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej – art. 14.3 ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych;
- brak niezw³ocznego powiadomienia ubezpieczonego o zg³oszonym roszczeniu – art. 19.1 zd. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych.
4.
Inne nieprawid³owo¶ci:
- brak wyp³aty bezspornej kwoty odszkodowania;
- kwestia prawid³owego zabezpieczenia pojazdu, kluczyków i dokumentów przed kradzie¿± - zak³ady ubezpieczeñ powo³uj± siê na wymóg zawarty w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia Auto Casco zabezpieczenia pojazdu, jak równie¿ kluczyków i dokumentów w sposób nale¿yty poza pojazdem. W przypadku kradzie¿y pojazdów odmowy wyp³aty odszkodowania uzasadniane s± brakiem wype³nienia w/w obowi±zków;
- nadu¿ywanie uzasadnienia odmowy wyp³aty odszkodowania „innymi okoliczno¶ciami, ni¿ podane w zg³oszeniu szkody” - zak³ady ubezpieczeñ uzasadniaj± odmowy faktem, i¿ do szkody dosz³o w okoliczno¶ciach innych, ni¿ podane w zg³oszeniu szkody. Oczywi¶cie teza ta nie znajduje oparcia w materiale dowodowym (notatka policyjna, akta prokuratorskie, zeznania ¶wiadków). U¿ywane jest tak¿e inne uzasadnienie, mianowicie: „zakres i charakter uszkodzeñ pojazdu sprawcy i poszkodowanego nie koresponduj± ze sob±”, zatem do szkody nie mog³o doj¶æ w okoliczno¶ciach podanych w zg³oszeniu szkody - niestety niejednokrotnie towarzystwa nie dysponuj± ekspertyz± bieg³ego z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych, potwierdzaj±c± w/w tezê;
- ra¿±ce niedbalstwo w ubezpieczeniu Auto Casco - Ubezpieczyciele powo³uj± siê na wy³±czenie zawarte w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia Auto Casco, z którego wynika, i¿ nie odpowiadaj± za szkody powsta³e wskutek ra¿±cego niedbalstwa (np. przekroczenie prêdko¶ci o okre¶lon± warto¶æ, niezaci±gniêcie hamulca rêcznego, wjechanie w ka³u¿ê i zalanie silnika, kontynuacja jazdy po uderzeniu w przeszkodê, itp.);
- nieuzasadnione ró¿nicowanie wysoko¶ci wyp³at zado¶æuczynienia za szkodê osobow± dla osób o podobnym stopniu uszczerbku na zdrowiu - wystêpuje tu du¿a uznaniowo¶æ/kryteria:
- stopieñ trwa³ego uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego wyra¿aj±cy siê w kalectwie, oszpeceniu, ograniczeniach ruchowych, ograniczeniach wykonywania czynno¶ci ¿ycia codziennego,
- d³ugotrwa³o¶æ choroby, cierpieñ, leczenia, rehabilitacji,
- wiek poszkodowanego,
- p³eæ poszkodowanego,
- poczucie bezradno¶ci ¿yciowej, niekorzystne widoki,
- aktualna i zmieniaj±ca siê stopa ¿yciowa spo³eczeñstwa, itp.
5.
G³ównymi przyczynami nieprawid³owo¶ci stwierdzonymi na podstawie ustaleñ inspekcyjnych, w tym na podstawie wyja¶nieñ zak³adów ubezpieczeñ, s±:
- niewydolno¶æ struktur organizacyjnych,
- brak lub niedostosowanie procedur likwidacyjnych do aktualnego modelu likwidacji szkód,
- brak lub niewystarczaj±cy nadzór nad podmiotami, którym zak³ad ubezpieczeñ zleci³ wykonywanie czynno¶ci w procesie likwidacji szkód.
Uszczegó³awiaj±c powy¿sz± problematykê mo¿na wskazaæ na:
- brak stosownych procedur w zakresie likwidacji szkód,
- nieumiejêtno¶æ ich stosowania przez kadrê, zw³aszcza w centrach telefonicznych, w których przyjmowane i rejestrowane s± szkody,
- powy¿sze zwi±zane te¿ z du¿± rotacj± kadry w w/w centrach, s± to czêsto osoby zatrudnione na umowê zlecenie, na czê¶æ etatu,
- procedury „nie nad±¿aj±” za reorganizowanym procesem likwidacji,
- spory kompetencyjne, kolizje lub wykluczenia w zakresie w³a¶ciwo¶ci miejscowej i/lub rzeczowej, zbêdny obieg dokumentów,
- nieporozumienia z innymi komórkami bior±cymi udzia³ w procesie likwidacji, np. dzia³ dystrybucji poczty (zbyt pó¼ne wysy³anie pism do poszkodowanych), dzia³ finansowy (przetrzymuj±cy wyp³at odszkodowañ),
- problemy kadrowe zwi±zane z du¿± rotacj± w¶ród likwidatorów (niejednokrotnie podkupywanych przez konkurencjê), problemy zwi±zane z centralizacj± – nie wszyscy chc± siê przenosiæ poza miejsce zamieszkania, czy po prostu za niski bud¿et, który nie pozwala na zatrudnienie wystarczaj±cej liczby pracowników,
- b³êdy ludzkie – np. wysy³anie niew³a¶ciwych pism, mylenie osób poszkodowanych, gubienie dokumentów, wpinanie do teczek szkodowych dokumentów z innych postêpowañ likwidacyjnych, itp.,
- brak nadzoru nad podmiotami zewnêtrznymi wykonuj±cymi okre¶lone czynno¶ci likwidacyjne, np. w zakresie przeprowadzania oglêdzin, wyliczania odszkodowania, likwidacji szkód assistance.
Prezentowane tre¶ci to fragmenty raportu KNF i UKF.
Pe³na tre¶æ raportu dostêpna na stronach KNF i UFG