W ci±gu trzech pierwszych kwarta³ów 2010 roku do Rzecznika Ubezpieczonych wp³ynê³o ju¿ 8665 pisemnych skarg z zakresu ubezpieczeñ gospodarczych. Nap³ywa³y one zarówno od osób ubezpieczonych, ubezpieczaj±cych, uposa¿onych i uprawnionych z umowy ubezpieczenia (80,4 %), jak równie¿ za po¶rednictwem innych podmiotów (19,6 %).
Ubezpieczenia komunikacyjne
Klienci towarzystw ubezpieczeniowych skar¿yli siê przede wszystkim na ubezpieczenia komunikacyjne – 4837 skarg (55,8%). Najwiêcej zastrze¿eñ dotyczy³o obowi±zkowego ubezpieczenia odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych – 2661 skarg (30,7%), a tak¿e sk³adek ubezpieczeniowych (1208 skarg, tj. 13,9%). Traktowa³y one najczê¶ciej o podwójnym ubezpieczeniu OC i problemach z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej czê¶ci sk³adki za OC komunikacyjne w nastêpstwie zbycia pojazdu.
Je¶li chodzi o autocasco, klienci z³o¿yli 799 skarg (9,2%). Czê¶æ osób mia³a równie¿ zastrze¿enia do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, a mianowicie do odmowy uznania w ca³o¶ci lub w czê¶ci zasadno¶ci zg³aszanych roszczeñ odszkodowawczych (69 skarg – 0,8%) oraz nak³adania op³at tytu³em niedope³nienia obowi±zku zawarcia umowy obowi±zkowego ubezpieczenia odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (28 skarg – 0,3). W przypadku ubezpieczeñ NNW z³o¿ono 43 skargi (0,5%), w zwi±zku z ubezpieczeniami assistance – 22 skargi (0,3%). 7 skarg dotyczy³o Zielonej Karty (0,1%).
Ubezpieczenia na ¿ycie
£±cznie do Rzecznika wp³ynê³y 1242 skargi dotycz±ce ubezpieczeñ na ¿ycie, co stanowi 14,3% wszystkich spraw z zakresu ubezpieczeñ gospodarczych. W ramach tych skarg wyró¿niamy umowy zawarte przed 1989 rokiem przez Pañstwowy Zak³ad Ubezpieczeñ, a realizowane obecnie przez Powszechny Zak³ad Ubezpieczeñ na ¯ycie S.A. (tzw. stary portfel), których problematyka wi±¿e siê ze zbyt nisk± kwot± ustalonego ¶wiadczenia z tytu³u ubezpieczenia zaopatrzenia dzieci (tzw. ubezpieczenia posagowe) lub ubezpieczenia renty odroczonej. W tej grupie w okresie III kwarta³ów 2010 roku odnotowano 44 sprawy tj. 0,5%.
W przypadku umów zawartych po 1989 roku, klienci z³o¿yli 1198 skarg (13,8%). Najwiêcej spraw z omawianego zakresu dotyczy³o ubezpieczeñ wypadkowych i chorobowych bêd±cych uzupe³nieniem ubezpieczeñ na ¿ycie – 622 sprawy (7,2%). Kolejne odnosi³y siê do ubezpieczeñ na ¿ycie (362 sprawy – 4,2%), ubezpieczeñ na ¿ycie zwi±zane z ubezpieczeniowym funduszem kapita³owym (82 sprawy – 0,9%) oraz ze sposobem naliczania, wymiarem i zwrotem sk³adek ubezpieczeniowych, w tym najczê¶ciej odmowy zwrotu niewykorzystanej czê¶ci sk³adki w przypadku wcze¶niejszej sp³aty kredytu/po¿yczki (81 spraw – 0,9%).
Ubezpieczenie mienia
Klienci towarzystw ubezpieczeniowych z³o¿yli 782 skargi (9,0%) dotycz±ce ubezpieczeñ mienia na wypadek kradzie¿y z w³amaniem, od ognia i innych zdarzeñ losowych. Znaczna liczba tych spraw odnosi³a siê do nieprawid³owo¶ci w dzia³aniach zak³adów ubezpieczeñ w sprawie likwidacji szkód spowodowanych tegoroczn± powodzi±, silnym
wiatrem oraz intensywnymi opadami deszczu, a tak¿e tych powsta³ych w okresie zimowym.
Nastêpna grupa skarg zawiera³a zarzuty odnosz±ce siê do ubezpieczenia odpowiedzialno¶ci cywilnej – 767 skarg (8,9%), w tym m.in. OC z tytu³u wykonywanej dzia³alno¶ci i posiadanego mienia, OC przedsiêbiorstwa, OC w ¿yciu prywatnym, OC z tytu³u wykonywania zawodu oraz OC przewo¼nika.
W ci±gu pierwszych dziewiêciu miesiêcy bie¿±cego roku odnotowano 176 (2,0%) zapytañ, które dotyczy³y interpretacji przepisów ubezpieczeniowych z zakresu ubezpieczeñ osobowych oraz ubezpieczeñ maj±tkowych.
Kolejna grupa skarg dotyczy³a ubezpieczenia nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków (129 spraw – 1,5%), w tym skarg odnosz±cych siê do ubezpieczeñ nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków m³odzie¿y szkolnej – 31 (0,4%). Przyczyn± tych skarg by³y najczê¶ciej problemy dotycz±ce odmowy przyznania odszkodowania z powodu braku odpowiedzialno¶ci za zdarzenia oraz spory o wysoko¶æ odszkodowania.
Ubezpieczenia dla rolników
Do Rzecznika Ubezpieczonych w omawianym okresie trafi³o 129 spraw (1,5%) odnosz±cych siê do obowi±zkowego ubezpieczenia budynków wchodz±cych w sk³ad gospodarstwa rolnego.
Pozosta³e grupy skarg nie przekroczy³y 1% ogó³u spraw, które wp³ynê³y do Biura Rzecznika Ubezpieczonych w omawianym okresie sprawozdawczym.
Czego najczê¶ciej dotyczy³y zarzuty kierowane przez klientów:
-
sporu co do wysoko¶ci przyznanego odszkodowania lub ¶wiadczenia – 2782 skargi (32,1%);
-
oddalenia roszczenia zg³aszanego z tytu³u umowy ubezpieczenia – 2748 skarg (31,7%);
-
opiesza³o¶ci w postêpowaniu odszkodowawczym – 1214 skarg (14,0%);
-
wystêpowania tzw. podwójnego ubezpieczenia w odniesieniu do ubezpieczeñ obowi±zkowych – 889 skarg (10,3%).
Rzecznik Ubezpieczonych podj±³ interwencjê w 7000 sprawach (80,8%) – wówczas, gdy posiadane materia³y pozwala³y wnioskowaæ, ¿e naruszone zosta³o prawo lub interes osób ubezpieczaj±cych, ubezpieczonych, uposa¿onych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia.
W wyniku interwencji Rzecznika Ubezpieczonych w okresie III kwarta³ów 2010 roku na korzy¶æ skar¿±cego zmieniono stanowisko w przypadku 2005 skarg (39,8%), w tym 71 spraw zosta³o uznanych w drodze wyj±tku (1,4%). W omawianym okresie sprawozdawczym 3028 spraw zosta³o zakoñczonych wynikiem negatywnym (60,2%). 2021 spraw nadal pozostaje przedmiotem analizy Rzecznika Ubezpieczonych (28,9%).
¬ród³o: Rzecznik Ubezpieczonych
OZ