Proama wyraźnie zainteresowana jest wyłącznie bezszkodowymi kierowcami, którzy stanowią aż 90% klientów francuskiego ubezpieczyciela.
Niekoniecznie ceny w Proamie będą też atrakcyjne dla kierowców młodych, bez doświadczenia za kółkiem.
Przykładowo 24-letni wrocławianin, który właśnie odebrał prawo jazdy i jeździ oplem astrą z 2004 roku za polisę OC zapłaci aż 3.454 zł.
PTU oszacowało koszt ubezpieczenia dla tego samego młodego kierowcy na poziomie 1.638 zł, a PZU zażądało za ubezpieczenie OC 1.763 zł.
Dla kierowcy doświadczonego i w wieku ok. 50. lat, jeżdżącego po dużym mieście fiatem punto z 2008 roku oferta Proamy jest natomiast rzeczywiście bardzo korzystna. Bezszkodowa jazda zapewnia 70% zniżek na OC, które kosztować będzie 254 zł.
Ten sam kierowca w mDirect zapłaciłby 350 zł, w Liberty Direct 453 zł, a w Link4 aż 549 zł. Co więcej jedna szkoda wpływa wprawdzie na podniesienie ceny polisy OC w Proamie – nasz 50-latek zapłaci wówczas 405 zł – ale w mDirect cena polisy wyniosłaby wówczas 524 zł, w Liberty Direct 706 zł, w Concordii aż 834 zł, podobnie w PZU – 837 zł.
Zachować zniżki
Oferta Proamy dla bezszkodowych kierowców rzeczywiście jest atrakcyjna. Ale warto rozejrzeć się za propozycjami innych ubezpieczycieli, zarówno w zakresie OC, jak i AC, jeśli brakuje nam doświadczenia za kółkiem, albo mamy za sobą kilka stłuczek czy poważniejszych wypadków, a tym samym nie przysługuje nam maksymalna zniżka na polisę komunikacyjną. Ważna uwaga: dla ubezpieczyciela, który kwalifikuje nas do szkodowych lub bezszkodowych kierowców nie mają znaczenia konsekwencje wypadku.
Tak samo na zakwalifikowanie do klasy taryfowej bonus/malus wpłynie zderzenie czołowe, jak i niegroźna w skutkach stłuczka. Liczy się ilość tego rodzaju zdarzeń.
Warto też wiedzieć, co pozwoli nam zachować już posiadane zniżki.
Pamiętajmy, że zgłoszenie ubezpieczycielowi szkody z naszej polisy, czy to OC, czy AC wpływa na zakwalifikowanie nas do niezbyt ostrożnych kierowców. Oczywiście, szkoda z każdej polisy osobno – oznacza to, że szkoda z OC nie wpływa na nasze zniżki, jeśli kupujemy ubezpieczenie AC, i odwrotnie, naprawa auta, której koszty pokryte zostały z autocasco nie wpływają na naszą klasę taryfową bonus/malus przy kalkulacji polisy OC na następnych 12. miesięcy.
Decydując się na likwidację szkody z polisy AC warto więc przeliczyć, co bardziej nam się kalkuluje.
Możliwe, że opłacenie naprawy z własnej kieszeni wyniesie mniej niż pokrycie różnicy w składce za autocasco na następny rok. Jeśli jednak naprawa będzie droższa, wówczas z pewnością lepiej jest ubiegać się o pokrycie kosztów z ubezpieczenia.
Kupując polisę, czy to OC, czy AC można dopłacić kilkanaście złotych za opcję ochrony zniżek.
Wprawdzie nie każde towarzystwo oferuje taką możliwość, ale z pewnością nie zaszkodzi zapytać. Szczególnie jeśli z naszego auta korzystać będzie również początkujący kierowca.
Konkurencja na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych sprawia, że towarzystwa prześcigają się w promocjach w zakresie bonus/malus, proponując na przykład przypisanie wypracowanych zniżek do pojazdu, a nie do klienta, czy też przenoszenia zniżek za bezszkodową jazdę między małżonkami lub poleconymi osobami.
Szukając dla siebie taniej, a jednocześnie korzystnej polisy OC i AC warto więc być kierowcą uważnym, rozeznanym w ofertach ubezpieczycieli. A najlepiej - bezszkodowym.
Małgorzata Pawlaczek
Uproszony schemat naliczania bonus/malus:
-
pierwsze ubezpieczenie: 100% bonus/malus (7. klasa taryfowa)
-
drugi rok: brak szkód 90% bonus/malus (8. klasa taryfowa); jedna szkoda 110% bonus/malus (6. klasa taryfowa)
-
trzeci rok: brak szkód 80% bonus/malus (9. klasa taryfowa); jedna szkoda w całej historii ubezpieczenia 100% bonus/malus (7. klasa taryfowa)
-
czwarty rok: brak szkód 70% bonus/malus (10. klasa taryfowa); jedna szkoda w całej historii ubezpieczenia 90% bonus/malus (8. klasa taryfowa)
-
piaty rok: brak szkód 60% bonus/malus (11. klasa taryfowa); jedna szkoda w całej historii ubezpieczenia 80% bonus/malus (9. klasa taryfowa)
-
szósty rok: 50% bonus/malus (12. klasa taryfowa); jedna szkoda w całej historii ubezpieczenia 70% bonus/malus (10. klasa taryfowa)
-
siódmy rok: 40% bonus/malus (13. klasa taryfowa); jedna szkoda w całej historii ubezpieczenia 60% bonus/malus (11. klasa taryfowa)
Warto pamiętać, że:
-
szkoda z OC nie ma wpływu na wysokość składki za polisę AC (i odwrotnie). Oba ubezpieczenia i przysługujące w ich ramach zniżki rozliczane są osobno,
-
jedna szkoda nie oznacza utraty prawa do zniżek; rabat jest mniejszy, ale nadal przysługuje,
-
zgłoszenie szkody z assistance nie wpływa na historię ubezpieczenia i szkodowość. Assistance można wezwać tyle razy, ile to konieczne (lub zapisane w umowie ubezpieczenia)
-
Pamiętaj, że oc dla młodych kierowców można porównać w różnych towarzystwach przez takie serwisy jak https://ubezpieczamy-auto.pl/oc-dla-mlodych-kierowcow-jak-oszczedzic/ , nie zwlekaj i kup ubezpieczenie samochodu za pomocą serwisu https://ubezpieczamy-auto.pl i zaoszczędź do 40% na składce!