„Czego Jaś się nie nauczy…” – to przysłowie idealnie odzwierciedla ideę programu edukacji finansowej My Finance Coach, prowadzonego przez Grupę Allianz. W tym roku, jako pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej, do akcji włączyły się polskie spółki Allianz.
My Finance Coach to program edukacji ekonomicznej skierowany do dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 16 lat. Projekt powstał w 2010 r. jako efekt współpracy Allianz z jego partnerami biznesowymi. Projekt MFC ma trzy podstawowe cele: wzbudzić wśród młodzieży zainteresowanie podstawami ekonomii i finansów, przekazać im podstawową elementarną wiedzę na temat funkcjonowania świata finansów oraz wykształcić nawyki oszczędzania i odpowiedzialnego wydawania własnych pieniędzy.
Specjalnie przygotowane zajęcia, poświęcone tematyce ekonomicznej, prowadzą przeszkoleni wolontariusze – pracownicy firm zaangażowanych w program, którzy starają się przybliżyć uczniom zasady funkcjonowania świata finansów i biznesu w sposób dostosowany do ich percepcji i wieku. Przygotowano zestaw siedmiu lekcji, które poruszają takie kwestie, jak planowanie wydatków, oszczędzanie, bezpieczne korzystanie z Internetu i ochrona danych osobowych w sieci, ukryte koszty i niebezpieczeństwa związane z grami internetowymi oraz zakupami online. Biorąc pod uwagę społeczne zapotrzebowanie na tego typu inicjatywy i dotychczasowe sukcesy akcji, fundacja My Finance Coach zapowiedziała rozszerzanie programu szkoleniowego o kolejne zagadnienia i obszary.
W Allianz Polska program ruszył pilotażowo pod koniec 2013 roku, a w tym roku rozpoczęło się jego pełne wdrożenie. Jednym z pierwszych kroków był wybór kilkunastoosobowej grupy trenerów, którzy – po odpowiednim przeszkoleniu – poprowadzili zajęcia w szkołach. Dotychczas odbyło się już 21 spotkań z młodzieżą w 6 warszawskich szkołach. Firma przygotowała zestawy materiałów edukacyjnych, w tym konspekty zajęć. W ramach wolontariatu zajęcia edukacyjne prowadzić będą pracownicy i kadra menedżerska Allianz, włączając w to samego prezesa zarządu Witolda Jaworskiego, który już poprowadził swoją pierwszą lekcję w Szkole Podstawowej nr 98 Didasko w Warszawie.
–
To było dla mnie bardzo ciekawe doświadczenie. Obecnie dzieci są bystre, świadome, zaangażowane, a rozmowa z nimi o finansach – nawet w prostej wersji – jest budująca. Nie spodziewałem się, że będę z dziesięciolatkami rozmawiać o reklamie podprogowej. Rośnie nam pokolenie świadomych klientów rynku finansowego – komentował prowadzone przez siebie zajęcia Witold Jaworski.
W samych Niemczech od rozpoczęcia projektu do My Finance Coach dołączyło już ponad 1200 pracowników Allianz. W tym czasie przeszkolili oni ok. 200 tys. uczniów. Poza terenem Niemiec fundacja My Finance Coach aktywnie działa m.in. w Tajlandii, Argentynie, Malezji i Indonezji. Wśród krajów wschodnio-europejskich Polska jest pierwszym, w którym ruszył program. My Finance Coach został w 2011 roku doceniony przez niemiecki oddział UNESCO, otrzymał też nagrodę Comeniusa (w ramach programu Unii Europejskiej dotyczącego edukacji na obszarze wspólnoty).
Źródło: Allianz