Bardzo często stosowanym wyłączeniem są szkody powstałe na skutek „rażącego niedbalstwa”. Większość ubezpieczycieli stosuje taki zabieg. Owe „rażące niedbalstwo” jest zwrotem nieostrym, a więc trudnym do zdefiniowania. W praktyce podpisanie się pod takim wyłączeniem powoduje, iż przewoźnik jest całkowicie uzależniony od oceny okoliczności zdarzenia przez ubezpieczyciela. Warto więc przy zawieraniu umowy spytać doradcę ubezpieczeniowego, co będzie uznane za „rażące niedbalstwo”. Oczywiście w pełni wyczerpującej odpowiedzi udzielić na to pytanie się nie da. Doradca przedstawi tylko przykładowe sytuacje, co jednak i tak będzie dla przewoźnika ważną informacją.
Najczęściej stosowane wyłączenia w OWU
Do najczęściej stosowanych przez firmy ubezpieczeniowe wyłączeń należą:
-
Szkody powstałe na skutek wady ukrytej lub naturalnych właściwości towaru, na które przewoźnik nie miał wpływu
-
Szkody powstałe na skutek niewłaściwego opakowania lub wadliwego załadowania towaru przez nadawcę
-
Szkody powstałe na skutek użycia pojazdu nieprzystosowanego do przewozu danego rodzaju towaru lub niesprawnego technicznie (właściwie wyłączenie standardowe – występuje u większości ubezpieczycieli)
-
Szkody powstałe na skutek użycia pojazdu prowadzonego przez osobę nieuprawnioną w świetle obowiązujących przepisów
-
Szkody powstałe na skutek wykonywania przewozu przez osobę będącą w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających (standard u wszystkich ubezpieczycieli)
-
Szkody powstałe wskutek nieterminowego podstawienia pojazdu do załadunku lub opóźnienia w dostawie przesyłki
-
Szkody powstałe na skutek działania siły wyższej, działań wojennych, wojny domowej, strajków, zamieszek, rozruchów, aktów terroru, aktów wandalizmu, przepadku lub innych rozporządzeń towarem dokonanych przez władze państwowe zgodnie z odpowiednimi przepisami prawnymi (zakres wyłączenia jest zróżnicowany u poszczególnych ubezpieczycieli)
-
Szkody powstałe wskutek pozostawienia środka transportu bez nadzoru
-
Szkody powstałe wskutek wydania przesyłki osobie nie uprawnionej (wyłączenie występuje właściwie u każdego ubezpieczyciela)
-
Kary pieniężne nałożone przez organa sądowe i administracyjne na przewoźnika lub osoby, za które ponosi on odpowiedzialność oraz straty wynikłe z konfiskaty towaru, jego zaboru i rekwizycji
-
Szkody powstałe na skutek przewozu towarów niebezpiecznych,
-
Rabunek
-
Przewóz żywych zwierząt