73% Polaków twierdzi, ¿e robi wszystko ¿eby zabezpieczyæ rodzinê na przysz³o¶æ. W rzeczywisto¶ci wolimy wydawaæ pieni±dze raczej na nowe ubrania (73%), kosmetyki (55%) czy podró¿e (47%) - - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING TUn¯ przez agencjê IQS & Quant Group.
A¿ 80% Polaków nie ma ubezpieczenia na ¿ycie. I to wbrew pozorom nie dlatego, ¿e jest za drogie czy te¿ niepotrzebne. Po prostu siê tym nie interesujemy. "Nie znam siê na tym" - twierdzi 23% Polaków, tylko 1% dobrze orientuje siê w kosztach ubezpieczenia, a a¿ 56% wyznaje, ¿e w ogóle nie szuka³o informacji na ten temat.
Polacy deklaruj±, ¿e w ¿yciu najbardziej ceni± bezpieczeñstwo - 95%, odpowiedzialno¶æ - 94%, tyle samo wskazuje na mi³o¶æ. Zdrowie cenione jest przez 92% Polaków, a rodzina przez 90%.
Deklarowane przez nas warto¶ci nie id± jednak w parze z rzeczywist± koncentracj± na okre¶lonych sferach ¿ycia. I tak okazuje siê, ¿e najczê¶ciej zajmuj±c± nas kwesti± jest sytuacja materialna - na tê wskaza³o 82% respondentów. Na zdrowiu i pracy zawodowej koncentruje siê prawie tyle samo, bo 79% Polaków. Na kolejnych miejscach znalaz³y siê ma³¿eñstwo/zwi±zek (72%), prowadzenie domu (69%), uroda/wygl±d (69%). Przysz³o¶æ rodziny i dzieci to sfera wa¿na dla 67% badanych, przy czym wiêkszo¶æ w¶ród nich zajmuj± kobiety - 72%, podczas gdy w grupie mê¿czyzn jest to 59%.
Rodzina wa¿na jest a¿ dla 90% spo³eczeñstwa, ale statystyczny Polak po¶wiêca jej tyle samo czasu, co ogl±daniu telewizji (76%), robieniu zakupów (70%) i dbaniu o wygl±d (65%).
Z jednej strony czêsto zastanawiamy siê nad tym, jak bêdzie wygl±da³o nasze ¿ycie - tak czyni 61% Polaków. Co zaskakuj±ce jednak - niemal po³owa badanych nie my¶li o przysz³o¶ci, staraj±c siê ¿yæ dniem dzisiejszym, a 38% stara siê nie snuæ ¿adnych planów, uznaj±c jutro za niepewne. Jednocze¶nie nie s± nam obce obawy zwi±zane z przysz³o¶ci±. Choroby i z³ego stany zdrowia obawia siê o 61% Polaków, braku pieniêdzy - 46%, staro¶ci - 32%, ¶mierci - 24%, kalectwa - 17%.
Okazuje siê, ¿e lêki dotycz±ce przysz³o¶ci nie s± bezpodstawne. Choroby uk³adu kr±¿enia i nowotwory z³o¶liwe to przyczyna oko³o 70% zgonów w Polsce. Na zawa³ miê¶nia sercowego zapada w Polsce ka¿dego roku oko³o 100 tysiêcy osób. Co 17 sekund kto¶ ulega oparzeniu. Rocznie 70 000 osób doznaje udaru mózgu. Co 11 minut ma miejsce wypadek drogowy, co 9 minut - kto¶ zostaje ranny, a co 1,5 godz. Ginie cz³owiek.
Prawie 80% Polaków - tych samych, którzy obawiaj± siê chorób, staro¶ci, braku pieniêdzy i którzy wykazuj± troskê o bliskich, nie ma indywidualnej polisy na ¿ycie. Co istotne, dostrzegaj± oni przy tym korzy¶ci wynikaj±ce z ubezpieczania siê. Pozytywne skojarzenia z ubezpieczeniami ma prawie 90% Polaków - ponad po³owa spo³eczeñstwa (52%) uwa¿a, ¿e ubezpieczenie daje zabezpieczenie na wypadek zdarzeñ losowych oraz zapewnia poczucie bezpieczeñstwa.
Na pytanie, dlaczego nie korzystamy z ubezpieczeñ na ¿ycie, Polacy najczê¶ciej t³umacz± siê brakiem wolnych ¶rodków finansowych (30% respondentów). Niewiedz± t³umaczy siê 23% z nas, a brakiem potrzeby ubezpieczania - 22%. Prawie 1/5 Polaków wskazuje na wysokie sk³adki na ubezpieczenie, przy czym wydaje siê to paradoksem, gdy wzi±æ pod uwagê, ¿e 23% z nas nie ma wiedzy na temat ubezpieczeñ. Okazuje siê tak¿e, ¿e brak ¶rodków finansowych nie jest rzeczywist± przyczyn± nieposiadania ubezpieczenia. Poza ¿ywno¶ci± i sta³ymi comiesiêcznymi op³atami i artyku³ami pierwszej potrzeby, 73% Polaków niemaj±cych ubezpieczenia na ¿ycie przeznacza pieni±dze na nowe ubrania i obuwie, 55% na kosmetyki, 47% na wakacje i podró¿e, 41% na sp³atê kredytów, 40% na urz±dzenie mieszkania/domu. W¶ród wskazanych wydatków brak jest tych maj±cych gwarantowaæ bezpieczeñstwo finansowe w³asne i najbli¿szych w trudnych sytuacjach ¿yciowych.
Ubezpieczenie czyli produkt drugiej potrzeby
Polacy wci±¿ nie traktuj± polisy jako rzeczy potrzebnej w ¿yciu. O wiele wa¿niejsze s± dobra materialne, lub dba³o¶æ o wygl±d. ¦wiadomo¶æ Polaków na temat produktów ubezpieczeniowych jest ¿adna. Co ciekawe wielu naszych rodaków wskazuje oszczêdno¶æ jako powód do rezygnacji z zakupu ubezpieczenia. Tymczasem poziom zamo¿no¶ci nie przek³ada siê na troskê o ochronê zdrowia, mienia, czy ¿ycia. Polacy po prostu ¿yj± beztrosko, nie zastanawiaj±c siê szczególnie nad przysz³o¶ci± i nieprzewidzianymi zdarzeniami. Rynek ubezpieczeniowy w Polsce jest wci±¿ w powijakach, a stosunek Polaków do zakupu polis zapewne w koñcu ulegnie zmianie po wielu latach. U¶wiadomienie naszych rodaków jak zwykle le¿y w gestii samych ubezpieczycieli. Na razie polisa jest produktem drugiej potrzeby na którego trudno siê zdecydowaæ, a z którego ³atwo zrezygnowaæ.
¬ród³o: ING
Jakub Tabisz