Je¶li kierowca spowoduje wypadek, jad±c zbyt szybko, towarzystwo zmniejszy wyp³atê odszkodowania nawet o 30 proc. W ten sposób coraz czê¶ciej towarzystwa karz± równie¿ za z³amanie innych przepisów ruchu drogowego.
Posiadanie polisy AC czy OC, nie oznacza, ¿e mo¿na ³amaæ przepisy, a ubezpieczyciel pokryje wszystkie szkody. Coraz czê¶ciej towarzystwa wprowadzaj± w warunkach ubezpieczeñ AC zapisy, które pozwalaj± im pomniejszaæ odszkodowanie o 15-30 proc. w przypadku z³amania przepisów. Ju¿ niemal standardem jest, ¿e towarzystwa stosuj± tak± sankcjê, je¶li kierowca spowoduje wypadek, jad±c z prêdko¶ci± wiêksz± o ponad 30 km/h, ni¿ dozwolona w danym miejscu. Oczywi¶cie ustalenie takiej bariery powoduje spory, czy kierowca jecha³ 31 km/h czy mo¿e tylko 29 km/h wiêcej, ni¿ pozwalaj± przepisy. Znacznie miej kontrowersji budz± inne przypadki naruszeñ przepisów, bêd±cych przyczyn± wypadku. Towarzystwa przewiduj± zmniejszenie wyp³aty m.in. w przypadku wjazdu na czerwonym ¶wietle, niezastosowania siê do znaku stop, przekroczenia linii ci±g³ej, wyprzedzania w niedozwolonym miejscu czy rozmawiania przez telefon komórkowy bez w³±czonego zestawu g³o¶nomówi±cego.
Na szczê¶cie dla klientów te sankcje nie sumuj± siê, tzn. je¶li kto¶ spowodowa³ wypadek, jad±c z nadmiern± prêdko¶ci± i przekraczaj±c liniê ci±g³± np. w czasie wyprzedzania, nie bêdzie mia³ potr±cone np. 60 proc. odszkodowania, a tylko 30 proc.
Takie podej¶cie ma zmusiæ klientów do ostro¿niejszej jazdy. I nic dziwnego, bo lista sankcji pokrywa siê z najczêstszymi przyczynami wypadków drogowych. Je¶li uda³oby siê sk³oniæ klientów do ostro¿niejszej jazdy, mniej by³oby wypadków, a co za tym idzie - mniej wyp³at odszkodowañ. Wyra¼ne wprowadzanie takich zapisów to te¿ sposób na odstraszenie niebezpiecznie je¿d¿±cych kierowców. Je¶li zrezygnuj± z zakupu polisy, maj±c ¶wiadomo¶æ, ¿e bardzo czêsto ³ami± przepisy, to oznacza, ¿e rzeczywi¶cie ryzyko wyp³aty dla towarzystwa jest bardzo du¿e. Za to kierowcy, którzy generalnie nie ³ami± przepisów i decyduj± siê na zawarcie umowy w takim towarzystwie, mog± dziêki temu p³aciæ mniejsze sk³adki.
Najbardziej zdecydowanie wszystkie firmy traktuj± osoby prowadz±ce po pijanemu: zgodnie odmawiaj± im wyp³aty odszkodowania z polisy AC. Podobnie jest w przypadku kierowania samochodem bez uprawnieñ. Jazda po pijanemu lub pod wp³ywem narkotyków, mo¿e nie¶æ za sob± znacznie powa¿niejsze konsekwencje, ni¿ odmowa wyp³aty za rozbity samochód. Rodzina zmar³ego czy kalekiego kierowcy nie bêdzie mog³a liczyæ na wyp³atê z ¿adnej polisy na ¿ycie czy nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków. W nich równie¿ podstawowym wy³±czeniem jest pozostawanie w momencie wypadku pod wp³ywem alkoholu.
Taki kierowca czy jego rodzina mog± ponosiæ te¿ dodatkowe konsekwencje. Ubezpieczyciel, który wystawi³ OC komunikacyjne dla takiego kierowcy, oczywi¶cie wyp³aci poszkodowanym odszkodowania i zado¶æuczynienia, ale bêdzie domaga³ siê zwrotu wyp³aconych kwot od swojego klienta. Warto przypomnieæ, ¿e poszkodowani w wypadku mog± liczyæ np. na do¿ywotnie renty, je¶li nie mog± pracowaæ i konieczna jest rehabilitacja. Obecnie takie osoby mog± liczyæ na oko³o 3-5 tys. z³ miesiêcznej renty. Podobnie jest w przypadku, je¶li poszkodowany umiera, a zostaje rodzina. Wtedy prawo do rent maj± dzieci czy ¿ona. A warto przypomnieæ, ¿e niedawno wdowa po mened¿erze, który zgin±³ w wypadku, otrzyma³a 1,5 mln z³ odszkodowania tytu³em pogorszenia siê warunków ¿ycia po ¶mierci dobrze zarabiaj±cego mê¿a. Takie kwoty przyjedzie kierowcy pokrywaæ z w³asnej kieszeni, je¶li spowoduje wypadek, siadaj±c za kó³kiem po pijanemu.
¬ród³o: Gazeta Prawna
JT