Spodziewaj±c siê, ¿e nowy rok bêdzie s³aby dla bran¿y, TFI przed³u¿aj± promocje, by przyci±gaæ klientów. Wiele wskazuje, ¿e to i tak nic nie da prognozuje dzisiejszy „Parkiet”
Towarzystwa funduszy inwestycyjnych przed³u¿y³y promocje w op³atach dla klientów, które mia³y trwaæ tylko do koñca 2008 r. Licz±, ¿e taki ruch pomo¿e im pozyskaæ aktywa. Wprowadzon± w pa¼dzierniku 2008 r. i maj±c± trwaæ do 31 grudnia 2008 r. promocjê polegaj±c± na ca³kowitym zniesieniu op³aty manipulacyjnej przy zakupie jednostek subfunduszy ze swojego "parasola" SKOK TFI przed³u¿y³o do koñca marca 2009 r.
- Jeden z powodów to trudna sytuacja rynkowa i jej wp³yw na pozyskiwanie nowych aktywów. Uwa¿amy, ¿e niepobieranie op³at manipulacyjnych w po³±czeniu z relatywnie nisk± cen± jednostek uczestnictwa zachêci niektórych inwestorów do zakupów - przyznaje Rafa³ Matusiak, prezes SKOK TFI.
BPH TFI na ca³y 2009 r. przed³u¿y³o promocjê polegaj±c± na niepobieraniu op³aty manipulacyjnej przy zakupie jednostek za po¶rednictwem w³asnej platformy internetowej. W 2008 r. przed³u¿a³o promocjê z kwarta³u na kwarta³.
- Chcemy klientów nauczyæ i przyzwyczaiæ do korzystania z tego narzêdzia - t³umaczy Marcin Bednarek, cz³onek zarz±du BPH TFI. Nie ukrywa, ¿e przed³u¿enie promocji ma tak¿e pomóc przyci±gn±æ klientów. - Uwa¿am, ¿e 2009 r. zacznie sprzyjaæ powrotom klientów do funduszy. Jestem przekonany, ¿e taka promocja powinna pomóc w decyzji - dodaje.
PKO TFI w po³owie 2008 r. obni¿y³o op³aty za zarz±dzanie w funduszach papierów d³u¿nych. Promocja mia³a trwaæ do koñca roku. Zosta³a jednak przed³u¿ona do koñca czerwca 2009 r.
Jakub Karnowski, szef towarzystwa, nie przyznaje jednak, by ta decyzja mia³a na celu przyci±gniêcie klientów. - W okresie wzrostów cen akcji fundusze d³u¿ne nie cieszy³y siê w Polsce du¿± popularno¶ci±. O tym, jak wa¿na jest dywersyfikacja w zarz±dzaniu oszczêdno¶ciami ¿ycia, mo¿emy przekonaæ siê w ostatnich miesi±cach niemal codziennie. Dlatego te¿ staramy siê promowaæ tê strategiê poprzez przypominanie o tych rodzajach funduszy inwestycyjnych, które pozostawa³y przez d³ugie lata w zapomnieniu - komentuje.
W wielu innych TFI tak¿e wci±¿ trwaj± ró¿ne promocje w op³atach - np. w Allianz, w BZ WBK AIB czy w Idea. Aktualnie nie ma jej np. w DWS TFI. - W ci±gu roku proponowali¶my obni¿ki op³at. Na razie nie chcê mówiæ, co zrobimy w 2009 r. Jednak trzeba pamiêtaæ, ¿e to zale¿y nie tylko od TFI. Na promocjê w op³acie manipulacyjnej musi zgodziæ siê dystrybutor - mówi Zbigniew Wójtowicz, wiceprezes DWS TFI. Chodzi o to, ¿e 100 proc. op³aty manipulacyjnej trafia do kasy dystrybutorów jednostek. Korzy¶ci ze zbytych darmowo jednostek i tak bêd± mieæ, bo do nich trafia nawet po³owa op³aty za zarz±dzanie zgromadzonymi za ich po¶rednictwem aktywami.
Czy rzeczywi¶cie promocje pomog± przyci±gn±æ klientów? - To mocno w±tpliwe, bo w tabelach z wynikami funduszy w wiêkszo¶ci przypadków dla wszystkich okresów s± minusy - mówi Zbigniew Wójtowicz.
¬ród³o: Parkiet
JT