Powszechny Zak³ad Ubezpieczeñ zosta³ ukarany za stosowanie klauzul naruszaj±cych interesy konsumentów. Prezes Urzêdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na³o¿y³a na ubezpieczyciela karê w wysoko¶ci niemal 15 mln z³otych. Zakwestionowane postanowienia daj± mu mo¿liwo¶æ zmniejszenia lub nawet uchylenia siê od wyp³aty nale¿nych odszkodowañ.
W lipcu 2009 roku, po przekazaniu informacji przez konsumenta oraz Rzecznika Ubezpieczonych, rozpoczêto analizê umów stosowanych przez PZU. Okaza³o siê, ¿e umowy dotycz±ce ubezpieczenia autocasco zawieraj± postanowienia identyczne, jak te wpisane do Rejestru klauzul niedozwolonych. Ponadto PZU sk³adkê podlegaj±ca zwrotowi ustala³o proporcjonalnie do niewykorzystanego okresu ochrony ubezpieczeniowej oraz niewykorzystanej sumy ubezpieczenia. Wed³ug prawa sk³adka ta powinna byæ oddana proporcjonalnie tylko i wy³±cznie do niewykorzystanego okresu zawartej umowy. W sytuacji rozwi±zania umowy po zaistnieniu szkody, dodatkowy zapis stosowany przez towarzystwo powoduje, ¿e konsumentowi zwracana jest mniejsza kwota ni¿ przys³uguj±ca mu z mocy prawa.
Urz±d Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma prawo na³o¿yæ na przedsiêbiorstwo, które stosuje praktyki naruszaj±ce interesy konsumentów, karê w wysoko¶ci 10 % ubieg³orocznych przychodów. W przypadku PZU jest to kwota 14 ,792 milionów z³otych, poniewa¿ niezgodne z prawem postanowienia znalaz³y siê w prawie czterech milionach umów zawartych z konsumentami. Niekorzystne warunki kontraktu nara¿aj± równie¿ s³abszych uczestników rynku na straty ekonomiczne.
¬ród³o: Urz±d Ochrony Konkurencji i Konsumentów
OZ