Internauci boj± siê kryzysu, ale nie potrafi± zdefiniowaæ zagro¿eñ z nim zwi±zanych. Niezale¿nie od wszystkiego patrz± optymistycznie w przysz³o¶æ i licz± na poprawê swojej sytuacji w ci±gu najbli¿szego pó³ roku – wynika z badania gemiusReport „Finanse i plany finansowe internautów”, marzec - kwiecieñ 2009.
Prawie jedna trzecia internautów w wieku 18 i wiêcej lat widzi w swoim codziennym ¿yciu skutki kryzysu finansowego. Czê¶ciej dostrzegaj± je kobiety oraz badani w wieku powy¿ej 34 lat w porównaniu do mê¿czyzn i badanych w wieku do 34 lat. Tylko nieco ponad po³owa badanych dostrzegaj±cych w swoim ¿yciu skutki kryzysu udzieli³a bardziej szczegó³owej odpowiedzi i wskaza³a dziedziny ¿ycia gdzie jego wp³yw jest najbardziej odczuwalny. Jako dotkniêta wp³ywem kryzysu najczê¶ciej wymieniana by³a sfera wydatków. Dla polskich internautów powy¿ej 18 roku ¿ycia przejawy kryzysu finansowego to przede wszystkim ograniczenie konsumpcji, ostro¿no¶æ przy braniu kredytów, ogólna oszczêdno¶æ i przezorno¶æ, niemo¿no¶æ inwestowania ze wzglêdu na brak dodatkowych ¶rodków.
„Badani deklaruj±cy dostrzeganie skutków zawirowañ finansowych, zapytani o bardziej szczegó³owe wskazanie jak kryzys wp³ynie na ich plany finansowe, potrafili udzieliæ odpowiedzi na to pytanie jedynie w nieco ponad po³owie przypadków. A poniewa¿ trudno im zdefiniowaæ wp³yw kryzysu na codzienne ¿ycie, internauci zamierzaj± ograniczyæ konsumpcjê lub zrezygnowaæ z brania kredytów”, powiedzia³ Micha³ Araszkiewicz, badacz w Gemius SA.
W pytaniu o skutki kryzysu finansowego najczê¶ciej powtarza³y siê wypowiedzi o podwy¿ce cen ¿ywno¶ci, sta³ych op³at, leków i innych artyku³ów pierwszej potrzeby – badani skar¿yli sie na wzrost tych wydatków, b±d¼ informowali ¿e potrzebuj± na nich oszczêdzaæ np. wybieraj±c tañsze produkty. Takiej odpowiedzi udzieli³a prawie jedna pi±ta badanych (24 proc.), która dostrzega skutki kryzysu w swoim ¿yciu osobistym. Przek³ada sie to na oko³o 7 proc. wszystkich badanych.
PRZYSZ£O¦Æ – WIELKA NIEWIADOMA
Internauci s± podzieleni w postrzeganiu swojej przysz³o¶ci. Ponad po³owa badanych uwa¿a, ¿e pod koniec 2009 roku ich sytuacja finansowa bêdzie albo lepsza, albo gorsza ni¿ obecnie. Jedna czwarta respondentów przewiduje, ¿e pod koniec 2009 roku bêdzie wiod³o siê im o lepiej, jedna pi±ta s±dzi odwrotnie. Natomiast 22 proc. badanych uwa¿a, ¿e ich sytuacja ekonomiczna nie ulegnie zmianie.
Wykres 2. Przewidywana sytuacja finansowa pod koniec 2009 roku
„Jak s±dzisz, jaka bêdzie Twoja sytuacja finansowa pod koniec 2009 roku?”
N=7 595, wszyscy badani
¬ród³o: Gemius SA, badanie gemiusReport „Finanse i plany finansowe internautów”, marzec-kwiecieñ 2009
Mê¿czy¼ni postrzegaj± swoj± przysz³o¶æ finansow± bardziej optymistycznie ni¿ kobiety. Pozytywnie my¶lenie w tej kwestii charakteryzuje równie¿ osoby w wieku 18 – 34 lat. Najwiêkszymi pesymistami s± internauci w wieku 45 lat i wiêcej – jedna trzecia (34 proc.) z nich uwa¿a, ¿e ich sytuacja finansowa ulegnie pogorszeniu, a jedynie co szósty (16 proc.) s±dzi, i¿ ulegnie ona polepszeniu.
INWESTOWANIE NIE JEST W MODZIE
Mimo dobrego stanu ducha prawie jedna trzecia wszystkich badanych w ci±gu najbli¿szego pó³ roku nie planuje inwestowaæ w ogóle, a a¿ 45 proc. ci±gle siê waha. Dotyczy to zarówno nieruchomo¶ci, funduszy, akcji, obligacji czy bonów skarbowych. Powodem nieinwestowania jest strach przed ryzykiem i a¿ w 53 proc. brak ¶rodków do inwestowania. Tylko co dziesi±ty doros³y internauta czeka, a¿ sytuacja na rynku ulegnie polepszeniu. Pieni±dze na czarn± godzinê w postaci lokaty czy obligacji zamierza od³o¿yæ 12 proc. badanych.
„Niechêæ do inwestowania to skutek panuj±cego spowolnienia gospodarczego, mo¿emy jednak wysnuæ wniosek, i¿ du¿a liczba internautów w swoich dzia³aniach i planach finansowych zachowuje siê w sposób racjonalny. Mo¿e to byæ dobrym prognostykiem w kontek¶cie szybszego wyj¶cia z kryzysu. Druga strona medalu jest taka, i¿ diametralne ograniczenie jakichkolwiek dzia³añ inwestycyjnych pog³êbia kryzys. Tego, który z czynników oka¿e siê decyduj±cy dowiemy siê w kolejnym raporcie.”, powiedzia³ Artur Michalak, ekspert bran¿y finansowej Gemius SA.
KREDYT? NIE, DZIÊKUJÊ
Jeszcze mniej internautów w najbli¿szym czasie planuje siê zad³u¿yæ - zrobi to tylko jedna osoba na dziesiêæ (11 proc.). W tej grupie ponad jedna trzecia (36 proc.) zamierza wzi±æ kredyt gotówkowy, mniej ni¿ jedna trzecia (31 proc.) - kredyt hipoteczny lub refinansowy. Kredyty ratalny (na produkty i us³ugi) oraz samochodowy zamierza wzi±æ po oko³o jednej pi±tej badanych planuj±cych skorzystanie z kredytu.
PKO BP NAJPOPULARNIEJSZYM POLSKIM BANKIEM
Niekwestionowanym liderem polskiej bankowo¶ci jest PKO BP, z jego us³ug korzysta co trzeci polski pe³noletni internauta posiadaj±cy konto osobiste (28 proc.). W rankingu PKO BP by³ w pierwszej trójce je¶li chodzi o popularno¶æ ofert kart kredytowych (19 proc.), debetowych (25 proc.), po¿yczek gotówkowych (20 proc.), finansowania zakupów na raty (13 proc.), debetu na koncie (30 proc.), lokat (19 proc.), funduszy inwestycyjnych (15 proc.) oraz Indywidualnych Kont Emerytalnych (16 proc.) Liderem finansowania zakupów na raty jest Lukas Bank (20 proc.), fundusze inwestycyjne najchêtniej nabywane za po¶rednictwem Pekao SA (18 proc.), na emeryturê odk³adamy najchêtniej w ING Banku ¦l±skim (18 proc.).
Wykres 2. Korzystanie z us³ug banków: konto osobiste
N=4 940, badani posiadaj±cy konto osobiste, deklaruj±cy korzystanie z us³ug banków.
¬ród³o: Gemius SA, badanie gemiusReport „Finanse i plany finansowe internautów”, marzec-kwiecieñ 2009
Wiêcej informacji udziela:
Zofia Bugajna
zofia.bugajna@gemius.pl
Tel. (22) 874 41 00
O badaniu gemiusReport „Finanse i plany finansowe internautów”, marzec -kwiecieñ 2009
Celem badania gemiusReport „Finanse i plany finansowe internautów”, marzec-kwiecieñ 2009 by³o poznanie stosunku pe³noletnich internautów do najwa¿niejszych produktów finansowych i ubezpieczeniowych oraz ich planów finansowo-ubezpieczeniowych na najbli¿sze pó³ roku. W tegorocznej edycji badania internauci zostali równie¿ poproszeni
o okre¶lenie, w jakim stopniu odczuwaj± kryzys finansowy w codziennym ¿yciu, a tak¿e jak prognozuj± swoj± sytuacjê finansow± na koniec 2009 roku.
Badanie zrealizowano za pomoc± ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystaj±cych z bezp³atnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane by³y losowo w okresie od 20 marca do 8 kwietnia 2009 roku. W ramach badania zebrano 7 595 kwestionariuszy wype³nionych w ca³o¶ci przez interenautów w wieku co najmniej 18 lat. Aby dane by³y reprezentatywne dla ca³ej populacji internautów, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie badania omnibusowego. Przedstawiana pod wykresami liczba respondentów (N), bêd±c± podstaw± procentowania, dotyczy danych niewa¿onych.
Gemius SA - firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badañ internetu w Europie ¦rodkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku, oferuj±c profesjonalne rozwi±zania badawcze, us³ugi analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje kompleksowe badania dotycz±ce m.in. zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu spo³eczno-demograficznego (gemiusProfile), czy te¿ skuteczno¶ci prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect).
We wspó³pracy ze spó³k± Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi ca³o¶ciowe badanie ogl±dalno¶ci witryn i aplikacji internetowych - Megapanel PBI/Gemius.
www.ubezpieczeniaonline.pl | Ubezpieczenia online | Ubezpieczenia przez Internet. Kup online ubezpieczenie samochodu, na ¿ycie, zdrowotne, nieruchomo¶ci, na wakacje, na narty, NNW, dla przedsiêbiorców, inwestycyjne, ochrona prawna. |
www.ubezpieczeniazyciowe.pl | Ubezpieczenie na ¿ycie | Wszystko o ubezpieczeniach na ¿ycie. Zamów ubezpieczenie na ¿ycie, Korzy¶ci z ubezpieczenia na ¿ycie, Ceny ubezpieczeñ na ¿ycie, Czym jest ubezpieczenie na ¿ycie? Oblicz sk³adk± ubezpieczenia na ¿ycie. |
www.rankingubezpieczennazycie.pl | Ranking ubezpieczeñ na ¿ycie | Ranking Ubezpieczeñ Ochronnych - zabezpiecz Twoje ¿ycie i zdrowie. Ranking Ubezpieczeñ Oszczêdno¶ciowych - oszczêdzaj na emeryturê. Na co zwróciæ uwagê wybieraj±c polisê na ¿ycie? |
www.ubezpieczeniemieszkania.pl | Ubezpieczenie mieszkania | Zamów ubezpieczenie nieruchomo¶ci u 5 agentów lub kup ubezpieczenie mieszkania online. Wype³nij formularz, oblicz sk³adkê i kup polisê. Polisa na e-maila! |
www.ubezpieczenienanarty.pl | Ubezpieczenie na narty | Ubezpieczenia na narty i snowboard. Poradniki narciarskie. Oblicz sk³adkê ubezpieczenia na narty i snowboard. Kup ubezpieczenie narciarskie online. |
www.ubezpieczenienarciarskie.pl | Ubezpieczenie narciarskie | Porównaj ubezpieczenia narciarskie online i dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie. Ubezpieczenia na narty dajê Ci komfort spokojnych i bezpiecznych woja¿y po stokach narciarskich. |
www.ubezpieczenieturystyczne.com.pl | Ubezpieczenie turystyczne | Porównaj ubezpieczenia podró¿y online, dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisê turystyczn± online. Ubezpieczenia na wakacje - podró¿ne, ubezpieczenie na wyjazd. |
www.polisaturystyczna.pl | Polisa turystyczna | Porównaj ubezpieczenia turystyczne online, wybierz najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisê turystyczn± online. Ubezpieczenia na wakacje - dla Ciebie i Twojej rodziny. |
finanse.rankomat.pl | finanse.rankomat.pl | Porównaj produkty bankowe i sprawd¼ ranking kredytów gotówkowych oraz ranking kredytów hipotecznych. Najlepsze produkty bankowe w internecie. |