Ponad po³owa Polaków codziennie widzi kierowców ³ami±cych przepisy drogowe. Jednocze¶nie a¿ 80% kierowców uwa¿a siê za dobrych i bardzo dobrych. Takie wyniki przynosz± badania przeprowadzone na zlecenie PZU, na podstawie których powsta³ „Portret Polskiego Kierowcy 2008”.
Polacy uwa¿aj± siebie za dobrych kierowców – a¿ 8 na 10 respondentów wystawi³o sobie raczej dobr± lub bardzo dobr± ocenê. Co ciekawe, zdecydowanie gorzej ni¿ siebie oceniamy innych u¿ytkowników drogi. Ocenê raczej dobr± i bardzo dobr± otrzyma³o tylko nieco ponad 40% z nich. Pozostali kierowcy w naszej ocenie czêsto je¿d¿± brawurowo i za szybko, wymuszaj± pierwszeñstwo oraz wyprzedzaj± na trzeciego. Te zachowania zosta³y jednocze¶nie uznane za najbardziej denerwuj±ce u wspó³u¿ytkowników drogi. W¶ród innych przywar polskich kierowców znalaz³y siê: pó¼ne sygnalizowanie zamiaru wykonania manewru na drodze, wyprzedzanie na przej¶ciu dla pieszych, zmiana pasa ruchu w ostatniej chwili. Do¶æ tolerancyjnie ankietowani podchodzili do kierowców nadu¿ywaj±cych klaksonu i parkuj±cych na miejscach dla niepe³nosprawnych.
Co trzeci badany kierowca deklaruje, ¿e mia³ st³uczkê w ci±gu ostatnich 5 lat. Z danych Komendy G³ównej Policji wynika, ¿e w zesz³ym roku na polskich drogach dosz³o a¿ do 400 tysiêcy kolizji i 50 tysiêcy wypadków. Badanie przeprowadzone przez PZU wyra¼nie wskazuje, ¿e stan cywilny i status rodzinny maj± du¿e prze³o¿enie na nasze zachowania na drodze. Przyk³adowo: kolizje drogowe zdarzaj± siê rzadziej osobom posiadaj±cym dzieci ni¿ tym, którzy potomstwa nie maj±. Z badañ wynika równie¿, ¿e ostro¿niej prowadz± kobiety – tylko 2 na 10 mia³o st³uczkê w ci±gu ostatnich 5 lat.
- Jako wiod±cy ubezpieczyciel w Polsce, w którym ubezpiecza siê co drugi w³a¶ciciel samochodu, PZU nieustannie pracuje nad tym, ¿eby dobrze znaæ polskich kierowców i odpowiadaæ na ich potrzeby. Poznaj±c przyzwyczajenia i preferencje kierowców, dostosowujemy dla nich nasze produkty i us³ugi. Dobrym przyk³adem jest tu program Mobilnych Ekspertów PZU, którzy przeprowadzaj± ekspertyzy szkód w dowolnym miejscu i terminie wskazanym przez klienta – mówi Rafa³ Stankiewicz, cz³onek zarz±du PZU SA.
Polscy kierowcy dosyæ dobrze wiedz± jak siê zachowaæ w sytuacji st³uczki. A¿ 7 na 10 badanych w pierwszej kolejno¶ci sprawdzi czy nikt nie jest ranny, a nastêpnie zawiadomi odpowiednie s³u¿by o zdarzeniu na drodze (54%). Kolejnym krokiem jest usuniêcie lub oznakowanie uszkodzonego pojazdu (o czym wiedzia³o 30% kierowców). Niestety ¶rednio co trzeci kierowca nie zna numerów alarmowych (15% nie zna numeru policji, a a¿ 30% nie zna numeru 112, pogotowia i stra¿y po¿arnej). Nie umiemy te¿ udzieliæ pierwszej pomocy poszkodowanej osobie – tylko 7% kierowców potrafi³o wymieniæ prawid³ow± liczbê wdechów i ucisków serca.
Ponad po³owa kierowców deklaruje brak k³opotów z jakimikolwiek manewrami na drodze. Tak wysok± ocenê w³asnych umiejêtno¶ci wyg³aszaj± czê¶ciej mê¿czy¼ni. Ci kierowcy, którzy przyznaj± siê do problemów z niektórymi manewrami najczê¶ciej wskazuj± na parkowanie ty³em, wyprzedzenie rowerzystów i zmianê pasa jazdy przy du¿ym natê¿eniu ruchu. Najmniej k³opotliwe z manewrów to: skrêt w lewo na skrzy¿owaniu, zawracanie na trzy i wyprzedzanie innych pojazdów. Dla badanych kobiet najtrudniejsze okaza³o siê parkowanie ty³em – tak± opiniê wyg³osi³o 4 na 10 badanych kierowców p³ci ¿eñskiej.
Problemem w¶ród polskich kierowców pozostaje wsiadanie za kierownicê po spo¿yciu alkoholu. Mimo ¿e w raportach z badañ opinii procent kierowców je¿d¿±cych na podwójnym gazie zazwyczaj jest zani¿ony – w omawianym, przeprowadzonym na zlecenie PZU, a¿ 14% ankietowanych przyzna³o, ¿e zdarza im siê prowadziæ pojazd po spo¿yciu alkoholu. Co ciekawe, odsetek takich osób jest wy¿szy u mê¿czyzn (18%), a w¶ród nich w szczególno¶ci u panów w wieku 40-59 lat (20%).
Na ocenê swoich umiejêtno¶ci i umiejêtno¶ci innych kierowców du¿y wp³yw ma wiek respondenta. M³odsi kierowcy (do 39 lat) wy¿ej oceniaj± siebie jako kierowców, mniej denerwuje ich brawura, szybka jazda, wyprzedzanie na trzeciego. Starsi kierowcy bardziej krytycznie oceniaj± innych u¿ytkowników drogi. Bardziej te¿ ni¿ innych kierowców denerwuje ich nadu¿ywanie klaksonu przez innych uczestników ruchu. Mniej – za to – irytuje ich zbyt pó¼ne sygnalizowanie swoich zamiarów przez innych kierowców.
- Badania przeprowadzone na zlecenie PZU po raz kolejny potwierdzi³y, ¿e o bezpieczeñstwie ruchu drogowego decyduje w g³ównej mierze cz³owiek. To od jego zachowania zale¿y, co dzieje siê na drodze. Otrzymali¶my portret polskiego kierowcy. Nie jest on mo¿e najpiêkniejszy - oczywi¶cie je¿eli mowa o innych kierowcach, bo to innych uznajemy za niesprawnych, agresywnych, nieodpowiedzialnych. Swój portret pieczo³owicie retuszujemy –. my potrafimy, wiemy, rozumiemy. To, czego potrzeba polskim kierowcom, to – oprócz ci±g³ego podnoszenia kwalifikacji – spokój, rozwaga i opanowanie emocji – podsumowuje Andrzej Markowski z Stowarzyszenia Psychologów Transportu.
Badanie „Portret Polskiego Kierowcy 2008” zosta³o przeprowadzone na zlecenie PZU przez Instytut Millward Brown SMG/KRC. W badaniu, w którym wziê³a udzia³ ogólnopolska, reprezentatywna dla populacji osób posiadaj±cych prawo jazdy i kieruj±cych samochodem grupa, wykorzystano metodê sonda¿u Omnibus, CAPI oraz wywiady face-to-face w domach respondentów. Przedstawione wyniki pochodz± tak¿e z badania przeprowadzonego na zlecenie PZU przez Ipsos w lipcu i sierpniu br.
¬ród³o: PZU
JT