PZU wprowadzi³o nowy element zewnêtrznej polityki informacyjnej – internetowy newsletter nosz±cy nazwê PZU Info. Pierwsze jego wydanie by³o po¶wiêcone zagadnieniom zwi±zanym z przestêpczo¶ci± ubezpieczeniow± w segmencie polis komunikacyjnych.
- Z roku na rok ro¶nie liczba zawiadomieñ do organów ¶cigania o pope³nieniu przestêpstwa na szkodê PZU. W 2007 skoczy³a o 16%, a prawomocne wyroki skazuj±ce za przestêpstwa pope³nione na szkodê PZU stanowi³y 97,7% - mówi Rafa³ Stankiewicz, cz³onek zarz±du PZU SA. Z 314 wyroków w sprawach karnych, w których pokrzywdzonym by³ PZU SA, s±d nie wyda³ ani jednego wyroku uniewinniaj±cego. Coraz wiêcej spraw na etapie postêpowania przygotowawczego koñczy siê skierowaniem aktu oskar¿enia do s±du. Tak¿e s±dy coraz czê¶ciej orzekaj± na korzy¶æ towarzystwa.
Najwiêkszy odsetek przestêpstw ubezpieczeniowych pope³niany jest w ubezpieczeniach komunikacyjnych.
- Fantazja oszustów nie zna granic. Najczê¶ciej by wy³udziæ ¶wiadczenie sprawcy powo³uj± siê na nieprawdziwe okoliczno¶ci. Rzekomo poszkodowany nak³ania kierowcê innego samochodu aby winê za kolizjê wzi±³ na siebie i t± drog± umo¿liwi³ wyp³atê odszkodowania z tytu³u w³asnej polisy OC - mówi Robert D±browski, zastêpca dyrektora w Biurze Bezpieczeñstwa PZU. Innym przyk³adem jest upozorowanie kradzie¿y nieistniej±cego pojazdu, tzw. feniksa.
- Metoda polega na zakupie uszkodzonego pojazdu w stanie wykluczaj±cym naprawê, np. po po¿arze i przedstawieniu do ubezpieczenia autocasco identycznego modelu samochodu, a nastêpnie zg³oszeniu szkody kradzie¿owej z tego tytu³u. Zdarza siê równie¿, ¿e kradzie¿ pozoruje w³a¶ciciel auta, który uprzednio zg³osi³ roszczenie z tytu³u jego uszkodzeñ. Przedmiotem takich manipulacji s± oczywi¶cie auta, które nie zosta³y naprawione po wcze¶niejszym zdarzeniu – t³umaczy D±browski.
Ekspert zdradza, ¿e nagminn± praktyk± jest celowe powiêkszanie rozmiarów szkody oraz pozorowanie kolizji z udzia³em pojazdów w rzeczywisto¶ci uszkodzonych we wcze¶niejszych kolizjach i ju¿ zg³oszonych do roszczenia. Do oglêdzin oszu¶ci przedstawiaj± równie¿ uszkodzone czê¶ci, które w rzeczywisto¶ci nie pochodz± z danego pojazdu.
- Du¿± popularno¶ci± w tym procederze „ciesz± siê” poduszki powietrzne i przednie reflektory, które przedstawiaj± stosunkowo du¿± warto¶æ, a ich monta¿ wi±¿e siê z minimalnym nak³adem pracy. Nieuczciwi warsztatowcy przechowuj± uszkodzone elementy popularniejszych modeli samochodów by wykorzystaæ je w dogodnej sytuacji – mówi Robert D±browski. Dodaje, ¿e o skali oszustw ¶wiadczy fakt, ¿e na ka¿dej gie³dzie samochodowej bez trudu mo¿na nabyæ wystrzelone poduszki powietrzne.
Rafa³ Stankiewicz zwraca uwagê, ¿e oszustwa nie s± tylko dzie³em pojedynczych osób. Coraz czê¶ciej zdarzaj± siê przypadki zorganizowanych grup przestêpczych. Jedynym zadaniem w³a¶ciciela pojazdu jest wówczas przekazanie kluczyków i dokumentów samochodu podstawionej osobie, bez zg³aszania kradzie¿y do czasu ich zwrotu. Cz³onek zarz±du ubezpieczyciela podaje przyk³ad jednej z grup oszustów, która na podstawie posiadanych dokumentów (najczê¶ciej sfa³szowanych) samochody o du¿ej warto¶ci, pochodz±ce z USA lub Wielkiej Brytanii. Legalizacja i rejestracja ogranicza³a siê tylko do za³atwienia formalno¶ci z dokumentami, a samochody nigdy nie przekroczy³y granic Polski. Sprawcy uzyskiwali potwierdzenie op³acenia akcyzy lub c³a, niezbêdne oceny techniczne i rejestracjê pojazdów.
Po otrzymaniu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic rejestracyjnych sprzedawali samochód za po¶rednictwem autokomisów podstawionym kontrahentom. Pojazdy najczê¶ciej by³y nabywane na kredyt bankowy lub za po¶rednictwem firmy leasingowej. Wymogiem kredytu jest ubezpieczenie AC pojazdu i takie te¿ ubezpieczenie sprawcy nabywali za po¶rednictwem wspó³pracuj±cych z nimi agentów ubezpieczeniowych. Po jakim¶ czasie przedsiêbiorczy biznesmeni zg³aszali ubezpieczycielowi fikcyjne kradzie¿e, a ten wyp³aca³ odszkodowania. Przedmiotem jednego z roszczeñ by³ fikcyjny samochód marki Porsche Cayenne, ubezpieczony na kwotê 200 tys. z³. Stankiewicz podkre¶la, ¿e w tym przypadku uda³o siê zapobiec wyp³acie odszkodowania. Z kolei inna grupa przestêpcza mia³a na swoim koncie wy³udzenia w kwocie 1,5 mln z³.
Roczne straty PZU poniesione w wyniku usi³owania wy³udzenia lub wy³udzeñ w ubezpieczeniach komunikacyjnych wynosz± ponad 15 mln z³. - Nie jest ³atwo okre¶liæ skalê tego procederu - zastrzega Robert D±browski. - Wiele przyk³adów mo¿na potraktowaæ jako chêæ wy³udzenia lub zaliczyæ do marginesu b³êdu pope³nionego przez likwidatora lub policjê.
Jak siê przed tym broniæ? - Z zazdro¶ci± spogl±damy na naszych zachodnich s±siadów, gdzie od dawna dzia³aj± rozwi±zania przeciwdzia³aj±ce procederowi wy³udzeñ. Tu jako wzór mo¿e pos³u¿yæ Holandia, gdzie zbudowano platformê wymiany informacji pomiêdzy policj±, towarzystwami ubezpieczeniowymi oraz innymi instytucjami – mówi Rafa³ Stankiewicz. Zwraca uwagê, ¿e holenderskie antidotum okaza³o siê na tyle skuteczne, ¿e szybko zyska³o rekomendacjê Rady Europy do wdro¿enia we wszystkich krajach cz³onkowskich Unii Europejskiej. - PZU te¿ nied³ugo siêgnie po podobne rozwi±zania – zapewnia cz³onek zarz±du PZU SA.
Od 2006 roku pracownicy likwidacji szkód korzystaj± systemu informatycznego SLS. Program umo¿liwia identyfikacjê szkód o podwy¿szonym ryzyku wyst±pienia usi³owania wy³udzenia odszkodowania. System Likwidacji Szkód (SLS) umo¿liwia obs³ugê szkód w poje¼dzie, szkód maj±tkowych oraz osobowych. Dane s± dostêpne w postaci raportów, wska¼ników graficznych oraz zaawansowanych narzêdzi analitycznych. Do SLS dziennie wp³ywa od 2,5 tys. do 5 tys. zg³oszeñ szkód. W 2007 roku z pomoc± systemu zlikwidowano ponad 600 tys. szkód. Rok pó¼niej ich liczba wzros³a do 950 tys. Rekord pad³ w pa¼dzierniku ubieg³ego roku, kiedy SLS przyj±³ ok. 75 tys. zg³oszeñ. Od momentu uruchomienia, do systemu trafi³o blisko 2 mln szkód. SLS czuwa nad kontrol± kosztów procesu i wykrywa wy³udzenia ubezpieczeniowe.
Segmentacja pozwala okre¶liæ rodzaj szkody, z któr± likwidacja szkód ma do czynienia: prosta, z³o¿ona lub skomplikowana. Us³uga filtra w SLS wstrzymuje mo¿liwo¶æ wydania decyzji poza kolejno¶ci± i bez wymaganej kwalifikacji, dziêki czemu zwiêksza siê przejrzysto¶æ likwidacji. Ka¿dym rodzajem szkody zajmuje siê inny zespó³ likwidatorów. Dodatkowym zabezpieczeniem przeciwdzia³aj±cym wy³udzeniom jest nadzór w SLS. Kadra zarz±dzaj±ca likwidacji szkód ma dostêp do wszystkich operacji i raportów w systemie, mo¿e monitorowaæ historiê szkody bez wiedzy u¿ytkownika. Obecnie z SLS korzysta ponad 2,5 tys. pracowników pionu likwidacji szkód i Call Center PZU SA.
260 z³ - tyle co roku rodzina ubezpieczona w PZU SA dop³aca do procederu wy³udzeñ odszkodowañ. W 2007 roku firma wyp³aci³a 1 267 906 odszkodowañ na ³±czn± kwotê 4 008 580 894,25 z³. Skala przestêpstw ubezpieczeniowych - definiowana jest jako stosunek liczby przestêpstw ujawnionych do liczby przestêpstw rzeczywi¶cie pope³nionych - zosta³a okre¶lona na poziomie 25-30%. Je¶li za³o¿yæ, ¿e na 10 457, 617 rodzin, co druga by³a ubezpieczona w PZU SA, to ka¿da z nich za wy³udzenie odszkodowania zap³aci³a z w³asnego portfela ¶rednio 260 z³.
¬ród³o: Gazeta Ubezpieczeniowa
JT