Ubezpieczyciele wycofuj± siê z niezwykle ostatnio popularnych polis lokacyjnych. Zaprzestanie udzia³ów w tych produktach zapowiedzia³a Vienna Insurance Group Polska. Podobnie maj± post±piæ inni. Bohdan Bia³orucki, rzecznik Commercial Union przyznaje, ¿e jego firma bardzo powa¿nie ograniczy³a sprzeda¿ tego typu produktów.
G³ówn± zalet± polis lokacyjnych, które w zesz³ym roku generowa³y 6-7 mld z³ z wartego 25,5 mld z³ rynku ubezpieczeñ ¿yciowych, by³ brak obci±¿enia podatkiem Belki. Jako powód rezygnacji z polis lokacyjnych zarówno rzecznik CU jak i Franz Fuchs, prezes VIG podaj± nisk± rentowno¶æ tych produktów. Nale¿±ce do VIG Royal Polska TUn¯ w ci±gu 3 kwarta³ów tego roku zgromadzi³o dziêki nim niemal 600 mln z³ sk³adek, jednak z niewielkim zarobkiem. Vienna Insurance Group jako pierwszy na rynku ubezpieczyciel zdecydowa³a siê ujawniæ swoj± mar¿ê za polisy lokacyjne. Wynosi ona 0,2 proc., co oznacza, ¿e na 1000 z³ zebranej sk³adki firma zarabia zaledwie 2 z³. Prezes Fuchs mówi, ¿e aby ten produkt by³ dla VIG op³acalny, mar¿a powinna wynosiæ np. 1 proc.
Do tej pory ubezpieczyciele godzili siê na minimalne zyski. Sytuacja uleg³a zmianie, kiedy kryzys spowodowa³ trudno¶ci z pozyskaniem kapita³u. Jest to zwi±zane z marginesem wyp³acalno¶ci towarzystw. Prawo wymaga, aby ka¿da spó³ka ubezpieczeniowa zawieraj±c z klientami umowy na okre¶lon± wielko¶æ sk³adek, mia³a na to zabezpieczenie w postaci w³asnego kapita³u. Zwiêkszenie przypisu sk³adki powoduje konieczno¶æ zwiêkszenia kapita³u. Wszystko by³o dobrze, dopóki koszt kapita³u by³ niski, a pieni±dze ³atwo dostêpne. Obecne realia s± jednak inne. Firmy matki ju¿ nie tak chêtnie podnosz± kapita³ polskich spó³ek, szczególnie, ¿e przy mar¿ach typu 0,2 proc. na zwrot z niego musia³yby czekaæ latami.
Krzysztof Rosiñski, prezes Getin Holding i wiceprezes towarzystw z Grupy Kapita³owej Europa mówi, ¿e spó³ki ubezpieczeniowe widz± konieczno¶æ podnoszenia mar¿, a tym samym biznes robi siê mniej op³acalny - zarówno dla klientów, jak i dla banków, które te produkty sprzedaj±. Zdaniem Rosiñskiego biznes antybelkowy bêdzie powoli wygasa³, a jego miejsce mog± przej±æ choæby produkty strukturyzowane.
¬ród³o: WSJ Polska
JT