Zbli¿a siê koniec pierwszego kwarta³u obecnego roku. Wiêkszo¶æ towarzystw ubezpieczeñ opublikowa³a ju¿ wyniki finansowe za poprzedni rok. Dla analityków rynku ubezpieczeñ nadszed³ czas podsumowañ. Pierwsze efekty ich pracy mo¿emy ju¿ poznaæ. Zgodnie z przewidywaniami rynek odnotowa³ spadek przypisu sk³adki.
Rynek ubezpieczeñ w 2009 roku
Warto¶æ odszkodowañ i ¶wiadczeñ wyp³aconych w 2009 r. by³a najwy¿sza w ca³ej historii rynku ubezpieczeniowego w Polsce - zarówno je¶li chodzi o ubezpieczenia maj±tkowe, jak i ubezpieczenia na ¿ycie. W ubezpieczeniach na ¿ycie wzrost warto¶ci ¶wiadczeñ a¿ o 43% zwi±zany by³ z zapadaniem i zamykaniem krótkoterminowych polis lokacyjnych. Najwiêcej odszkodowañ na rynku maj±tkowym jak co roku wi±za³o siê z ubezpieczeniami pojazdów. Z tytu³u OC komunikacyjnego, towarzystwa wyp³aci³y ponad 5 mld z³ (wzrost o 18%), z autocasco z kolei ponad 3,7 mld z³ (wzrost o 20,7%). Jednocze¶nie w roku 2009 mieli¶my do czynienia ze spadkiem warto¶ci sk³adek zbieranych przez ubezpieczycieli. Z tytu³u polis na ¿ycie ubezpieczyciele zebrali 30,3 mld z³, co oznacza spadek rok do roku o ponad 22%. Spadek ten wynika g³ównie z wycofania siê du¿ej liczby zak³adów ubezpieczeñ z oferowania polis lokacyjnych, dystrybuowanych przez banki. Ubezpieczyciele maj±tkowi zwiêkszyli nieznacznie w 2009 r. warto¶æ przypisu sk³adki do 21 mld z³ (3,8% wiêcej, ni¿ przed rokiem).
Najczê¶ciej kradzione samochody w 2009 roku
W 2009 roku zg³oszono kradzie¿ 16.915 samochodów osobowych. By³y one najczê¶ciej kradzione z ulic (8.219) i parkingów (6959). Znacznie mniej kradzie¿y dokonywano np. przy centrach handlowych (zaledwie 207 zg³oszonych przypadków), bezpieczne okaza³y siê te¿ gara¿e (288 kradzie¿y), drogi szybkiego ruchu (39 przypadków) i stacje paliwowe (21 zg³oszeñ). Natomiast zdecydowanie najbezpieczniejsze s± w Polsce kempingi i pola namiotowe, z których w 2010 roku skradziono tylko 4 samochody. Pierwsza pi±tka najczêsciej kradzionych w 2009 roku modeli przedstawia siê nastêpuj±co: VOLKSWAGEN PASSAT 1.770, VOLKSWAGEN GOLF 1.318, AUDI A4 555, AUDI A6 494, FIAT 126p 377.
Za¶wiadczenie na temat historii ubezpieczenia nie zawsze wymagane
Bardzo czêsto ubezpieczyciele przy zakupie polisy komunikacyjnej ¿±daj± od swoich klientów historii ubezpieczenia. Takie za¶wiadczenie potrzebne jest do ustalenia wysoko¶ci przys³uguj±cych zni¿ek. Niestety mo¿na je uzyskaæ jedynie od poprzedniego towarzystwa. Taka procedura przysparza wielu ludziom k³opotów. Czê¶æ towarzystw ubezpieczeniowych (najwiêksze z nich to Generali i Warta) wykona³o uk³on w stronê swoich klientów. Towarzystwa prosz± o wype³nienie ankiety i samodzielnie sprawdzaj±, czy podane w niej informacje s± prawdziwe.
NWZ PZU zakoñczone
We wtorek zakoñczy³o siê Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PZU SA. Rozpoczê³o siê ono 3 marca bie¿±cego roku, jednak zosta³o przerwane. Koñcowym efektem NWZ by³o przyjêcie oraz zaakceptowanie przez akcjonariuszy wszystkich punktów obrad. Ustalono miêdzy innymi kwestie dotycz±ce wynagrodzeñ dla cz³onków Zarz±du Spó³ki, którzy teraz bêd± mogli zarabiaæ wiêcej oraz uzyskano zgodê na nabywanie akcji w³asnych przez Spó³kê w zwi±zku z dzia³aniami stabilizuj±cymi kurs akcji Spó³ki.
KE zajmuje siê ubezpieczeniami katastroficznymi
Komisja Europejska chce dok³adnie zaj±æ siê ubezpieczeniami, które maj± chroniæ przed ryzykiem katastrof naturalnych - szczególnie powodzi. Michel Barnier, Komisarz ds. rynku wewnêtrznego i us³ug, twierdzi, ¿e taka analiza pozwoli wykazaæ najlepsze praktyki stosowane w przypadku tych ubezpieczeñ.
ING na warszawskiej gie³dzie?
Spó³ka ING, zgodnie z decyzj± Komisji Europejskiej, do koñca roku chce podzieliæ siê na dwie czê¶ci: bankow± i ubezpieczeniowo-emerytaln±. Mo¿liwe, ¿e akcje drugiej firmy bêd± notowane na warszawskiej gie³dzie. Grupa ING najpierw zostanie podzielona na dwie czê¶ci, a nastêpnie ma byæ wprowadzona na gie³dê lub sprzedana. Zarz±d spó³ki bardziej sk³ania siê ku pierwszemu rozwi±zaniu, jednak nie wyklucza drugiego, je¿eli znajdzie siê kupiec oferuj±cy odpowiedni± cenê.
UOKiK nie ukarze Casus
Polska Izba Ubezpieczeñ domaga³a siê ukarania firmy Casus za reklamy, w których stwierdzano, ¿e ubezpieczyciele w 99% przypadków zani¿aj± odszkodowania. Urz±d Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie znalaz³ jednak podstaw do rozpoczêcia dzia³añ przeciwko firmie. W odpowiedzi na wniosek Izby napisano, ¿e „Prezes UOKiK […] nie znajduje podstaw do podjêcia dzia³añ w ramach swoich kompetencji ustawowych”. W uzasadnieniu decyzji wyja¶niono miêdzy innymi, ¿e: „w ocenie Prezesa Urzêdu, w przedmiotowej sprawie dzia³anie Casus Dochodzenie Roszczeñ Ubezpieczeniowych przede wszystkim mo¿e naruszaæ interes ubezpieczycieli, nie za¶ konsumentów.
Kontrowersje zwi±zane z najnowsz± kampania reklamow± PZU
Ostatnia kampania reklamowa PZU budzi wiele kontrowersji. Przekaz skierowany jest g³ównie do kierowców, którzy je¿d¿± nieostro¿nie, ³ami± przepisy itp. Zachêca siê ich do zakupu ubezpieczenia komunikacyjnego w PZU. Sêk w tym, ¿e taki kierowca nie otrzyma pe³nego odszkodowania, gdy zdarzy siê wypadek. Jak powiedzia³ Marcin Z. Broda z firmy Ogma, monitoruj±cej rynek ubezpieczeniowy, "PZU pokazuje w nich niebezpieczne zachowania kieruj±cych czy pasa¿erów. Widz mo¿e odnie¶æ wra¿enie, ¿e nie ma w nich nic z³ego, bo i tak mo¿na siê ubezpieczyæ".
Poliso-lokaty coraz mniej atrakcyjne
Sk³adki zbierane z poliso-lokat s± coraz mniejsze. Zwiêksza siê liczba firm, które z nich rezygnuj±, poniewa¿ sprzeda¿ nie jest ju¿ dla nich atrakcyjna. Obecnie chc± one skupiæ wiêksz± uwagê na polisach inwestycyjnych. W 2009 roku dziesiêæ najwiêkszych towarzystw ubezpieczeniowych zanotowa³o ponad 20-procentowy spadek przychodów oraz prawie dwukrotny wzrost wyp³acanych ¶wiadczeñ (wybieranie przez klientów oszczêdno¶ci po zakoñczeniu poliso-lokaty).
Zakup polisy przez Internet czy telefon przynosi wiele korzy¶ci
Sprzeda¿ polis przez internet czy telefon jest coraz bardziej popularna. W niektórych krajach dystrybucja ubezpieczeñ t± drog± siêga nawet 40-50%. W Polsce coraz wiêcej osób przekonuje siê do tej formy, za¶ oferta ubezpieczycieli jest coraz wiêksza. T± drog± najlepiej sprzedawaæ proste polisy np. komunikacyjne, turystyczne czy mieszkaniowe. Ma ona wiele zalet m. in. mo¿liwo¶æ porównania cen i zakresu ubezpieczenia, ca³odobowy dostêp, elastyczno¶æ ofert, czêsto ni¿sz± cenê (w porównaniu z tymi oferowanymi np. przez agentów).
Na wyspach imigrant zap³aci wiêcej za ubezpieczenie komunikacyjne
W Wielkiej Brytanii imigranci, g³ównie z nowych pañstw Unii, za ubezpieczenie komunikacyjne mog± zap³aciæ wiêcej ni¿ obywatele tego pañstwa. O takiej sytuacji rozpisywa³a siê tamtejsza prasa. Organizacja konsumencka WHICH? skierowa³a z tego tytu³u skargê na du¿± firmê ubezpieczeniow± Admiral do Komisji Równo¶ci i Praw Cz³owieka w Londynie.
AP