Zapa¶æ na rynku kredytów hipotecznych mo¿e powa¿nie uderzyæ w ubezpieczycieli – pisze „Wall Street Journal Polska”. Gazeta spodziewa siê w najbli¿szym czasie wyhamowania rynku polis mieszkaniowych, który w ci±gu ostatniego roku wzrós³ o niemal 20 proc. A wzrost ten w g³ównej mierze by³ efektem polis oko³okredytowych.
„WSJ Polska” zwraca uwagê, ¿e w chwili obecnej wiele banków zaostrza kryteria kredytowe, czê¶æ zupe³nie rezygnuje z po¿yczek w walutach obcych. Nie jest to dobra informacja dla zak³adów ubezpieczeñ. Gazeta przypomina, ¿e na koniec ubieg³ego roku polisy mieszkaniowe generowa³y 600 mln z³ przypisu (500 mln z³ w 2006r.), przy utrzymaniu dotychczasowych stawek, co oznacza, ¿e wzrost by³ efektem sprzeda¿y nowych polis.
Agnieszka W³odarska-Poloczek, mened¿er ds. rozwoju ubezpieczeñ maj±tkowych w Generali twierdzi, ¿e wyhamowanie oczywi¶cie nie bêdzie widoczne od razu. Zauwa¿a, ¿e obecnie jeszcze trudno mówiæ o odczuwalnym spadku liczby sprzedanych polis. Zdaniem W³odarskiej-Poloczek, realnie mo¿na bêdzie oceniæ te kwestie po up³ywie oko³o roku. Potwierdza to Marek Baran, rzecznik Allianz, mówi±c, ¿e jego towarzystwo nie zauwa¿y³o drastycznych spadków.
„Wall Street Journal Polska” zaznacza, ¿e wyhamowanie rynku kredytów nie jest jedynym k³opotem ubezpieczycieli – oprócz niego jest jeszcze spadek cen nieruchomo¶ci. Rafa³ Mañkowski, ekspert z biura zarz±dzania produktami w PZU SA, spodziewa siê zastopowania wzrostu sum ubezpieczenia, w efekcie czego czê¶æ klientów mo¿e obni¿yæ warto¶æ polisy przy kontynuacji umowy. Jednocze¶nie eksperci z PZU SA zaznaczaj±, ¿e sporo klientów mimo wzrostu cen mieszkañ w ostatnich latach wcale nie decydowa³o siê na podniesienie sum ubezpieczenia. Ich zdaniem teraz te¿ spadek cen domów nie musi spowodowaæ lawinowego obni¿ania sumy ubezpieczenia.
Gazeta zwraca uwagê, ¿e w opinii ekspertów cena polisy nie jest powi±zana wy³±cznie z warto¶ci± mieszkania. Agnieszka W³odarska-Poloczek mówi, ¿e polityka kszta³towania cen zale¿y tak¿e od wielu innych czynników, m.in. ryzyka, zakresu i rentowno¶ci produktu oraz od konkurencji na rynku.
Zdaniem ubezpieczycieli rozwi±zaniem ca³ego problemu jest szersze wykorzystanie pola ubezpieczeniowego, poprzez dotarcie z ofert± do osób nie ubezpieczaj±cych swojego lokum. Agnieszka W³odarska-Poloczek mówi, ¿e jej towarzystwo nie zak³ada spadku sprzeda¿y. Przypomina, ¿e wed³ug ró¿nych szacunków, wykupion± polisê ubezpieczeniow± ma zaledwie ok. 40 proc. gospodarstw domowych.
¬ród³o: WSJ Polska
JT