Wg badañ* coraz bardziej cenimy sobie mo¿liwo¶æ nieodp³atnego wezwania do domu hydraulika, elektryka czy ¶lusarza. Tak± mo¿liwo¶æ daj± ubezpieczenia assistance. Nieco zaskakuj±ce mo¿e siê wydawaæ, ¿e to rozwi±zanie istotniejsze staje siê nie dla kobiet, a dla mê¿czyzn.
Dwa lata temu 22 proc. pytanych w badaniach wskazywa³o na assistance domowe jako to o najwiêkszej warto¶ci. W ostatnim badaniu przeprowadzonym w styczniu tego roku home assistance jako najwa¿niejsze wskaza³o ju¿ 28 proc. badanych. Trend wzrostowy jest tutaj wyra¼ny. Najczê¶ciej wzywanymi do domu specjalistami s± hydraulicy, serwisanci sprzêtu AGD i RTV i osoby do naprawy komputerów, szklarze, elektrycy. Niektóre z prac przez nich wykonywanych to proste naprawy. „G³owa rodziny”, nawet ta bez specjalnego przygotowania zawodowego, powinna sobie z takimi usterkami samodzielnie poradziæ. Coraz czê¶ciej woli jednak wezwaæ fachowca.
Od bohatera do mened¿era
Badania pokazuj±, ¿e ten rodzaj us³ug zyskuje na znaczeniu szczególnie u mê¿czyzn (wzrost wskazañ na home assistance jako najwa¿niejsz± us³ugê pomocow± z 28 proc. do 36 proc. rok do roku). Mo¿e to oznaczaæ, ¿e coraz wiêcej panów zamiast samemu dokonywaæ drobnych napraw woli skorzystaæ z polisy assistance, bardzo czêsto dodanej gratis do rachunku oszczêdno¶ciowo-rozliczeniowego lub do³±czonej do ubezpieczenia domu czy mieszkania.
Najczê¶ciej z us³ug assistance korzystaj± osoby w wieku 30–39 lat, z wykszta³ceniem wy¿szym, mieszkaj±ce w du¿ych miastach licz±cych 200 tysiêcy i wiêcej mieszkañców. Ze wzglêdu na profesjê i status zawodowy, s± to pracownicy biurowi i osoby na stanowiskach kierowniczych, w³a¶ciciele firm, wysoko wykwalifikowani specjali¶ci.
-
Badania wskazuj±, ¿e w ostatnich latach to mê¿czy¼ni s± bardziej zainteresowani pomoc± hydraulika czy elektryka, równie¿ oni s± g³ównymi u¿ytkownikami tych us³ug. Chocia¿ intuicja podpowiada, ¿e pomoc fachowca w razie domowych awarii mo¿e mieæ wiêksz± warto¶æ dla kobiet, dane pokazuj±, ¿e to mê¿czy¼ni s± ni± bardziej zainteresowani. Najwyra¼niej panowie niekoniecznie chc± byæ bohaterami we w³asnym domu, w ka¿dym razie nie dziêki przetykaniu zatkanej rury czy wymianie uszkodzonego gniazdka elektrycznego. To wskazuje na odwrót od tradycji mê¿czyzny jako domowej „z³otej r±czki”. Ilo¶æ codziennych obowi±zków powoduje, ¿e staj± siê bardziej mened¿erami ni¿ wykonawcami – mówi Tomasz Bro¿yna, dyrektor sprzeda¿y i marketingu w Mondial Assistance, w³a¶ciciela serwisu www.pomoc-fachowcow.pl.
Mam polisê i nie zawaham siê jej u¿yæ
W 2013 roku liczba interwencji assistance wynios³a ponad 1,12 mln, drugi rok z rzêdu przekroczy³a milion. Wezwania do tego typu pomocy nasilaj± siê w okresach ¶wi±tecznych, kiedy brak czasu jest jeszcze bardziej dotkliwy, a drobne nawet awarie staj± siê zbyt uci±¿liwe, ¿eby w nieskoñczono¶æ odk³adaæ je na pó¼niej. Czas, jaki musia³by zostaæ po¶wiêcony np. na kupno, dopasowanie i wymianê wê¿a w pralce, mê¿czy¼ni byæ mo¿e wol± po¶wiêciæ np. na zabawê z dzieckiem czy rodzinne spotkanie.
Katalog us³ug jest tutaj dosyæ poka¼ny, ci±gle zdarzaj± siê te¿ „kreatywne” osoby, które b³êdnie interpretuj± us³ugi domowego assistance. -
Zdarzaj± siê telefony z pro¶b± o wys³anie malarza do od¶wie¿enia pokoju, kogo¶ do zmontowania kupionej szafy, elektryka do trzeszcz±cego radia czy osoby do umycia piekarnika. W tego typu sytuacjach assistance nie dzia³a. Jest rodzajem ubezpieczenia, a wiêc mo¿e pomóc w sytuacjach nag³ych i niemo¿liwych do przewidzenia. Takie pomy³ki to jednak margines. Jeste¶my te¿ coraz bardziej ¶wiadomi, ¿e assistance mo¿emy mieæ bezp³atnie przy koncie ROR (jest tak w 6 z 10 najwiêkszych banków), coraz lepiej rozumiemy, po co je mamy i nie wahamy siê go wykorzystywaæ – mówi Tomasz Bro¿yna.
-
Bywa, ¿e klienci nie przyznaj± siê, ¿e próbowali sami naprawiaæ usterkê, ale wys³any przez nas serwisant musi naprawiaæ domowe instalacje lub sprzêty po niekompetentnym „fachowcu”, co najczê¶ciej zajmuje wiêcej czasu i podnosi koszty – dodaje Tomasz Bro¿yna.
¬ród³o:
Mondial Assistance
*Badanie „Rynek us³ug assistance widziany oczami klientów” zosta³o zrealizowane w dniach 7 – 26 stycznia 2014 roku, na zlecenie Mondial Assistance przez Nielsen Polska (w tym roku ju¿ trzeci raz z rzêdu wed³ug tych samych parametrów badawczych).