23 czerwca 2008 r. Rzecznik Ubezpieczonych skierowa³ pismo do prezesa Stowarzyszenia Rzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOT. Kwesti± poruszon± w tym pi¶mie przez Rzecznika by³y nieprawid³owo¶ci w praktyce zak³adów ubezpieczeñ w zakresie odmowy wyp³aty odszkodowania z tytu³u utraty warto¶ci handlowej (warto¶ci sprzeda¿nej) pojazdu opartych na Instrukcji Okre¶lenia Rynkowego Ubytku Warto¶ci Pojazdu nr 1/2002 z dnia 17 stycznia 2002 r. zatwierdzonej uchwa³± Prezydium Rady Naczelnej Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej EKSPERTMOT.
Rzecznik wyja¶ni³, ¿e zak³ady ubezpieczeñ powo³uj±c siê na powy¿sz± Instrukcjê odmawia³y poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych wyp³aty odszkodowania z tytu³u utraty warto¶ci handlowej w stosunku do pojazdów starszych ni¿ trzyletnie.
W zwi±zku z tym RU zwróci³ siê z pro¶b± o podjêcie wspó³pracy w celu ewentualnej zmiany niektórych zapisów Instrukcji, w tym o rozpatrzenie w niej mo¿liwo¶ci okre¶lenia innego wieku pojazdów, w odniesieniu do których mo¿na wyliczyæ utratê warto¶ci handlowej.
Efektem poruszonych w pi¶mie Rzecznika problemów by³a narada w dniu 25 listopada 2008 r. przedstawicieli Biura Rzecznika Ubezpieczonych oraz Stowarzyszenia EKSPERTMOT. Przebieg spotkania potwierdzi³, ¿e wol± Stowarzyszenia przy wprowadzaniu Instrukcji nie by³o ograniczanie praw osób poszkodowanych. Przedstawiciele Stowarzyszenia wyja¶nili, ¿e nieprawid³owo¶ci w praktyce zak³adów ubezpieczeñ dotycz± przede wszystkim do¶æ „sztywnego” stosowania zapisów Instrukcji przez ubezpieczycieli. Nie wyklucza ona bowiem nawet obecnie, dokonywania indywidualnej oceny utraty warto¶ci handlowej pojazdu równie¿ w odniesieniu do pojazdów starszych ni¿ trzyletnie. Przedstawiciele Stowarzyszenia poinformowali, ¿e w przeci±gu najbli¿szych kilku miesiêcy planowana jest jednak zmiana Instrukcji, gdy¿ Stowarzyszenie zauwa¿a potrzebê modyfikacji pewnych zapisów. Co wiêcej, w wielu kwestiach zgadza siê ze stanowiskiem Rzecznika Ubezpieczonych. EKSPERTMOT przedstawi³ Rzecznikowi m.in. deklaracjê zmiany zapisu mówi±cego, i¿ utratê warto¶ci handlowej okre¶la siê wy³±cznie w odniesieniu do pojazdów nie starszych ni¿ trzyletnie. Rozwa¿ane jest obecnie przyjêcie zapisu mówi±cego o okresie 5, a nawet 6 lat, który to zapis z wielu wzglêdów omówionych na spotkaniu, bêdzie lepiej odpowiada³ realiom polskiego rynku motoryzacyjnego, a jednocze¶nie wyeliminuje argument, zdaniem Rzecznika, nieprawid³owo stosowany przez ubezpieczycieli. Pomimo, i¿ Instrukcja jest dokumentem wewnêtrznym, obowi±zuj±cym wy³±cznie osoby stowarzyszone (nie jest regulacj± prawn±, któr± ubezpieczyciele s± zwi±zani) to jednak, jak wynika z praktyki, jest ona równie¿ znacz±ca dla praktyki ubezpieczeniowej - likwidacji szkód z ubezpieczenia OC komunikacyjnego - tym samym wykraczaj±c poza ¶rodowisko bran¿owe rzeczoznawców samochodowych.
W opinii Rzecznika Ubezpieczonych zaproponowane przez przedstawicieli Stowarzyszenia zmiany pozwol± na lepsze odzwierciedlenie w Instrukcji podstawowych zasad prawnych, w tym zasady pe³nej kompensaty poniesionej szkody. RU zwróci³ uwagê, ¿e w³a¶nie to przede wszystkim by³o celem podjêtych przez niego dzia³añ.
¬ród³o: Gazeta Ubezpieczeniowa
JT