Polski rynek ubezpieczeñ cechuje siê niew±tpliwie du¿± zmienno¶ci±. Jedn± z przyczyn takich nieregularno¶ci jest stosunkowo m³ody wiek bran¿y ubezpieczeniowej w Polsce. Innym powodem, którego nie sposób zbagatelizowaæ, jest ci±g³a walka o klienta. Bywa to trudnym zadaniem, gdy¿ w bran¿y ubezpieczeniowej zazwyczaj pozyskuje siê us³ugobiorcê tylko na rok. Zatem co decydowaæ bêdzie w walce o klienta?
Oczekiwania i prognozy rynku ubezpieczeñ
- Przede wszystkim w dalszym ci±gu polska bran¿a ubezpieczeniowa pozostanie rynkiem po¶rednika, tzn. wiêkszo¶æ transakcji zawierana bêdzie poprzez agentów - mówi Marek Mozer, Dyrektor ds. Wspó³pracy z Kluczowymi Po¶rednikami Grupy Concordia. Rynek ten wzmocni siê i ulegnie dalszemu rozwojowi. Skutecznie rozrastaæ siê bêd± równie¿ sieci wy³±czne, które generuj± jako¶ciowo lepsze polisy ni¿ wielopoziomowe struktury agencyjne.
Z kolei multiagencje rozbuduj± swoj± dzia³alno¶æ o produkty komplementarne do ubezpieczeñ, czyli inne us³ugi finansowe takie jak kredyty czy leasing. Sprzyjaæ temu bêdzie przede wszystkim rozwój technologii i dostêpnych narzêdzi online. Oznacza to miedzy innymi, ¿e stare druki zostan± zast±pione polisami dostêpnymi na centralnym serwerze. Dziêki takim rozwi±zaniom skorzysta zarówno klient, którego dokumenty przygotowane zostan± bezpo¶rednio w miejscu podpisania polisy, jak równie¿ agent, który bêdzie mia³ mo¿liwo¶æ rozliczania siê oraz automatycznego obs³ugiwania wznowieñ umów.
Bardzo wa¿nym obszarem biznesowym, z tendencj± do silnego wzrostu, pozostanie ubezpieczanie ryzyka kredytowego oraz ³±czenie w sprzeda¿y produktów kredytowych z ubezpieczeniowymi. Pomimo kryzysu na ¶wiecie i spowolnienia dynamiki wzrostu gospodarczego w Polsce, nadal rozwija siê sprzeda¿ kredytów konsumpcyjnych, odnawialnych czy mieszkaniowych. Bran¿a bankowa liczy na wzrost rynku tych produktów nawet o 20 proc. – St±d w³±czenie siê w aktywno¶æ biznesow± tych banków, które zyskuj± dzi¶ przewagê ze wzglêdu chocia¿by na posiadanie ¼róde³ finansowania akcji kredytowej. Mo¿e to przyczyniæ siê do uzyskania silniejszej pozycji na rynku tak¿e przedstawicieli bran¿y ubezpieczeniowej, którzy nie przestrasz± siê ryzyka – twierdzi Andrzej Roter, Dyrektor Generalny Konfederacji Przedsiêbiorców Finansowych.
Standardy zawodowe, zaufanie i przewaga konkurencyjna
Ostatnimi czasy znacznie pogorszy³ siê poziom zaufania konsumentów do rynku finansowego nie tylko tego rodzimego, ale i ogólno¶wiatowego. Jak pokazuj± wyniki badañ publikowanych przez ró¿ne o¶rodki badawcze, przewaga konkurencyjna i sukces na rynku ubezpieczeñ zale¿eæ bêdzie od posiadania odpowiednich instrumentów w celu wzmocnienia tych relacji. Do takich narzêdzi zapewne nale¿eæ bêdzie promowanie dobrych praktyk i kodeksów etycznych czy podnoszenie kwalifikacji zawodowych potwierdzonych godnym zaufania certyfikatem jednej z uznanych organizacji.
- Oczekujemy, ¿e praktyka biznesowa, polegaj±ca na ³±czeniu sprzeda¿y produktów ubezpieczeniowych z kredytowymi (czy innymi produktami finansowymi), wymuszona zreszt± poszukiwaniem racjonalnych sposobów podniesienia satysfakcji klienta ubezpieczeniowego, stanie siê tak¿e wyzwaniem dla instytucji, które aktualnie buduj± standardy zawodowe po¶redników finansowych. Wydaje siê, ¿e istniej±ca praktyka rynkowa powinna zmierzaæ równie¿ do uwzglêdnienia jej w scenariuszu zintegrowania standardów zawodowych us³ug ubezpieczeniowych z finansowymi - mówi Mozer.
Intensywne prace nad systemem standardów zawodowych po¶rednictwa finansowego, prowadzone obecnie przez Konferencjê Przedsiêbiorstw Finansowych, powinny w konsekwencji doprowadziæ do wypracowania m.in. formu³y potwierdzania kwalifikacji zawodowych certyfikatami samorz±dowymi (uzyskiwanymi na podstawie egzaminów). - Mamy nadziejê, ¿e Komisja Nadzoru Finansowego, monitoruj±c prace nad systemem samorz±dowych standardów, zainspiruje jego autorów do takiego podej¶cia – komentuje Mozer.
Walka o klienta
Zdecydowanie obszarem, w którym walka o klienta bêdzie najbardziej efektywna jest proces likwidacji szkód. - Firmy ubezpieczeniowe zostan± zmuszone do zmodyfikowanie swoich procesów likwidacji szkód, inaczej przestan± siê liczyæ w walce o rynek - twierdzi Mozer. Najprostszym tego sposobem jest rzetelna wycena i jak najszybsza wyp³ata ¶wiadczenia czy odszkodowania, co spowoduje, ¿e szkody komunikacyjne bêd± likwidowane w kilka dni, niezale¿nie od zakresu posiadanego ubezpieczenia. Tymczasem ¶redni okres takiego postêpowania przekracza czas ustalony w kodeksie cywilnym. - Wydaje siê, ¿e przy rosn±cych oczekiwaniach klientów, to w³a¶nie proces likwidacji szkód bêdzie elementem decyduj±cym o wyborze ubezpieczyciela - komentuje Mozer.
Co z cenami?
Jeste¶my spo³eczeñstwem konsumpcyjnym lecz ma³o zamo¿nym. „Kupujemy cen±”, co oznacza, ¿e nic bardziej nie przekonuje nas o wyborze us³ugi ni¿ jej niska cena. - Byæ mo¿e dlatego firmy ubezpieczeniowe powinny pój¶æ w innym kierunku ni¿ dotychczas i zaprojektowaæ podstawowe produkty ubezpieczeniowe oparte na bazowych ryzykach po przystêpnych cenach, sprzedaj±c je z mo¿liwo¶ci± rozszerzenia o ryzyka ekskluzywne i drogie - sugeruje Mozer. Teoretycznie produkty takie istniej± od zawsze. Jednak w praktyce nie mo¿na kupiæ ubezpieczenia AC podstawowego, a wiêc i tañszego zawieraj±cego na przyk³ad ryzyka uszkodzenia podwozia z mo¿liwo¶ci± rozszerzenia o uszkodzenie ¶wiate³.
Zmodyfikowane podej¶cie do sprzeda¿y polis AC na rynku samochodowym, wydaje siê byæ potwierdzane przez zmiany jakie zasz³y na rynku consumer finance. Badania prowadzone systematycznie przez KPF i IRG SGH na rynku konsumenckim pokazuj±, ¿e popyt na samochody finansowane kredytem wzglêdnie spada, tym samym efektywne podej¶cie do sprzeda¿y ubezpieczeñ mo¿e siê okazaæ niezbêdne do utrzymania pozycji na rynku, jak i samego przypisu sk³adki.
Przysz³o¶æ a Direct
Tymczasem firmy ubezpieczeniowe rozwijaj± siê pod k±tem dostêpno¶ci swoich us³ug drog± Direct, czyli przez telefon i Internet. - Kierunki rozwoju tego systemu sprzeda¿y prawdopodobnie znajd± swoje rozwi±zanie w ponownej konsolidacji z innymi kana³ami dystrybucji, lub uzupe³nione zostan± us³ugami komplementarnymi - mówi Mozer. W Polsce ju¿ coraz mniej klientów wierzy w rzetelno¶æ tej us³ugi, poniewa¿ us³ugobiorcy coraz czê¶ciej w zawarciu umowy ubezpieczeniowej widz± co¶ wiêcej ni¿ tylko akt wystawienia polisy. Oczekuj± solidnego i kompetentnego zespo³u specjalistów, którzy zapewni± im fachowe doradztwo, opiekê oraz szybk±, sprawn± i rzeteln± likwidacjê szkody. Ubezpieczenia bêd± mia³y w ten sposób znów twarz konkretnej osoby – doradcy, nie za¶ postaæ portalu, który nie jest w stanie wykrzesaæ z siebie niezbêdnej w tej bran¿y empatii.
Dodatkowych informacji udzielaj±:
Paulina Popek
Prelite Agencja Public Relations
tel. 061 855 14 53-55
kom. 695 393 749
e-mail: p.popek@prelite.pl
Paulina Lis
Grupa Concordia
tel. 061 85 84 839
kom. 693 430 080
e-mail: paulina.lis@grupaconcordia.pl
Informacja prasowa Grupy Concordia z 01.12.09