Towarzystwo ubezpieczeñ ING przedstawi³o wyniki finansowe za 2009 r. Firma zanotowa³a wzrost zysków i mniejsze koszty. W 2010 r. ING poszerza ofertê produktow± i koncentruje siê na podwy¿szeniu poziomu satysfakcji swoich klientów.
- 2 mld 548 mln z³ sk³adek przypisanych brutto
- Wiêkszy przypis z polis indywidualnych ze sk³adk± regularn±
- Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe brutto: 7 mld 295 mln z³
- Mniejsze zaanga¿owanie w sprzeda¿ polisolokat we wspó³pracy z ING Bankiem ¦l±skim
- Nacisk na rozwój oferty d³ugoterminowych produktów bancassurance
- 3 mld 164 mln z³ wyp³aconych ¶wiadczeñ brutto
- Zakoñczenie kontraktów Polisy Lokacyjnej ING (2,2 mld z³) i Inwestycyjnej Lokaty Ubezpieczeniowej (0,3mld z³).
- Wzrost liczby wniosków o ca³kowit± warto¶æ wykupu i likwidacjê polisy
- Wzrost kapita³ów w³asnych do 673 mln z³
- Zatrzymanie dywidendy za 2008 r. i przeznaczenie w ca³o¶ci na kapita³ rezerwowy
Wybrane pozycje z wyniku finansowego po czwartym kwartale 2009 r.*
Warto¶æ w mln. PLN |
I-XII 2008 |
I-XII 2009 |
Kapita³y w³asne |
501 |
673 |
w tym kapita³ akcyjny |
41 |
41 |
Rezerwy techn.-ubezp. brutto |
7 751 |
7 295 |
Sk³adki przypisane brutto |
3 876 |
2 548 |
Aktywa na pokrycie rezerw |
7 955 |
7 961 |
Wyp³acone ¶wiadczenia brutto |
562 |
3 164 |
Koszty dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej |
329 |
299 |
Techniczny wynik ubezpieczeñ |
203 |
249 |
Wynik finansowy brutto |
206 |
241 |
Wynik finansowy netto |
165 |
195 |
*dane przed
audytem
Tomasz B³awat, prezes ING Towarzystwa Ubezpieczeñ na ¯ycie S.A.:
Wyniki finansowe w 2009 r.
Rok 2009 by³ dla ubezpieczycieli czasem trudnym. Mieli¶my do czynienia z realnym kryzysem w gospodarce, zmniejszeniem wydatków na us³ugi i konsumpcjê oraz spadkiem zaufania do instytucji finansowych. Mimo niesprzyjaj±cej sytuacji uda³o nam siê wypracowaæ wy¿szy zysk ni¿ w roku ubieg³ym (195 wobec 165 mln z³ rok wcze¶niej) i utrzymaæ wzrost sk³adki przypisanej brutto z indywidualnych ubezpieczeñ na ¿ycie ze sk³adk± regularn±. Nie by³oby to mo¿liwe, gdyby¶my nie wprowadzili bardziej restrykcyjnej polityki kosztowej (koszty ograniczone o blisko 30 mln z³ w stosunku do 2008 r.), du¿± rolê na tym polu odegra³o równie¿ zdywersyfikowanie oferty. W 2009 r. Polacy odwrócili siê od ubezpieczeñ inwestycyjnych na rzecz tych bardziej ochronnych i takie w³a¶nie postanowili¶my im zaoferowaæ. W po³owie roku wprowadzili¶my na rynek nowe umowy dodatkowe dotycz±ce powa¿nego zachorowania i pobytu w szpitalu, których sprzeda¿ przekroczy³a 650 tys. sztuk. W lipcu zaczêli¶my oferowaæ polisê ochronn± ING Smart, sprzedawan± równie¿ w systemie direct. D³ugoterminowe ubezpieczenia ochronne i ochronno-inwestycyjne stanowi± podstawê biznesu ING ¯ycie i w tym zakresie firma zamierza siê rozwijaæ. W ostatnim kwartale 2009 r. ograniczyli¶my sprzeda¿ „polisolokat” w ramach bancassurance, co mia³o wp³yw na przypis sk³adki (2 mld 548 mln wobec 3 mld 876 mln rok wcze¶niej) – to odzwierciedla nasz± obecn± strategiê koncentracji na ofercie ubezpieczeñ ochronnych ze sk³adk± regularn±, sprzedawanych g³ównie poprzez nasz± sieæ przedstawicieli ubezpieczeniowo-finansowych.
Strategia rozwoju na lata 2010-2015
Strategia ING ¯ycie na lata 2010-2015 zak³ada wzrost liczby klientów do 1 mln osób (wobec 0,5 mln obecnie) i zwiêkszenie udzia³ów rynkowych do 15 proc. To plan bardzo ambitny, ale pozostaj±cy w zgodzie z globaln± strategi± Grupy ING i mo¿liwy do zrealizowania. Przez 15 lat istnienia na polski rynku ING ¯ycie uda³o siê zbudowaæ sieæ wysoko wykwalifikowanych, profesjonalnych przedstawicieli i zró¿nicowan± ofertê produktow±, co mia³o wp³yw na osi±gniêcie przez nas pozycji drugiego najwiêkszego ubezpieczyciela na ¿ycie (po trzecim kwartale 2009 r.). Mamy wiêc silne podstawy, wiedzê i do¶wiadczenie, by dynamicznie rozwijaæ biznes i nie obawiamy siê podejmowaæ ryzykownych biznesowo dzia³añ. W lutym 2010 r. w naszej ofercie znalaz³o siê nowatorskie ubezpieczenie posagowe „W trosce o pewn± przysz³o¶æ”, z którym wi±¿emy du¿e nadzieje. Do tej pory Polacy niezbyt chêtnie siêgali po tego typu produkty – po trzecim kwartale 2009 r. odsetek ubezpieczeñ posagowych w¶ród ubezpieczeñ na ¿ycie ze sk³adk± regularn± wynosi³ 1% (wg danych KNF, mierzone warto¶ci± sk³adki przypisanej brutto). Nasz produkt jest niezwykle elastyczny, przejrzysty i przyjazny dla ubezpieczonego, daje mu wiêksze bezpieczeñstwo i pewno¶æ zbudowania kapita³u na przysz³o¶æ dziecka ni¿ np. konto oszczêdno¶ciowe czy fundusze inwestycyjne. Jednocze¶nie jest to kolejny krok w rozbudowie naszego portfela ubezpieczeñ ochronnych.
W biznesie ubezpieczeniowym ogromn± rolê odgrywa satysfakcja klienta. Towarzystwo ubezpieczeniowe musi zapewniaæ profesjonaln± i szybk± obs³ugê, musi równie¿ odpowiadaæ na klienckie potrzeby poprzez dopracowan± ofertê. Jako jedna z niewielu firm na polskim rynku w 2009 r. wdro¿yli¶my Net Promoter Score (wska¼nik rekomendacji). Dziêki temu na bie¿±co monitorujemy relacjê z klientami, pytamy ich o zadowolenie z
naszej obs³ugi (np. przy zakupie polisy, wyp³acie ¶wiadczenia czy kontakcie z naszym przedstawicielem) i prosimy wskazanie konkretnych obszarów, w których musimy siê poprawiæ. Zebrali¶my w ten sposób ju¿ kilkana¶cie tysiêcy cennych opinii i na ich bazie tworzymy nowe procesy i procedury, by nasi klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni ze wspó³pracy z ING ¯ycie.
Globalna sytuacja ING
W pa¼dzierniku 2009 r. Grupa ING og³osi³a zamiar rozdzielenia dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej i bankowej do koñca 2013 r. W ramach tego procesu czê¶æ ubezpieczeniowa upro¶ci procedury i przyjmie wspólne standardy w zakresie zarz±dzania ryzykiem, obs³ugi, czy rozwi±zañ IT. Dziêki temu ING na ca³ym ¶wiecie bêdzie mog³o zaoferowaæ produkty lepszej jako¶ci i podnie¶æ standard obs³ugi klienta. Konkretna droga do rozdzielenia ubezpieczeñ i bankowo¶ci jest ca³y czas starannie badana – preferowanym rozwi±zaniem jest wej¶cie na gie³dê czê¶ci ubezpieczeniowej (ang. IPO).
Dzia³alno¶æ ubezpieczeniowa ING cieszy siê du¿± popularno¶ci± zarówno na rynkach rozwiniêtych jak i rozwijaj±cych siê. Firma obecna jest w 26 pañstwach i ma 3. pozycjê na g³ównych rynkach rozwijaj±cych siê i 3. pozycjê w krajach Beneluksu i USA. W Polsce ING ¯ycie jest drugim najwiêkszym ubezpieczycielem na ¿ycie pod wzglêdem ca³kowitej sk³adki przypisanej brutto*. W najbli¿szych miesi±cach i latach zamierzamy wzmocniæ swoj± pozycjê.
Kontakt:
Beata Zduñczyk-Skup
Tel: 22 522 00 14
E-mail: beata.zdunczyk-skup@ingcentrala.pl
Piotr Papaj
Tel: 22 522 05 18
E-mail: piotr.papaj@ingcentrala.pl
Informacja prasowa ING ¯ycie z dnia 23.02.2010 r.