Wczoraj prezes PZU SA Andrzej Klesyk zaprezentowa³ strategiê Grupy PZU na lata 2009-2011. Jej podstawowe za³o¿enia to: zahamowanie spadku udzia³u w rynku i powiêkszenie przypisu sk³adki, dziêki czemu ubezpieczyciel w perspektywie trzech lat ma byæ najwiêksz± firm± w naszym regionie Europy.
Swoje cele Grupa PZU ma osi±gn±æ poprzez wprowadzenie nowych kana³ów sprzeda¿y (np. direct), reorganizacjê i rozbudowê oraz dostarczenie nowych instrumentów dzia³ania ju¿ istniej±cym (rozbudowa sieci sprzeda¿y, ujednolicenie systemu IT).
Maj± siê pojawiæ równie¿ nowe us³ugi, jak np. assistance, firma chce ujednoliciæ i od¶wie¿yæ wizerunek swojej marki, przewidziane s± akwizycje zagraniczne i krajowe (w pierwszym przypadku w grê wchodz± firmy ubezpieczeniowe, w drugim- bank i towarzystwo emerytalne). W ofercie produktowej filarami sprzeda¿y bêd± ubezpieczenia komunikacyjne, grupowe na ¿ycie i zdrowotne.
Zdaniem ekspertów, strategia ubezpieczyciela jest ambitna, ale raczej zbyt optymistyczna. W wyra¿onej dla „Parkietu” opinii Marcina Mazurka, szefa firmy doradczej Intelace Research, uratowanie przypisu przez spó³kê maj±tkow±, czyli PZU SA, nie bêdzie ³atwym zadaniem. Mazurek uwa¿a, ¿e w celu realizacji tego za³o¿enia towarzystwo musia³oby radykalnie obci±æ ceny i poszerzyæ kana³y dystrybucji o banki i platformê online. Ekspert twierdzi, ¿e to spowoduje na pocz±tek pogorszenie wyników.
Mazurek komentuje równie¿ chêæ bycia przez Grupê PZU najbardziej zorientowan± na klienta firm± w regionie. Jego zdaniem w przypadku tak rozleg³ego i trudnego w zarz±dzaniu organizmu, jakim jest najwiêkszy polski ubezpieczyciel, wydaje siê pobo¿nym ¿yczeniem. Z kolei ekspansjê na rynku ubezpieczeñ zdrowotnych i emerytalnych szef Intelace Research uwa¿a za dobre posuniêcie ze strony firmy.
Jerzy Lisiecki, szef International Risk and Corporate Advisory ma w±tpliwo¶ci co do terminowej realizacji za³o¿onej przez strategiê zmiany systemu IT, którym pos³uguje siê ubezpieczyciel Lisiecki zwraca uwagê, ¿e w Grupie PZU funkcjonuje w tej chwili kilkadziesi±t systemów i ich ujednolicenie bêdzie czasoch³onne, zajmie lata.
Marcin Mazurek ma równie¿ w±tpliwo¶ci co do tego, w jaki sposób Grupa PZU chce byæ najwiêksz± firm± ubezpieczeniow± w regionie, je¶li wyklucza akwizycje na rynku rosyjskim. Warto przypomnieæ, ¿e prezes Klesyk podczas omawiania potencjalnych kierunków akwizycji Grupy PZU wykluczy³ kierunek rosyjski.
Natomiast Jerzy Lisiecki zwraca uwagê, ¿e w strategii nie ma ani s³owa o konflikcie akcjonariuszy PZU SA(Eureko, Skarb Pañstwa) i jego wp³ywie na realizacjê strategii.
¬ród³o: Parkiet
JT