X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Problem amortyzacji czê¶ci w likwidacji szkody z OC komunikacyjnego

2010-10-25 08:38 poniedzia³ek
Pomniejszenie warto¶ci czê¶ci koniecznych do naprawy pojazdu (tzw. potr±cenie amortyzacyjne lub merkantylny ubytek warto¶ci) w przypadku likwidacji szkody w ramach obowi±zkowego ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego

Rzecznik Ubezpieczonych od d³u¿szego czasu zajmuje siê problemem dokonywania przez zak³ady ubezpieczeñ potr±ceñ amortyzacyjnych (zwanych te¿ czasami urealnieniem na czê¶ci albo merkantylnym ubytkiem warto¶ci) czê¶ci zamiennych przy wyliczaniu kwoty nale¿nego odszkodowania dochodzonego przez osobê poszkodowan± w ramach umowy obowi±zkowego ubezpieczenia odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.

W praktyce oznacza to, i¿ w ocenie zak³adu ubezpieczeñ zastosowanie nowych czê¶ci do naprawy pojazdu w sytuacji, kiedy pojazd nie jest pojazdem dopiero co zakupionym (nowym), spowoduje bezpodstawne wzbogacenie siê poszkodowanego, bowiem uszkodzone elementy pojazdu by³y ju¿ czê¶ciowo zu¿yte. Urealnienie warto¶ci czê¶ci zamiennych stosuje siê w powi±zaniu z okresem eksploatacji pojazdu, bowiem w ocenie zak³adów ubezpieczeñ oczywiste jest, ¿e zarówno sam pojazd, jak i zamontowane w nim elementy trac± z up³ywem czasu na warto¶ci, a zatem z tych wzglêdów, bior±c pod uwagê wiek i markê pojazdu przy wyliczaniu warto¶ci czê¶ci na potrzeby odszkodowania, istnieje konieczno¶æ zastosowania wspó³czynników urealniaj±cych ich warto¶æ.

W argumentacji prezentowanej przez zak³ady ubezpieczeñ osobom poszkodowanym mo¿na odnale¼æ wyja¶nienia wskazuj±ce, i¿ istot± stosowania w wycenach wysoko¶ci szkód komunikacyjnych likwidowanych w ramach OC sprawcy wypadku/kolizji drogowej wspó³czynników urealniaj±cych warto¶ci czê¶ci, nie jest a priori unikniêcie wzbogacenia poszkodowanego poprzez u¿ycie do naprawy czê¶ci zakupionych po cenach maksymalnych, za¶ zasadnicz± kwesti± jest zastosowanie optymalnego, ekonomicznego sposobu przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody.

Ponadto, mo¿na spotkaæ argument dotycz±cy konieczno¶ci badania obecnych rynkowych realiów ekonomicznych, podkre¶laj±cy przy tym, i¿ ustalenie kosztów naprawy kilkuletniego pojazdu na maksymalnym poziomie cenowym, stosowanym przez autoryzowane stacje obs³ugi pojazdu, wykracza poza normalne nastêpstwo szkody okre¶lone w art. 361 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny[1]. W konsekwencji wyliczone ceny czê¶ci koniecznych do naprawy pojazdu, a zatem i nale¿na kwota odszkodowania zostaje pomniejszona o okre¶lony procent ubytku warto¶ci czê¶ci wyliczony przez zak³ad ubezpieczeñ wed³ug sobie tylko znanych wspó³czynników. Z praktyki dzia³añ zak³adów ubezpieczeñ zaobserwowanej przez Rzecznika Ubezpieczonych w trakcie prowadzonych postêpowañ skargowych mo¿na wskazaæ, i¿ najczê¶ciej stopieñ amortyzacji okre¶lany jest na poziomie 50 albo 60%.

W odniesieniu do wieku pojazdu poszkodowanego mo¿na zaobserwowaæ ró¿ne praktyki, tzn. amortyzacje dokonywane s± w pojazdach kilkuletnich, kilkunastoletnich, jak równie¿ wystêpuj± sytuacje dokonywania potr±ceñ odszkodowania w pojazdach rocznych czy te¿ dwuletnich.

Obserwacja rynku wskazuje, i¿ zak³ady ubezpieczeñ dokonuj± potr±ceñ zarówno wtedy, kiedy szkoda rozliczana jest w formie kosztorysu, czyli w³a¶ciciel uszkodzonego pojazdu otrzymuje od zak³adu ubezpieczeñ ¶wiadczenie pieniê¿ne na podstawie dokumentu finansowego wyliczaj±cego przewidywane koszty zwi±zane z wykonaniem naprawy uszkodzonego pojazdu, jak równie¿ wówczas, kiedy poszkodowany lub upowa¿niony zak³ad naprawczy przedstawi fakturê za naprawê pojazdu. W tym pierwszym przypadku dokonywane przez zak³ady ubezpieczeñ pomniejszenia z tytu³u amortyzacji uzewnêtrznione s± informacj± na kosztorysie wyliczaj±cym przewidywane koszty naprawy, i¿ ceny czê¶ci które maj± zostaæ u¿yte do naprawy zosta³y pomniejszone o procent potr±cenia amortyzacyjnego (najczê¶ciej w wysoko¶ci 50%). W drugiej sytuacji o fakcie, i¿ zak³ad ubezpieczeñ dokona³ potr±cenia kwoty odszkodowania o wysoko¶æ amortyzacji  ¶wiadcz± odrêcznie naniesione poprawki na kopii faktury dokumentuj±cej wykonan± naprawê pojazdu oraz informacje uzyskane w zak³adzie ubezpieczeñ o dokonanej weryfikacji rachunków za naprawê pojazdu o wspó³czynnik amortyzacji.

W ocenie Rzecznika Ubezpieczonych w wiêkszo¶ci sytuacji takie dzia³ania zak³adów ubezpieczeñ, tzn. dokonywanie pomniejszenia kwoty odszkodowania o wspó³czynnik amortyzacji, zwany te¿ czasami urealnieniem na czê¶ci albo merkantylnym ubytkiem warto¶ci  jest nieuprawnione i nie znajduje potwierdzenia w obowi±zuj±cych normach prawnych oraz orzecznictwie.

Zgodnie z tre¶ci± art. 34 ust. 1 i art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowi±zkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych[2] odszkodowanie ustala siê i wyp³aca w granicach odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadacza lub kieruj±cego pojazdem mechanicznym, je¿eli s± oni zobowi±zani do odszkodowania za wyrz±dzon± w zwi±zku z ruchem tego pojazdu szkodê. Wysoko¶æ odszkodowania ubezpieczeniowego ¶wiadczonego z tytu³u ubezpieczenia OC zakre¶lona jest wiêc granicami odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadacza, (kieruj±cego pojazdem). Do rozstrzygniêcia o odszkodowaniu ubezpieczeniowym przy ubezpieczaniu OC koniecznym jest siêgniêcie do ogólnych regu³ kodeksu cywilnego odnosz±cych siê do zakresu odszkodowania oraz wyboru przez poszkodowanego sposobu naprawienia szkody.

Stosownie do tre¶ci z art. 361 § 1 k.c., obowi±zek naprawienia szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniós³ oraz korzy¶ci, które móg³by osi±gn±æ, gdyby szkody mu nie wyrz±dzono. Zasad± jest, ¿e naprawienie szkody polega na przywróceniu stanu poprzedniego, chyba ¿e poszkodowany wybra³ ¶wiadczenie polegaj±ce na zap³acie odpowiedniej sumy pieniê¿nej albo za ¶wiadczeniem w pieni±dzu przemawiaj± szczególne okoliczno¶ci. Analiza tre¶ci art. 361 k.c. umo¿liwia stwierdzenie, i¿ ¶wiadczenie odszkodowawcze powinno uwzglêdniaæ, w przypadku uszkodzenia rzeczy, wszelkie celowe i ekonomicznie uzasadnione wydatki poniesione w celu przywrócenia stanu poprzedniego rzeczy. Nie ulega zatem w±tpliwo¶ci, ¿e w przypadku zaistnienia zdarzenia powoduj±cego powstanie szkody, poszkodowani powinni otrzymaæ jej pe³n± kompensatê. Przywrócenie uszkodzonej rzeczy do stanu poprzedniego powinno obejmowaæ doprowadzenie jej do stanu u¿ywalno¶ci i jako¶ci w zakresie istniej±cym przed wypadkiem. Zgodnie za¶ z tre¶ci± art. 363 § 1 k.c.: „naprawienie szkody powinno nast±piæ, wed³ug wyboru poszkodowanego, b±d¼ przez przywrócenie stanu poprzedniego, b±d¼ przez zap³atê odpowiedniej sumy pieniê¿nej. Jednak¿e gdyby przywrócenie stanu poprzedniego by³o niemo¿liwe albo gdyby poci±ga³o za sob± dla zobowi±zanego nadmierne trudno¶ci lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza siê do ¶wiadczenia w pieni±dzu". Z zasady wyra¿onej w art. 363 §1 k.c., a ponadto z podstawowej normy art. 361 §2 k.c. wynika zatem, ¿e je¿eli do osi±gniêcia celu jakim jest przywrócenie uszkodzonego pojazdu do stanu sprzed szkody konieczne jest u¿ycie nowych czê¶ci i innych materia³ów, to poniesione na nie wydatki wchodz± w sk³ad kosztów naprawienia szkody, które osoba zobowi±zana do naprawienia szkody, b±d¼ te¿ zak³ad ubezpieczeñ ¶wiadcz±cy ochron± gwarancyjn± obowi±zany jest zwróciæ poszkodowanemu. Postawiona teza, w ocenie Rzecznika Ubezpieczonych, znajduje potwierdzenie równie¿ w orzecznictwie oraz stanowisku doktrynie, które zosta³o przedstawione w dalszej czê¶ci artyku³u.

Nale¿y równie¿ dodaæ, i¿ de lege lata brak jest przepisu prawa materialnego na gruncie ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych, który zezwala³by na dokonywanie potr±ceñ amortyzacyjnych, a co za tym idzie wy³±cza³ lub ogranicza³ stosowanie art. 361 §2 k.c. Zmniejszenie odszkodowania w ¶wietle kodeksu cywilnego dopuszczalne jest jedynie w oparciu o art. 362 k.c. b±d¼ art. 440 k.c. Pierwszy z nich wskazuje jako podstawê zmniejszenia obowi±zku naprawienia szkody sytuacjê, gdy poszkodowany przyczyni³ siê do powstania lub zwiêkszenia szkody. Przepis ten w sposób oczywisty nie mo¿e stanowiæ podstawy do dokonania potr±ceñ amortyzacyjnych przy restytucji naturalnej w zaistnia³ej sytuacji faktycznej. Wed³ug natomiast art. 440 k.c. ograniczenie obowi±zku naprawienia szkody jest mo¿liwe stosownie do okoliczno¶ci, je¿eli ze wzglêdu na stan maj±tkowy poszkodowanego lub osoby odpowiedzialnej za szkodê wymagaj± tego zasady wspó³¿ycia spo³ecznego. Równie¿ w przypadku tej instytucji trudno mówiæ, i¿ stanowi ona legitymacjê do dokonania potr±ceñ amortyzacyjnych. Wyra¼nie bowiem z tre¶ci tego przepisu wynika, i¿ ograniczenie wysoko¶ci obowi±zku naprawienia szkody implikowane jest jedynie przyczyn± w postaci stanu maj±tkowego poszkodowanego lub osoby odpowiedzialnej za szkodê, nie za¶ faktem konieczno¶ci urealnienia zastosowania nowych czê¶ci oryginalnych w celu przywrócenia uszkodzonego pojazdu do stanu poprzedniego.

Zak³ady ubezpieczeñ, uzasadniaj±c swoje stanowisko wskazuj±, i¿ zastosowanie urealnienia na nowe czê¶ci w wysoko¶ci np. 50% w poje¼dzie, którego wiek wynosi np. 6 lat, jest jak najbardziej zasadne, bowiem zastosowanie nowych czê¶ci spowoduje wzrost warto¶ci pojazdu i z tych wzglêdów nale¿y miarkowaæ wysoko¶æ kwoty nale¿nego odszkodowania. Konsekwentnie stosuj±c wiêc tak± logikê rozumowania, w sytuacji, kiedy wiek pojazdu poszkodowanego wynosi³by 9 lat, wspó³czynnik amortyzacji powinien wynosiæ 75%, za¶ w sytuacji, kiedy pojazd u¿ytkowany by³by przez 12 lat, amortyzacja na czê¶ci powinna wynosiæ 100% (wed³ug zasady 6 letni pojazd - wspó³czynnik amortyzacji w wysoko¶ci 50%; pojazd 12 letni - wspó³czynnik amortyzacji w wysoko¶ci 100%), zatem w takiej sytuacji poszkodowany nie powinien w ogóle otrzymaæ jakiejkolwiek kwoty odszkodowania, a byæ mo¿e powinien jeszcze zwróciæ poniesione przez zak³ad ubezpieczeñ koszty prowadzonego postêpowania likwidacyjnego. Jednak¿e - w mojej ocenie - nale¿y wskazaæ, i¿ taka alogiczna konkluzja by³aby sprzeczna nie tylko z tre¶ci± art. 361 § 2 k.c., który odzwierciedla cywilistyczn± zasadê pe³nej kompensacji szkody jak równie¿ stanowiskiem doktryny i judykatury, zaprezentowanym poni¿ej. Warunkiem nieodzownym do przyjêcia takiego rozumowania by³aby równie¿ konieczno¶æ zmiany przepisów kodeksu cywilnego (np. poprzez zmianê tre¶ci art. 440 k.c.), które musia³yby na pierwszym miejscu wyeksponowaæ interes sprawcy szkody, a tym samym poprzez takie miarkowanie odszkodowania, jak w przedstawionym wy¿ej przyk³adzie, podwa¿yæ funkcjê kompensacyjn± odpowiedzialno¶ci cywilnej.

Analiza orzecznictwa oraz tez zawartych w doktrynie prawa cywilnego uzasadnia konkluzjê, i¿ powszechne jest stanowisko wskazuj±ce, ¿e je¿eli dla osi±gniêcia celu naprawienia szkody, którym jest przywrócenie uszkodzonego pojazdu do takiego stanu u¿ywalno¶ci, jaki istnia³ przed wyrz±dzeniem szkody, konieczne jest u¿ycie nowych czê¶ci (brak jest mo¿liwo¶ci dokonania lakierowania, prostowania, naprawiania uszkodzonych czê¶ci pojazdu), to poniesione na nie wydatki wchodz± w sk³ad niezbêdnych i ekonomicznie uzasadnionych kosztów naprawy pojazdu.

Egzemplifikacjê powy¿szego stanowiska, potwierdzaj±cego jednocze¶nie bezzasadno¶æ stosowania a priori w ka¿dej sytuacji potr±ceñ amortyzacyjnych, stanowi± wyroki S±du Najwy¿szego z dnia 20 pa¼dziernika 1972 r. (sygn. akt II CR 425/72, opubl. OSNC 1973, nr 6, poz. 111); z dnia 5 listopada 1980 r. (sygn. akt III CRN 223/80, opubl. OSNC 1981, nr 10, poz. 186); z dnia 25 kwietnia 2002 r. (sygn. akt I CKN 1466/99, opubl. OSNC 2003, nr 5, poz. 64), czy te¿ wyrok S±du Najwy¿szego z dnia 11 czerwca 2003 r. (sygn. akt V CKN 308/01, niepubl.). W szczególno¶ci SN w uzasadnieniu wyroku z dnia 20 pa¼dziernika 1972 r. wskaza³, i¿: „Z zasady, wyra¿onej w art. 363 § 1 k.c., a ponadto z podstawowej normy art. 361 § 2 k.c. wynika równie¿, ¿e w wypadku uszkodzenia rzeczy w stopniu umo¿liwiaj±cym przywrócenie jej do stanu poprzedniego osoba odpowiedzialna za szkodê obowi±zana jest zwróciæ poszkodowanemu wszelkie celowe, ekonomicznie uzasadnione wydatki, poniesione w celu przywrócenia stanu poprzedniego rzeczy uszkodzonej. Do wydatków tych nale¿y zaliczyæ w zasadzie tak¿e koszt nowych czê¶ci i innych materia³ów, których u¿ycie by³o niezbêdne do naprawienia uszkodzonej rzeczy.

Odmienny pogl±d S±du Wojewódzkiego prowadzi do niemo¿liwego do przyjêcia wniosku, ¿e w sytuacji gdy uszkodzona zosta³a rzecz ju¿ czê¶ciowo u¿ywana, to ciê¿ar jej przywrócenia do stanu poprzedniego spoczywa czê¶ciowo na poszkodowanym. Do takiego obci±¿enia poszkodowanego skutkami zawinionego dzia³ania sprawcy szkody lub innej osoby odpowiedzialnej cywilnie za tê szkodê nie ma uzasadnionej podstawy prawnej. Przywrócenie bowiem rzeczy uszkodzonej do stanu poprzedniego polega na doprowadzeniu jej do stanu u¿ywalno¶ci w takim zakresie, jaki istnia³ przed wyrz±dzeniem szkody. Je¿eli do osi±gniêcia tego celu konieczne jest u¿ycie nowych elementów i materia³ów, to poniesione na to wydatki wchodz± w sk³ad kosztu naprawienia szkody przez przywrócenie rzeczy do stanu poprzedniego, a w konsekwencji wydatki te w ostatecznym wyniku obci±¿aj± osobê odpowiedzialn± za szkodê".

Podobne tezy zawar³ SN w uzasadnieniu wyroku z dnia 5 listopada 1980 r: „(...) w razie uszkodzenia rzeczy w stopniu umo¿liwiaj±cym przywrócenie jej do stanu poprzedniego osoba odpowiedzialna za szkodê obowi±zana jest zwróciæ poszkodowanemu wszelkie celowe, ekonomicznie uzasadnione wydatki poniesione w celu przywrócenia stanu poprzedniego rzeczy uszkodzonej. Do wydatków tych nale¿y zaliczyæ tak¿e koszt nowych czê¶ci i innych materia³ów, których u¿ycie by³o niezbêdne do naprawienia uszkodzonej rzeczy. Poszkodowany, chc±c przywróciæ stan poprzedni uszkodzonego w wypadku pojazdu, nie ma mo¿liwo¶ci zakupu starych czê¶ci czy te¿ nie ma mo¿liwo¶ci ¿±dania, aby stacja obs³ugi wykonuj±ca naprawê w miejsce uszkodzonych w czasie wypadku czê¶ci pojazdu wmontowa³a stare czê¶ci ju¿ czê¶ciowo zu¿yte".

Jednocze¶nie S±d Najwy¿szy w przedmiotowym wyroku wskaza³, i¿ mo¿liwo¶æ zastosowania zasady compensatio lucri cum damno, (skompensowania uszczerbku doznanego przez poszkodowanego z uzyskan± przez niego korzy¶ci±), czyli pomniejszenia kwoty odszkodowania z uwagi na zwiêkszenie warto¶ci rzeczy (samochodu) po naprawie mo¿na by uwzglêdniæ tylko wówczas, gdyby chodzi³o o wykonanie napraw takich uszkodzeñ, które istnia³y przed wypadkiem, albo ulepszeñ w stosunku do stanu przed wypadkiem. Poszkodowany by³by zatem zobowi±zany do zwrotu nadwy¿ki warto¶ci, je¿eli naprawa pojazdu obejmowa³aby uszkodzenia istniej±ce przed wyrz±dzeniem szkody albo polega³aby na dokonaniu ulepszeñ w porównaniu do stanu poprzedniego. W wyroku z dnia 25 kwietnia 2002 r., choæ stan faktyczny dotyczy³ wyp³aty odszkodowania w ramach ubezpieczenia autocasco to warto jednak¿e wskazaæ na stanowisko i argumentacjê SN, które to analogicznie mo¿e znale¼æ zastosowanie w przypadku likwidacji szkody w ramach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Mianowicie SN podkre¶li³, i¿ ubezpieczony nabywaj±c czê¶ci samochodowe - nie ma obowi±zku poszukiwaæ sprzedawcy oferuj±cego je najtaniej, a tak¿e, ¿e warto¶æ czê¶ci zamiennych do samochodów zagranicznych nale¿y ustaliæ wed³ug cen stosowanych w przedstawicielstwach marek tych pojazdów lub autoryzowanych stacjach obs³ugi.

Podobne stanowisko przyjmuje doktryna prawa ubezpieczeniowego. Jak wskazywa³ A. W±siewicz[3] - w sytuacji uszkodzenia czê¶ci pojazdu, powinny byæ one zast±pione nowymi, je¿eli wskutek uszkodzenia nast±pi³o obni¿enie ich warto¶ci u¿ytkowej, a ewentualna naprawa nie przywróci im w pe³ni tej warto¶ci, za¶ zasada zast±pienia czê¶ci zniszczonych lub uszkodzonych czê¶ciami nowymi dotyczy równie¿ przypadku u¿ycia do naprawy pojazdu ulepszonych i zmodernizowanych czê¶ci lub zespo³ów, których przed wypadkiem nie mia³, je¿eli naprawienie pojazdu bez tych czê¶ci jest niemo¿liwe. Podobnie wskazywa³ A. Szpunar, i¿ zgodnie z przyjêt± teori± ró¿nicy nale¿y uwzglêdniaæ zmiany w warto¶ci ca³ego maj±tku, zatem w razie utraty w³asno¶ci poszkodowany mo¿e domagaæ siê sumy pieniê¿nej potrzebnej do nabycia nowej rzeczy[4].

Maj±c na wzglêdzie ostateczne rozstrzygniêcie pojawiaj±cych siê w praktyce rozbie¿no¶ci, Rzecznik Ubezpieczonych w dniu 5 sierpnia 2005 r. zwróci³ siê do S±du Najwy¿szego z wnioskiem o nastêpuj±cej tre¶ci: Czy na podstawie przepisów art. 13 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych, UFG i PBUK zak³ad ubezpieczeñ wyp³acaj±c odszkodowanie z umowy ubezpieczenia odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych mo¿e: pomniejszyæ je o ró¿nicê miêdzy warto¶ci± nowych czê¶ci potrzebnych do jego naprawy a warto¶ci± wynikaj±c± ze stopnia ich zu¿ycia oraz ograniczyæ poszkodowanym prawo do wyboru rodzaju czê¶ci zamiennych potrzebnych do naprawy pojazdu?

W uzasadnieniu do postanowienia z dnia 24 lutego 2006 r. (sygn. akt III CZP 91/05),w którym S±d Najwy¿szy merytorycznie odniós³ siê do wniosku Rzecznika, S±d wyra¼nie i jednoznacznie wskaza³, i¿: „W wiêkszo¶ci wypadków konieczne jest nabycie elementów, w celu ich monta¿u w zamian za czê¶ci zniszczone lub uszkodzone. Poszkodowany podejmuje jednak w tym przedmiocie autonomiczn± decyzjê (wyrok z dnia 11 czerwca 2003 r., sygn. akt V CKN 308/01, niepubl.), której ubezpieczyciel nie mo¿e nakazaæ lub zakazaæ, poniewa¿ jego ¶wiadczenie ogranicza siê do wyp³acenia usprawiedliwionej kwoty". Dalej w uzasadnieniu postanowienia S±d Najwy¿szy wskaza³, i¿ nie ma katalogu sytuacji usprawiedliwiaj±cych konieczno¶æ zastosowania przy naprawie czê¶ci nowych i sporz±dzenie takiego katalogu ze wzglêdu na bogactwo okoliczno¶ci faktycznych by³oby niemo¿liwie, jednak¿e w szczególno¶ci mo¿e to byæ motywowane wzglêdami technicznymi, bezpieczeñstwa, estetyki, trwa³o¶ci czê¶ci zamiennych oraz skutków zwi±zanych z wi±¿±cymi poszkodowanego umowami gwarancji, umowami serwisowymi, itp. Jednocze¶nie SN wskaza³, i¿ w pewnych sytuacjach mo¿e doj¶æ do kolizji zasady wykluczaj±cej wzbogacenie siê poszkodowanego wskutek naprawienia szkody z zasad± pe³nego odszkodowania, jednak¿e ze wzglêdu na wyrz±dzenie szkody czynem niedozwolonym, zasady s³uszno¶ci nakazywa³yby w takim wypadku udzieliæ ochrony interesom poszkodowanego.      

Reasumuj±c, w ocenie Rzecznika Ubezpieczonych przepis art. 361 k.c. nak³ada na zak³ady ubezpieczeñ obowi±zek poniesienia, w ramach kosztów naprawy pojazdu w przypadku dochodzenia przez poszkodowanego odszkodowania w ramach obowi±zkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (niezale¿nie od tego czy szkoda likwidowana jest metod± kosztorysow± czy te¿ rachunkow±), równie¿ koszt zakupu nowych czê¶ci i materia³ów, je¿eli s± one niezbêdne, aby poszkodowany móg³ przywróciæ stan pojazdu sprzed wypadku, co znajduje potwierdzenie zarówno w powo³ywanym wy¿ej orzecznictwie jak i pogl±dach doktryny.

W konsekwencji nale¿y przyj±æ, i¿ naprawienie pojazdu czê¶ciami nowymi nie stanowi przysporzenia po stronie poszkodowanego. Nie mo¿na ¿±daæ od poszkodowanego, by zast±pi³ czê¶ci zniszczone, czê¶ciami u¿ywanymi o podobnym stopniu zniszczenia, czy te¿ aby zak³ad naprawczy, dokonuj±cy naprawy w miejsce uszkodzonych czê¶ci, wmontowa³ stare czê¶ci czê¶ciowo zu¿yte. Tak wiêc zastosowanie potr±ceñ amortyzacyjnych pozbawione jest nie tylko podstawy prawnej ale prowadzi równie¿ do niedopuszczalnej sytuacji, w której nastêpuje czê¶ciowe przeniesienie na poszkodowanego ciê¿aru przywrócenia uszkodzonej rzeczy do stanu poprzedniego - w oderwaniu od rzeczywistego obowi±zku odszkodowawczego sprawcy szkody i tylko z tej przyczyny, i¿ rzecz uszkodzona by³ ju¿ czê¶ciowo u¿ywana.

Zwiêkszenie warto¶ci samochodu po naprawie (czyli dokonywanie tzw. potr±ceñ amortyzacyjnych) mo¿na by uwzglêdniæ tylko wówczas, gdyby chodzi³o o wykonanie napraw takich uszkodzeñ, które istnia³y przed wypadkiem, albo ulepszeñ w stosunku do stanu przed wypadkiem. Jednak¿e, zak³ad ubezpieczeñ powinien ka¿dorazowo przedstawiæ dowody wraz z uzasadnieniem, i¿ naprawa pojazdu w oparciu o ceny czê¶ci nowych spowoduje wzrost warto¶ci pojazdu poszkodowanego oraz jednocze¶nie istnia³y uszkodzenia niektórych elementów pojazdu jeszcze przed zdarzeniem, które skutkowa³o odpowiedzialno¶ci± ubezpieczyciela. Jednak¿e, w takiej sytuacji (kolizji zasady bezpodstawnego wzbogacenia poszkodowanego z zasad± pe³nego odszkodowania), nale¿a³oby rozpatrzyæ czy zasady s³uszno¶ci nie przemawia³yby za stanowiskiem prymatu ochrony interesów osoby poszkodowanej, która dozna³a szkody nie ze swojej winy wskutek deliktu sprawcy.


Bart³omiej Chmielowiec - g³ówny specjalista w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych




[1] Dz. U. nr 16, poz. 93 z pó¼n. zm. (dalej: k.c.).

[2] Dz. U. z 2003 r., nr 124, poz. 1152 z pó¼n. zm. (dalej: ustawa o ubezpieczeniach obowi±zkowych).

[3] A. W±siewicz, Ubezpieczenia Komunikacyjne, Branta, Bydgoszcz 1996, s. 87-89.

[4] A. Szpunar, Odszkodowanie za szkodê maj±tkow±. Szkoda na mieniu i na osobie, Branta, Bydgoszcz 1999.