95% Polaków uwa¿a siê za osoby odpowiedzialne. Czy rzeczywi¶cie tak jest? Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie ING ¯ycie przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC, pomiêdzy deklaracjami a prawdziwym zachowaniem respondentów pojawiaj± siê ró¿nice.
ING ¯ycie postanowi³o sprawdziæ, jak Polacy rozumiej± odpowiedzialne postawy w ¿yciu codziennym oraz jak przek³adaj± siê one na sferê finansow±. W tym celu zosta³y przeprowadzone badania, które sta³y siê podstaw±
do stworzenia raportu „Sztuka odpowiedzialno¶ci”. Z analiz wynika, ¿e 95% Polaków uwa¿a siê za osoby odpowiedzialne. Zdaniem respondentów odpowiedzialne zachowanie mo¿e przejawiaæ siê na ró¿ne sposoby. 27% badanych czuje siê odpowiedzialnie troszcz±c siê o dzieci, 25% - dbaj±c o rodzinê, a 23% - dobrze wykonuj±c swoj± pracê. Odpowiedzialno¶æ jest równie¿ cech± aspiracyjn±. Jak pokazuj± badania jest ona wa¿niejsza nawet ni¿ pieni±dze – prawie 70% respondentów uwa¿a, ¿e wola³aby byæ biedna, ale odpowiedzialna. Cecha ta jest tak¿e ceniona u innych osób z najbli¿szego otoczenia. 3/4 kobiet oraz blisko 1/2 mê¿czyzn wymienia odpowiedzialno¶æ jako najwa¿niejsz± cechê idealnego partnera.
Wojna p³ci a odpowiedzialno¶æ
Wspó³cze¶ni Polacy deklaruj± równouprawnienie w podziale obowi±zków domowych oraz wychowaniu dzieci. Zdaniem 80% badanych mê¿czy¼ni s± odpowiedzialni za prowadzenie domu w takim samym stopniu, jak kobiety. Te same badania pokazuj± jednak, ¿e w polskim spo³eczeñstwie nadal utrzymuje siê tradycyjny podzia³ zadañ. W wiêkszo¶ci gospodarstw domowych to kobieta gotuje, sprz±ta oraz pierze, natomiast do mê¿czyzny nale¿y utrzymanie rodziny. Rozd¼wiêk pomiêdzy deklaracjami Polaków, a ich zachowaniem w ¿yciu codziennym, wynika z ró¿nic w podej¶ciu do odpowiedzialno¶ci kobiet oraz mê¿czyzn. Kobietom odpowiedzialno¶æ kojarzy siê z trosk± o dom i rodzinê, podczas gdy mê¿czy¼ni koncentruj± siê na odpowiedzialno¶ci finansowej. Jak widaæ, rewolucja obyczajowa zwi±zana z przejmowaniem obowi±zków mê¿czyzn przez kobiety, i na odwrót, nie zakorzeni³a siê jeszcze w polskim spo³eczeñstwie. Zmieni³a natomiast rozumienie odpowiedzialno¶ci – choæ wi±¿e siê ona z wieloma obowi±zkami, nie musi byæ nudna. Wiêkszo¶æ Polaków twierdzi, ¿e mo¿na byæ odpowiedzialnym nie rezygnuj±c ze swoich pasji i marzeñ. Wrêcz przeciwnie, odpowiedzialna osoba umie znale¼æ czas, aby rozwijaæ swoje zainteresowania.
Odpowiedzialno¶æ w ¶wiecie finansów
Odpowiedzialno¶æ finansowa najczê¶ciej kojarzy siê Polakom z umiejêtnym planowaniem i kontrol± wydatków oraz zabezpieczeniem potrzeb rodziny. Przesz³o 80% badanych uwa¿a siê za osoby odpowiedzialne finansowo, podczas gdy równocze¶nie ponad 1/3 Polaków deklaruje, ¿e woli wydaæ pieni±dze na nowy telewizor, ni¿ od³o¿yæ je z my¶l± o przysz³o¶ci. Polacy przyznaj± siê tak¿e do innych nierozwa¿nych zachowañ finansowych. Najczê¶ciej ulegaj± impulsywnym zakupom, a w dalszej kolejno¶ci zdarza im siê ¿yæ ponad stan, czy nie sp³acaæ kredytów i po¿yczek. Jedynie co pi±ty Polak twierdzi, ¿e tego typu zachowania w ogóle go nie dotycz±. Badania przeprowadzone na zlecenie ING ¯ycie pokazuj±, ¿e jednym z g³ównych przejawów odpowiedzialno¶ci finansowej jest troska o rodzinê – czyli zabezpieczenie jej obecnych i przysz³ych potrzeb finansowych. Zdaniem ponad 80% Polaków odpowiedzialny cz³owiek powinien byæ ubezpieczony na ¿ycie. Jednocze¶nie jedynie co pi±ty Polak posiada indywidualn± polisê na ¿ycie. Dlaczego? Pomimo ¿e doceniamy posiadanie ubezpieczenia, to jednak znajdujemy wymówki, aby z niego nie korzystaæ. Do najczê¶ciej wymienianych powodów nieposiadania ubezpieczenia na ¿ycie nale¿y brak refleksji. Mo¿e to wynikaæ z faktu, ¿e Polacy nie lubi± my¶leæ o trudnych tematach wi±¿±cych siê z chorob± lub ¶mierci±.
Ró¿nice miêdzy deklarowanymi opiniami Polaków, a ich rzeczywistymi zachowaniami, pokazane w raporcie „Sztuka odpowiedzialno¶ci” ING ¯ycie, rysuj± odpowiedzialno¶æ jako cechê aspiracyjn± – jako naród nie jeste¶my mo¿e tak odpowiedzialni, jak lubimy o sobie my¶leæ, jednak uwa¿amy, ¿e warto do tej cechy d±¿yæ.
Informacje o badaniu:
Badanie prowadzone by³o etapowo. Najpierw prowadzone by³y pog³êbione badania jako¶ciowe (tzw. fokusy – FGI oraz wywiady indywidualne – IDI).W badaniu udzia³ wziêli mieszkañcy trzech miast: Warszawy, Katowic i Radomia, w wieku 25-50 lat, £±cznie przeprowadzono 8 fokusów i 12 wywiadów indywidualnych. Nastêpnie przeprowadzono sonda¿ telefoniczny na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej w wieku 25-50 lat, o liczebno¶ci 1000 osób. Termin realizacji: kwiecieñ 2010. Agencja realizuj±ca badanie: Instytut MillwardBrown SMG/KRC.
Kontakt:
Beata Zduñczyk-Skup
ING Towarzystwo Ubezpieczeñ na ¯ycie S.A.
Rzecznik Prasowy
beata.zdunczyk-skup@ingcentrala.pl
ul.: Ludna 2
00-406 Warszawa
tel.: 022 522 00 14
mobile: +48608009300
Piotr Papaj
ING Towarzystwo Ubezpieczeñ na ¯ycie S.A.
Zastêpca Rzecznika Prasowego
piotr.papaj@ingcentrala.pl
ul.: Ludna 2
00-406 Warszawa
tel.: 022 522 05 18
mobile: +48515222162
Informacja prasowa ING TU na ¯ycie z dnia 26.05.2010 r.